• Mimmi85

Hur är tripp trapp stolarna? Behövs de eller funkar vanlig ikeabarnstol?

Har en ikea barnstol till dotter på 20 månader. Jag funderar på en tripp trapp stol eftersom hon ofta ställer sig upp i barnstolen. Tänkte att en tripp trapp som hon kan gå upp och ner i själv. Behövs det? Eller ska jag nöja mig med den ett tag till och sen bara använda en vanlig stol till henne?

• Svar på tråden Hur är tripp trapp stolarna? Behövs de eller funkar vanlig ikeabarnstol?
  • Duckan

Vi haft Tripp trapp sen hon var liten och hon använder den än i dag, 6 år gammal. Jag tycker att det var ett bra köp.

• Harmagedon

Jag tycker också att de är bra. Min snart fem åring som är rejält lång för sin ålder sitter ännu inte bra på en vanlig stol så det är rätt lång användningstid på dem.

• Bambusa

många barn i den åldern sitter inte bra i tripptrapp eftersom de inte är nå armstöd/sidoskydd, och ja skulle inte vilja ha en sån liten klättrandes upp och ner själv..

ingen av dom ja känner har lyckats få sina barn sitta kvar efter som låtit dom klättra själva i en tripptrapp, alltså hoppar ner flera gånger under måltiden.. de är väldigt tråkigt med barn som hoppar omkring vid matbordet.. 

vi hade en matstol i trä man kunde ta bort bygeln på, men som hade armstöd, så när man sköt in den under bordet är dom rätt fast ändå.. har aldrig haft nå problem med att dottern inte sitter stilla, även om hon ätit klart redan.. hon har alltid bara kollat på barnen som hoppar omkring, men ändå suttit kvar och ätit i lugn och ro.. så skönt.. blir 5 i vinter och sitter på en ikea stol som bara är lite höge än dom för vuxna.. 

• tvättoman

Skitbra stol om du frågar mig. Det där som Bambusa pratar om, barn som hoppar upp o ner under måltiden, har vi inte haft problem med. det handlar väl mer om att kommunicera med barnet (det som kallas uppfostran) snarare än att spänna fast dem i nån stol. allt barn kan göra själv (tex sätta sig i en stol) skall de göra, annars hämmar man utvecklingen. Så det drä att de kan klättra upp o ner själva är ngt positivt om du frågar mig.

• Vickan I

Vi har också tripp trapp till killarna. Jättebra funktionsmässigt men kvalitén på färgen tycker jag är sådär. Stött och spruckit. Båda killarna sitter jättebra, 22 mån och snart fem år. Har inte heller problem med att de hoppar ner.

• Burberry

Jag tycker Tripp trapp stolarna är både värdelösa och fula. Hade två sådana åt barnen första tiden, köpte sedan två billiga Ikeastolar att ta med till fjällstugan på vintersemestern - slutade med att när vi kom hem från skidsemestern så åkte stokkestolarna i förrådet, och Ikeastolarna vid matbordet. De är mindre, stabila och lätta att rengöra; finns ingen orsak alls att ha tripp trapp stolarna. Ändå ingen som använder dem när barnen blir större, då använder man ändå hellre vanliga stolar eller juniorstolar.

• Harmagedon

Oj, mina har suttit på tripp trapp sedan de var ett. Utan bygel. Stora killen fick en juniorstol när lilla behövde Stokken men han hade lätt kunnat ha kvar den ännu. Vår färg har hållit bra också men det varierar nog mellan tillverkningsår. Har sett några som sett bedrövliga ut.

• stickkontakt
    Bambusa skrev 2013-08-14 15:55:30 följande:
    många barn i den åldern sitter inte bra i tripptrapp eftersom de inte är nå armstöd/sidoskydd, och ja skulle inte vilja ha en sån liten klättrandes upp och ner själv..

ingen av dom ja känner har lyckats få sina barn sitta kvar efter som låtit dom klättra själva i en tripptrapp, alltså hoppar ner flera gånger under måltiden.. de är väldigt tråkigt med barn som hoppar omkring vid matbordet.. 
    Oj. Min kunde klättra i och ur sin IKEA antilop (vanlig barnmatstol alltså) helt själv i den åldern. Bältet knäppte hon upp så det hjälpte inte. Då tycker jag att det är bättre med en stol som man kan ta sig i och ur lite lättare så minimerar man i alla fall fallrisken.
  • Gurkan

Vi hade en Ikeastol men jag gillade den aldrig. Den var lätt att rengöra men det var den enda positiva. Sen fick sonen en tripp trapp i ett års present och den har varit kanon. Runt 15 månader plockade vi bort bygeln och sonen unde själv klättra upp och ner i stolen. Senkommet närmare bordet än Ikeas antilop och därmed mindre spill i knäet. Den fungerar fortfarande jättebra och sone är tre år. När kusinen på fyra år är på besök sitter de tillsammans på stolen :)

• långstrump

Behöver och behöver. IKEAs barnstol funkar alldeles utmärkt, Trip-trapstolarna är ju bra då de kan ha de från nyfödda och uppåt men tycker dok de är dyra -.- Vi har min gamla från när jag var barn så det är ju kvalitet på grejerna också. Dessutom är de ju väldigt stabila om barnet klättrar i och ur själv.

• Mimmi85

Det verkar vara lite delade meningar. En del föredrar ikea stolarna medans andra gillar tripptrapp. Jag fick tag på en begagnad nu som jag köpt för 380kr. Ser helt oabvänd ut fast deras dotter haft den under många år. Så jag hoppas stolen kommer funka för dottern, annars kan jag bara lägga ut den på blocket tänkte jag.

• Dixie

Behöver inte vara en tripp trapp, men jag tycker man behöver en stol efter antilop innan de sitter bra på en vanlig stol.

• Dixie
    Burberry skrev 2013-08-14 16:47:16 följande:
    Ändå ingen som använder dem när barnen blir större, då använder man ändå hellre vanliga stolar eller juniorstolar.

Vadå ingen?? Min 6 åring sitter fortfarande på sin.....
  • alynda
    Dixie skrev 2013-08-14 18:32:41 följande:
    Vadå ingen?? Min 6 åring sitter fortfarande på sin.....

Instämmer. Min bästa kompis barn använde sina Tripp Trapp tills de var ca 130-140cm långa. De pysslade mkt o då blir det bättre arbetsstäklning om man kommerbupp en bit. De är dyra, vi fick vår i present av svärmor när hon fick höra att vi var på jakt efter en begagnad, annars tycker jag att trämöbler är sånt man verkligen kan köpa begagnat. Bäst tycker jag är att de är så stabila, eftersom vi har en liten klättermus till 4-åring.
  • Bambusa
    tvättoman skrev 2013-08-14 16:19:19 följande:
    Skitbra stol om du frågar mig. Det där som Bambusa pratar om, barn som hoppar upp o ner under måltiden, har vi inte haft problem med. det handlar väl mer om att kommunicera med barnet (det som kallas uppfostran) snarare än att spänna fast dem i nån stol. allt barn kan göra själv (tex sätta sig i en stol) skall de göra, annars hämmar man utvecklingen. Så det drä att de kan klättra upp o ner själva är ngt positivt om du frågar mig.

jo, alla uppfostrar ju tyvär inte sina barn.. ja tycker iaf de är säkrare med sidor/armstöd när dom är små.. de fanns ett fotsteg på våran trästol med så hon klev i själv innan vi sköt in stolen, sen när hon fick gå från bordet tröck hon emot bordet och klev ner..
    stickkontakt skrev 2013-08-14 17:00:28 följande:
    Oj. Min kunde klättra i och ur sin IKEA antilop (vanlig barnmatstol alltså) helt själv i den åldern. Bältet knäppte hon upp så det hjälpte inte. Då tycker jag att det är bättre med en stol som man kan ta sig i och ur lite lättare så minimerar man i alla fall fallrisken.

jag skulle aldrig sätta ett barn som kan komma ur bälte och så hög stol att sitta där, då får man hitta på en bättre lösning/lära barnet att vi sitter på rumpan vid bordet.. även om en ettåring vill klättra överallt har dom inte alltid kontroll över kroppen så dom klara att göra allt dom vill..
  • stickkontakt
    Bambusa skrev 2013-08-14 22:34:02 följande:

jag skulle aldrig sätta ett barn som kan komma ur bälte och så hög stol att sitta där, då får man hitta på en bättre lösning/lära barnet att vi sitter på rumpan vid bordet.. även om en ettåring vill klättra överallt har dom inte alltid kontroll över kroppen så dom klara att göra allt dom vill..
    Det är ju just därför jag tycker att en tripp-trapp är bättre än alternativet, vilket var en antilop. Ungen måste ju nå upp till bordet för att äta. Bättre med en stol som det är lättare att klättra ur då, så minskar i alla fall risken att barnet slår sig. Självklart lär vi barnet att man sitter still vid matbordet men jag räknar inte med att ett barn som inte ens fyllt två ska komma ihåg det alla gånger, och en olycka kan hända fort även om man är nära.
  • Snällspiken

Vi har med bägge barn kört med IKEA-stolen (utan skärpet) till 1,5 års ålder ungefär, därefter triptrap utan bygel. Då har också barnen varit redo att klättra upp och ner själva utan att bryta nacken :) Jag tror inte på att snöra fast barn vid måltiderna, hur kul skulle man själv tycka att det var att sitta fastspänd framför en tallrik lasagne, liksom?
    Höja motivationen gör man genom att servera god, varierad och vällagad mat som barnen får äta själva med vettiga bestick som kan sticka och skära. 

(Våra barn "äter allt" och har aldrig hoppat upp och ner i stolen.)

Sen är såklart alla barn olika men på dagis är å andra sidan de flesta barn förbluffande lika... d v s de sitter fint och äter själva på vanliga stolar, oavsett om de är 1 eller 6.

• Snällspiken

...men för att svara på frågan: Triptrap är en bra stol från c a 1,5 års ålder om man har den utan bygel och vår snart 6-åring tycker också att den är jättebra, men ikea-stolen är kanon för små bebisar. 

• Bambusa
    stickkontakt skrev 2013-08-14 22:57:10 följande:
    Det är ju just därför jag tycker att en tripp-trapp är bättre än alternativet, vilket var en antilop. Ungen måste ju nå upp till bordet för att äta. Bättre med en stol som det är lättare att klättra ur då, så minskar i alla fall risken att barnet slår sig. Självklart lär vi barnet att man sitter still vid matbordet men jag räknar inte med att ett barn som inte ens fyllt två ska komma ihåg det alla gånger, och en olycka kan hända fort även om man är nära.

fast de ja menar är att min uppfattning är att många barn i den åldern sitter bättre med armstöd/sido på stolen, men utan båge, tex en träbarnstol som man kan ta bort bygeln på(typ dom som ofta finns på resturanger) , dom kan lätt komma upp själv men ramlar inte åt sidorna OM dom har svårt att sitta stilla, eller skulle somna...  även hokus pokus går att ta bort bygeln på och använda på de sett ja menar..
  • Mellanmjölkens land

Vi körde på Antilopen till kanske 8-10 mån eftersom den var lätt att få rent. Runt året klättrade dottern lätt upp i sin tripp-trapp trots bygeln så den dess har vi kört utan bygel.

Vi har inte haft problem med att hon vare sig klättrar ner och springer iväg eller att hon somnar vid bordet.

Svar på tråden Hur är tripp trapp stolarna? Behövs de eller funkar vanlig ikeabarnstol?