• eala

Unika pojknamn - Vad tycker ni?

Jag bara undrar vad ni tycker om dessa rätt så ovanliga/unika pojknamn? 

* Isidor  
    * Aaron 
    * Alvar

• Svar på tråden Unika pojknamn - Vad tycker ni?
  • brainpick

Isidor har jag sett lite här och var i olika trådar. Det låter som något tagit ur sagan om ringen. De andra namnen är mer ok, men jag har hört dom förr.

Det farliga med ovanliga namn är att dom snabbt blir vanliga. 

• eala
    brainpick skrev 2013-08-14 16:28:54 följande:
    Isidor har jag sett lite här och var i olika trådar. Det låter som något tagit ur sagan om ringen. De andra namnen är mer ok, men jag har hört dom förr.

Det farliga med ovanliga namn är att dom snabbt blir vanliga. 
    Ja så är det ju  
    Men tycker du att dom är fina eller fula?  
  • brainpick
    eala skrev 2013-08-14 16:33:13 följande:
    Ja så är det ju  
    Men tycker du att dom är fina eller fula?  
    Isidor låter bara konstigt. Dom andra två namnen får godkänt. Isidor skulle jag gissa är ett namn som blir allt vanligare. Du har ju det på din tunga av en anledning, då är det nog fler som tänker i samma banor ska du se. ;)
  • eala
    brainpick skrev 2013-08-14 16:35:17 följande:
    Isidor låter bara konstigt. Dom andra två namnen får godkänt. Isidor skulle jag gissa är ett namn som blir allt vanligare. Du har ju det på din tunga av en anledning, då är det nog fler som tänker i samma banor ska du se. ;)
    Det var en släkting till mig långt bak i tiden som hette det och jag tyckte att det lät häftigt  
    Annars är jag lite smått förälskad i Aaron, men vissa tycker att det är möjligt med amerikanska stavningar.
    Men jag tycker att Aaron är mycket finare än Aron  
  • Natulcien

Till skillnad från de andra så tycker jag att Isidor är klart finast av de namnen!
    Det är ett jättegammalt namn med grekiska anor som sedan även har funnits i tysk och rysk form, så inte har det något med Sagan om ringen att göra, inte.
    Min morfars far hette så, så vi funderade faktiskt också på det.

De andra två namnen känns lite småtråkiga...

• eala
    Natulcien skrev 2013-08-14 19:15:18 följande:
    Till skillnad från de andra så tycker jag att Isidor är klart finast av de namnen!
    Det är ett jättegammalt namn med grekiska anor som sedan även har funnits i tysk och rysk form, så inte har det något med Sagan om ringen att göra, inte.
    Min morfars far hette så, så vi funderade faktiskt också på det.

De andra två namnen känns lite småtråkiga...
    Ja precis! Han i sagar om ringen hette väl inte Isidor? 
    Det var väl Isildur  
  • fluu

Alvar är ett av mina absoluta favvonamn! Det skulle syskonet hetat om det var en pojk. Älskar nordiska namn. Alvar är sött på ett barn,men ändå manligt,låter lite mystiskt,men är inte konstigt.
    Ett väletablerat namn även om det inte varit vanligt på länge. Dags för en renässans!

Aron utan två a är väl helt okej. Ser dumt ut med två a:n på svenska. Gillar bibliska namn,de är praktiska och funkar nästan världen över. Dock skulle just jag inte välja Aron pga min dialekt. Inte speciellt ovanligt för övrigt.

Isidor låter lite väl mycket hippie även om jag vet att det är ett gammalt nordiskt namn det med. Blir smeknamn på det. Nja,det är bara något med det jag inte gillar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jecw

Två A i rak uttalas väl som Å i Sverige, dvs Åron?

Problemet med "unika" namn är väl att varenda mamma under 20 år döper sina barn till dom, vilket gör dom till modenamn...

Alla tre är namn jag hört många gånger förut här på FL.

Vill du ha ett namn som är unikt om 10 år så ska du nog satsa på dubbelnamn som Lars-Åke eller klassiska namn som Bengt eller Sven .

Redan nu så är dagisen fulla av Frodo, Liam Gandalf, Cevin, Cewin, Grim, Isidor, Edward (som självklart måste uttalas med amerikansk accent om man inte vill ha stryk av mamman) Aaron, osv osv. Alla "ovanliga" namn är lika vanliga i somliga kretsar som Peter är i andra kretsar. 

• Nov13

Alvar är underbart! Vårt väntade barn kommer att heta det om det blir en pojke :)

• eala
    Jecw skrev 2013-08-14 19:31:31 följande:
    Två A i rak uttalas väl som Å i Sverige, dvs Åron?

Problemet med "unika" namn är väl att varenda mamma under 20 år döper sina barn till dom, vilket gör dom till modenamn...

Alla tre är namn jag hört många gånger förut här på FL.

Vill du ha ett namn som är unikt om 10 år så ska du nog satsa på dubbelnamn som Lars-Åke eller klassiska namn som Bengt eller Sven .

Redan nu så är dagisen fulla av Frodo, Liam Gandalf, Cevin, Cewin, Grim, Isidor, Edward (som självklart måste uttalas med amerikansk accent om man inte vill ha stryk av mamman) Aaron, osv osv. Alla "ovanliga" namn är lika vanliga i somliga kretsar som Peter är i andra kretsar. 
    det är ju inte så viktigt att dom inte är ovanliga, jag undrar bara om dom är fina för att vara rätt så ovanliga iallafall i mina ögon :) 
  • skaviblifyra

gillar alvar det hete rgrabben i andranamn. två på förskolan heter det. så inte jätteovanligt

• enLitenEmma

Aron är ju jättevanligt, jag känner/ känner till 7 såna pojkar under 10 år i min bekantskapskrets, men visst det är ett fint namn.

Isidor heter mitt kusinbarn. Jag gillar det.

Alvar hette en elak gubbe i byn jag växte upp så det klingar negativt för mig

• Kaa76

Jag tycker Isidor är jätte fint, absolut finast av dessa! Lite för vanligt för min smak, men verkligen fint :)

• Linmin

Namnet Isidor hadfe vi till vår pojk i magen, men när han kom ut så tyckte vi inte att han passade i Isidor. Men jag tycker fortfarande att Isidor är ett jättefint namn....

• WSalma

Aaron är jättefint i sig, men jag känner två rätt störiga ungar som heter det = negativa konnotationer.

Isidor hette typ byfånen där jag växte upp, så det går inte.

Alvar hette min gammelmorbror, fint men känns inte aktuellt för mig.

Svar på tråden Unika pojknamn - Vad tycker ni?