• Nyfiken15

    Tips för tvillingföräldrar efterlyses

    Har två tvillingpojkar på 13 månader. Har tidigare tyckt att det har varit ganska lugnt att ha tvillingar men sen de började gå har jag fått fullt upp

    Jag efterlyser därför lite tips på hur man som tvillingförälder kan göra livet lite lättare. Jag undrar bla hur ni tvillingföräldrar gjorde när ni gick över från babyskydd till bilbarnstolar? Tycker det är jättesmidigt nu att sätta dem i babyskydden och bära ut båda till bilen samtidigt Har för kort sträcka mellan bilen och huset för att sätta dem i vagnen och för långt för att lämna den andra i huset medan jag sätter in den första.

    Jag undrar ochså hur ni gör när tvillingarna börjar vilja gå själva ex efter en shoppingtur- hur gör ni när ni kommer till bilen? Har funderingar på att skaffa någon form av handklov så jag kan "låsa fast" den andra tvillingen på samma sida som mig när jag sätter in det första barnet. Någon som har några andra förslag??

    Undrar även hur ni lägger dem på kvällarna? Sover de i samma rum eller i olika rum? Har fått för mig att de kan störa varandra på natten och att man därför borde prova att dela på dem. Men hur gör ni då med nattningsrutinen? Det går ju bra så länge man är två vuxna men om en ex jobbar kväll??

    Tacksam för lite tips och ideer


  • Svar på tråden Tips för tvillingföräldrar efterlyses
  • fågelblå

    Hej Nyfiken15!

    Mina tvillingar är 2.5 år och hos oss har vagnen alltid varit ett oersättligt hjälpmedel då vi ska flytta oss till eller från bilen. Hemma på egen gård har det funkat bra utan vagn men annars har jag alltid haft vagnen med fastän det varit frågan om några meter mellan bilen och förskolan t.ex.  Det har helt enkelt alltid kännats som det tryggaste alternativet. Koppel eller dylikt har vi inte provat. Ifall vagnen inte varit med så har jag ibland gjort så att jag lyft in tvilling 1 I bilstolen medan tvilling 2 fått vänta på marken mellan bilen och mig och då har jag givtevis blockerat alla flyktvägar med min kropp. Sedan har jag lyft in tvilling 2 och spänt fast honom eller henne innan jag återgått till tvilling 1 och spänt fast honom eller henne. Har funkat bra.

    Vad gäller sovandet så har vi valt att låta dem sova I samma rum och de har de gjort från förtsa början. De är alltså vana med att höra den andras ljud och jag tror det är en trygghet för dem. Tjejen har fortfarande väldigt oroliga natter men hon har aldrig väckt sin bror fastän. Visst har det hänt att de hittat på lite bus tillsammansdå de ska sova men på det hela taget har det fungerat bra.

  • sannaaa

    Mina pojkar är snart 1år.
    vi har bilen i princip utanför dörren, så lämnar den ena inne (med grind för, men öppen dörr), medan jag skyndar ut med den andra, går in och hämtar nr. 1 sen... hade vi haft längre hade vi nog använt vagn...

    de har inte börjat gå än, men kommer nog vilken dag som helst, så funderar också lite hur det ska bli när de, antagligen, börjar springa åt olika håll, hör hört om "koppel" som sitter fast i en ryggsäck som barnen får ha på sig och så har man som förälder andra änden, tror det finns nån form av handledsband också... 

    de har alltid sovit i samma rum, till ca.6mån i samma säng, de stör inte varann.. den ena kan gallskrika och en andra fortsätter i 9 fall av 10 att sova. Vi har precis börjat ta läggningar själva... så mörka ner lite, nakentid, tandborstning, ny blöja o pyjamas. sen är vi båda tar vi varsinn och ger välling - sen ner i sängen, är vi själva sitter vi på ett täcke på golvet, en unge på vardera sidan och ger vällingen - sen ner i sängen. Sitter kvar tills de kommer till ro och somnar, har en hand på mage/rygg/sida eller bara in mellan spjälorna så de känner att man är där... spelar vaggvisor på babyvakten eller sjunger... från välling till sova brukar det inte vara mer än en halvtimme.

    jag skulle inte ha dem i olika rum, om jag inte verkligen kände att de störde varann jättemycket. tror att de får en bra trygghet i varann... de kommer få varsitt rum när de sjävla ber om det :) 


  • strojes

    Jag har tvillingtjejer som nu är 6 år snart.

    När vi slutade med babyskydd så satte jag de i vagn när vi skulle till bilen (har inte garaget precis utanför huset). Om inte vagnen skulle med så gick vi bilen. 
    Om det är för kort sträcka för att sätta i vagn, låt de gå själva till bilen.
    Vi har alltid varit stenhårda med att de ska stå still bredvid bilen när vi är på parkeringen. När jag lyfte in första stod den andra bredvid.

    Våra har alltid delat rum. Spjälsängarna stod med huvudändarna mot varandra. När de senare bytte till vanliga sängar ställde vi sängarna som ett L med huvudändarna mot varandra. Oftast har en vuxen nattat tvillingtjejerna då vi har ett styrasyskon också.
    När de var mindre: på med pyjamas och ny blöja och sedan välling i vardagsrummet, därefter tandborstning (alltid efter vällingen). När de låg i spjälsäng lades de ner i sängarna och så sa vi godnatt och gick ut. När i bytte till vanliga sängar satt låg en vuxen kvar i rummet tills de somnat. 

Svar på tråden Tips för tvillingföräldrar efterlyses