• Anonym (magkatarr?)

Magkatarr?

Hej! 

Jag har en fråga som någon kanske kan svara på. När man har magkatarr, kan det svida långt ner i magen då? Ungefär i naveltrakten?  Och uppåt. 
    Har även ont i tarmarna ibland.

Jag har en väldigt svidande känsla i magen. Det gör superont i attacker, det svider typ. Kan inte förklara smärtan bättre än så. Illamående, bröstsmärta och ibland feberkänslor.

Någon som vet om magkatarr kan göra ont/svida i hela magen, och vad som kan lindra/hjälpa mot det?  

• Svar på tråden Magkatarr?
  • Theresemingert
    Anonym (magkatarr?) skrev 2013-08-14 19:18:46 följande:

Hej! 

Jag har en fråga som någon kanske kan svara på. När man har magkatarr, kan det svida långt ner i magen då? Ungefär i naveltrakten?  Och uppåt. 
    Har även ont i tarmarna ibland.

Jag har en väldigt svidande känsla i magen. Det gör superont i attacker, det svider typ. Kan inte förklara smärtan bättre än så. Illamående, bröstsmärta och ibland feberkänslor.

Någon som vet om magkatarr kan göra ont/svida i hela magen, och vad som kan lindra/hjälpa mot det?  

De kan de absolut! Men de kan även vara magsår eftersom du beskriver att du känner dig febrig?

Hur känns de när du äter?
  • Anonym (magkatarr?)
    Theresemingert skrev 2013-08-14 20:28:17 följande:
    De kan de absolut! Men de kan även vara magsår eftersom du beskriver att du känner dig febrig?
    Hur känns de när du äter?
    Okej! 

Men jag spyr inte blod och inget blod när jag vart på toa heller. Febrig kände jag mig imorse.
    Inte så mycket nu.

Jag vet inte, jag har inte vågat äta än. Det gör så ont emellanåt.  
  • Theresemingert

De behöver de inte göra för att man har magsår, men försök och äta lite grann bara, har man magkatarr så brukar de lätta precis när man äter eftersom magen får fullt upp att ta hand om maten! Magsår blir i regel bara värre! Ljust bröd utan något på är bra, mariekex är också bra ! Ät inget surt som apelsin, juice eller liknande och absolut inget kaffe

• Anonym (magkatarr?)
    Theresemingert skrev 2013-08-14 20:52:28 följande:
    De behöver de inte göra för att man har magsår, men försök och äta lite grann bara, har man magkatarr så brukar de lätta precis när man äter eftersom magen får fullt upp att ta hand om maten! Magsår blir i regel bara värre! Ljust bröd utan något på är bra, mariekex är också bra ! Ät inget surt som apelsin, juice eller liknande och absolut inget kaffe
    Okej, Vad kan man göra för att det ska bli bättre? Måste man äta medicin?

Okej. Jag ska prova med ljust bröd, ska se om vi har mariekex och prova lite av det med. Jag har hört att mjölk ska lindra lite, dock vet jag inte om det stämmer.

Men jag ska prova det och undvika allt surt.

Tack för svaren! :)
  • Theresemingert

Ja köp omeprazol 20mg receptftitt på Apoteket! Ta en kapsel om dagen i 14 dagar!

Ja men de är så individuellt vad som hjälper, vissa upplever att mjölk blir värre! Du får prova!

Stekt mat är inte så bra , kokt mat är mycket bättre, har du halsbränna så kan samarin hjälpa mer snabb värkande!

Blir du sämre, får mer ont eller börjar kräks, få feber eller liknande så sök vårdcentralen/akut!

Lycka till! :)

• Anonym (magkatarr?)
    Theresemingert skrev 2013-08-14 21:06:04 följande:
    Ja köp omeprazol 20mg receptftitt på Apoteket! Ta en kapsel om dagen i 14 dagar!
    Ja men de är så individuellt vad som hjälper, vissa upplever att mjölk blir värre! Du får prova!
    Stekt mat är inte så bra , kokt mat är mycket bättre, har du halsbränna så kan samarin hjälpa mer snabb värkande!
    Blir du sämre, får mer ont eller börjar kräks, få feber eller liknande så sök vårdcentralen/akut!

Lycka till! :)
    Okej, får göra det!

Men Losec 20mg, kan inte dom funka? Har en kur med det hemma. Men vet inte om jag ska ta dom om det skulle vara magsår.
  • Anonym (magkatarr?)

Jag prova nyss att äta blåbärsfil med special K flingor, då gör det ont i magen.

Får även gaser.

• Anonym (magkatarr?)

Det gör ont i mellangärdet och neråt.

• SoStylish

När jag har magkatarr så känns magen väldigt "sur". Ungefär som det känns i munnen om man ätit någon riktigt sur godisbit. Jag har även en frätande känsla blandat med något som känns som en extrem hungerkänsla.

• Anonym (nu)

Jag har magkatarr just nu, och brukar ha det ofta då jag har känslig mage. Jag är grymt svullen, ser jättegravid ut och har ont i övre magen. Mår illa till och från och ibland känns det som jag vill spy. Svider gör det också ibland.

• Anonym (magkatarr?)
    SoStylish skrev 2013-08-14 22:14:59 följande:
    När jag har magkatarr så känns magen väldigt "sur". Ungefär som det känns i munnen om man ätit någon riktigt sur godisbit. Jag har även en frätande känsla blandat med något som känns som en extrem hungerkänsla.
    Ja, du beskriver det mycket bättre.
    Samma här! På mig känns det i mellangärdet och neråt, och ömt under revbenen.

Vad hjälper när du får sådär?
  • Anonym (magkatarr?)
    Anonym (nu) skrev 2013-08-14 22:21:55 följande:
    Jag har magkatarr just nu, och brukar ha det ofta då jag har känslig mage. Jag är grymt svullen, ser jättegravid ut och har ont i övre magen. Mår illa till och från och ibland känns det som jag vill spy. Svider gör det också ibland.
    Okej.
    Min mage är ocks svullen, gör ont både upptill och nertill. Ser dock inte gravid ut men det syns att den är svullen.

Jag brukar också känna att jag ska spy, men spyr aldrig. Bara illamående, mest på kvällarna hos mig.

Vad gör du för att må bättre? Vad lindrar dina besvär?
  • Anonym (nu)
    Anonym (magkatarr?) skrev 2013-08-14 23:38:50 följande:
    Okej.
    Min mage är ocks svullen, gör ont både upptill och nertill. Ser dock inte gravid ut men det syns att den är svullen.

Jag brukar också känna att jag ska spy, men spyr aldrig. Bara illamående, mest på kvällarna hos mig.

Vad gör du för att må bättre? Vad lindrar dina besvär?
    Omeprazol, verum hälsofil och försöker äta "snäll" mat för magen. Det är väll det. Och att försöka ta det lite lugnare, men inte alltid så enkelt.
Svar på tråden Magkatarr?