Hej.
Jag har jobbat på lager under hela min studietid och kanske kan ge lite svar utifrån min erfarenhet. Har nu gått vidare och letare fter jobb som passar min utbildning bättre men trivdes otroligt bra med att arbeta på lager, bortsett från de tidiga mornarna och många hegerna. :P
-Hur det är att jobba på lager?
Jag trivdes otroligt bra på mitt arbete, även om det var ganska fysiskt tungt och ett högt tempo. Tiden gick oftast fort och jag hade riktig bra kollegor i väldigt blandade åldrar, var dock endast två tjejer och drygt 30 killar.. Det var ett par tjejer som började under min tid men nästan alla slutade inom kort eller fick inte förlängt, oftast då de inte klarade av jobbet rent fysiskt. Exakt vad du får göra beror väldigt mycket på arbetsplats och erfarenhet. Jag har arbetat både som vanlig plockare (utan truck) och med att ta emot lasbilar, hissa pallar osv. När jag arbetade på golvet (utan truck) med att plocka upp varor (plasta av, ställa snyggt osv) var det ett ganska tungt jobb och det slet mycket på kroppen, speciellt ryggen. Vi arbetade oftast i grupper om tre eller fyra, där vi var två på golvet och två på truck (en som hissade upp och en som körde in) Att köra truck är en helt annan sak än att vara på golvet, och det finns även många olika truckar. Att köra truck sliter inte lika mycket på kroppen även om det självlart kan innebära en hel del fysiskt arbete också. Du måste inte vara stor och stark för att jobba på lager men det gäller att du inte är rädd för att arbetade med kroppen eller att bli svettig.
För den som kör truck är det viktigt att alltid ha koll på vad man gör och vart de andra truckarna och plockarna är. Vissa har lätt att lära sig köra truck medan jag har haft kollegor som inte alls haft den rätta känslan. Att köra i sig är inte direkt svårt men då det ofta var stressigt och mycket att göra så var det lätt hänt att folk slarvade och saker gick sönder. Var många som trots att de kunde köra truck nästan alltid bev placerade på govet då de inte arbetade tillräckligt snabbt eller säkert. På min arbetsplats arbetade vi som en grupp men jag vet många lager där du aretar mer ensam och har egna mål (en plocklista) som du måste hinna med.
Även om det är en hel del planering och organisering i arbetet på lagret så är det främst de som är ansvariga som sköter den biten och vi andra bara gör det som är bestämt och vi blir informerade om på morgonmötet. På mitt arbete var det relativt lätt att klättra uppåt och att få nya arbetsuppgifter eller ansvarsområden så för den som tydligt visade att den villle fanns det helt klart möjligheten att få ett mer administrativt arbete med tiden. Dock är det nog bra att du är medveten om att lagerarbete sällan sker mellan 8-16 endast vardagar.... Själv började jag nästan alltid klocka 05.00 och även helger....
-Vad är det för löner, är det stor skillnad på om jag har truckkort lr inte?
Där jag arbetade gick vi i första hand efter handelsavtalet och där påverkade erfarenhet av branchen till stor del lönen. Den som tog på sig något extra ansvarsområde fick högre lön och likaså fick den med truckkort lite högre lön än de som inte hade. Det var inte många som var anställda på heltid utan det fanns främst avtal på 75 eller 50 procent. Även många som bara jobbade på timmar.
-Är det lättare att få jobb om jag har truckkort?
Det är klart det kan vara lättare att få jobb om du redan har ett truckkort men samtidigt kommer nog många av de större företagen vilj att du går deras interna kurs och oavsett arbetsplats mste du ju lära dig just deras truckar och följa de interna reglerna. Där jag arbetade hade de interna truckutbildningar och du fick inte köra truck (även om du hade erfarenhet) innan du hade klarat den. Jag fick jobbet utan erfarenhet av att arbeta på lager och utan truckkort.