• maskotten

Parkett eller laminat & Ek eller ask

Hej,

Vi ska precis till att lägga golv (genom en hantverkar) i vår nya lägenhet. Från början har vi helt varit inne på träparkett i ek, främst på grund att alla andra rekommenderar det (varmare, mer levande hör man) samt att vi är okej med ett lite högre pris.

Efter ett antal utflykter till bl a Bauhaus har jag vi fått riktig beslutsångest p g a:

- När det gäller träparkett, tycker vi båda att de parketter i ask är vackrare. Dock har jag hört att de snabbt kan gulna (efter 5-6 år). Fråga: Vad är era erfarenheter av träparketter i ask?
    - När det gäller parketter i ek, så hittar vi ingen som vi riktigt gillar. Det har hela tiden slutat med att vi tycker vissa parketter i laminat är snyggare (t ex www.kronoarena.com/en/public/product.php&&page=3&&category=5&&collection=25&&product=238). Dock läser jag mycket negativt om laminat - exempelvis att det är halt, kallt samt att det sätter ner värdet på lägenheten. Fråga: Vad är era
    erfarenheter av laminat?

Vi är tacksamma för kommentarer som hjälper oss att fatta beslut!

/M

• Svar på tråden Parkett eller laminat & Ek eller ask
  • studentska

Det funkar jättebra med laminat, har det i två rum i lägenheten. Jag har aldrig upplevt det halt, däremot kan jag halka till på parketten i vardagsrummet ibland, jag upplever inte heller att det är kallt. Det är väldigt lätt att hålla rent och svabba av, man slipper tänka på vattenstänk när man t.ex. vattnar blommor, inga repor och behöver aldrig slipas så som parkett.

I vardagsrummet har vi parkett, mer levande kanske det är men också mer känsligt, lite vattenstänk när jag vattnat blommor och inte torkat upp tillräckligt snabbt har gett lite fläckar, lyckades göra en ful liten repa i golvet när jag råkade tappade en sak på det och är i behov av omslipning nu. Helst skulle jag byta ut det också mot laminat när vi kan men det får vänta ett tag. Har aldrig hört att laminat sänker värdet i en lägenhet men jag kan för lite om bostadsmarknaden för att uttala mig med säkerhet. Men själv älskar jag våra laminatgolv, det passar oss väldigt bra som vill ha det enkelt när vi städar, vill slippa omslipningar av golven o.s.v. Om ni känner några som har laminat eller parkett be att få gå dit och kolla och känna hur ni upplever att gå på det så ni kan bilda er en egen uppfattning. Om ni trots allt väljer parkett så välj en tjockare parkett som kan slipas om ett antal gånger, det vinner ni på i längden om ni ändå ska lägga dyrt parkettgolv.

• studentska

Kan ju också tillägga att om ni har ett rum som ska vara som ett kontor där ni ska sitta med en kontorrstol som går lite fram och tillbaka så välj absolut laminat i ett sånt rum för annars riskerar ni lätt fula repor rätt snabbt. I vår förra lägenhet var det parkettgolv överallt när vi flyttade in och det är definitivt inte det mest praktiska i alla typer av rum. Så tänk på funktionen för rummet också när ni väljer golv i olika rum.

• maskotten

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Det verkar kanske som laminat i samtliga rum är det bästa för oss - speciellt då vi har en tvååring som slänger en del leksaker samt kladdar.

Ser fram mot att höra fler kommentarer!

Svar på tråden Parkett eller laminat & Ek eller ask