• Anonym (Villhajobbet)

Ekonomisk kontroll vid sökt arbete ??

Jag har gått vidare i en rekrytering för att bli handläggare på försäkringskassan men fick idag veta att de kommer göra en ekonomisk kontroll vid intervjun. Jag har haft skuld hos kfm men vart skuldfri sen 2 år tillbaka. Kommer jag inte få detta arbete pga detta?? :(

• Svar på tråden Ekonomisk kontroll vid sökt arbete ??
  • Mälaröbo

Det de vill kolla är om du är skuldsatt och om du har problem att sköta din ekonomi. En avbetald skuld borde inte vara något problem i dagsläget.

• Anonym (Villhajobbet)

Åh nu gav du mig lite hopp . Jag vart så nere efter att jag fick veta det där idag så jag funderade på att avboka intervjun.

• Anonym (Villhajobbet)

Men ett huslån på 300 000kr och privatlån på 70 000kr och att skulden är betald sen 2 år tillbaka, ser det alltför illa ut?

• Anonym (kollad)

Det är all vanligare att kolla. När jag sökte ett jobb på bank gjorde de utdrag i UC, belastningsregistret, och drogtest, det var standardproceduren. Jag skulle jobba med IT. Kanske kör försäkringskassan på i samma stil, det är ju också en bransch där man hanterar folks pengar.

• Mälaröbo

Att folk har "skulder" är normalt. Om det däremot skulle vara så att man har aktuella ärenden hos fogden, massor med småkrediter osv så kan de dra öronen åt sig. På fk kan man ju sitta med utbetalningar och de vill minimera riskerna att frestelsen blir för stor.

• Anonym (Villhajobbet)

Vad tror ni då, har jag ändå en chans på jobbet el ska jag avboka?

• Anonym (kollad)

Varför skulle du avboka? Det värsta som kan hända är att du inte får jobbet. Om du avbokar får du det garanterat inte, så avvakta med att avboka.

Svar på tråden Ekonomisk kontroll vid sökt arbete ??