tvättoman skrev 2013-08-14 16:19:19 följande:
Skitbra stol om du frågar mig. Det där som Bambusa pratar om, barn som hoppar upp o ner under måltiden, har vi inte haft problem med. det handlar väl mer om att kommunicera med barnet (det som kallas uppfostran) snarare än att spänna fast dem i nån stol. allt barn kan göra själv (tex sätta sig i en stol) skall de göra, annars hämmar man utvecklingen. Så det drä att de kan klättra upp o ner själva är ngt positivt om du frågar mig.
jo, alla uppfostrar ju tyvär inte sina barn.. ja tycker iaf de är säkrare med sidor/armstöd när dom är små.. de fanns ett fotsteg på våran trästol med så hon klev i själv innan vi sköt in stolen, sen när hon fick gå från bordet tröck hon emot bordet och klev ner..
stickkontakt skrev 2013-08-14 17:00:28 följande:
Oj. Min kunde klättra i och ur sin IKEA antilop (vanlig barnmatstol alltså) helt själv i den åldern. Bältet knäppte hon upp så det hjälpte inte. Då tycker jag att det är bättre med en stol som man kan ta sig i och ur lite lättare så minimerar man i alla fall fallrisken.
jag skulle aldrig sätta ett barn som kan komma ur bälte och så hög stol att sitta där, då får man hitta på en bättre lösning/lära barnet att vi sitter på rumpan vid bordet.. även om en ettåring vill klättra överallt har dom inte alltid kontroll över kroppen så dom klara att göra allt dom vill..