Hur är det att leva på skuldsanering?
Jag undrar om någon här lever under, eller har levt under, skuldsanering?
Berätta hur det är/var!
Får man mer om man har barn hemma?
Jag undrar om någon här lever under, eller har levt under, skuldsanering?
Berätta hur det är/var!
Får man mer om man har barn hemma?
Ja, det är ungefär som att leva på försörjningsstöd, en aning mer i de flesta fall.
ja, naturligtvis får man behålla mer om man har barn, de ska ju också leva. Har du haft utmätning på lönen från KF så är det samma summor.
Om du är van vid att snåla och spara så är det inga större problem. Men är du sen tidigare van att kunna unna dig lite extra till helgerna, ta en fylla på fredagen osv, så kan du glömma det livet när du väl blivit utsatt för kronokalles "avdrag". Bered dig på att endast köpa billig mat i större kvantiteter som ska räcka hela månaden, att bara kunna köpa dig 4-5 klädesplagg om året, att tillbringa helgerna i hemmet och aldrig kunna gå ut och festa loss (såvida inte någon bjuder dig).
Jag ångrar bittert idag att jag förr bara levde för dagen, sket i viktiga räkningar och avbetalningar och festade upp mina pengar. Det straffar sig rejält, kan jag säga.
Tolkar jag det rätt när jag drar slutsatsen att existensminimum hos KF kan vara något högre än dito från SOC?
..och vad händer efter de 5 åren med skulderna som är kvar? Får inte fordringsägarna tillbaka allt då?
Tar ett ex: om jag och min man får skuldsanering beviljad, så kommer aldrig våra skulder att färdigbetalas till 100 % på 5 år, eftersom vi båda har mkt låga inkomster. Men skrivs resterande skuld av då? Går fordringsägarna med på det?
jag lever under skuldsanering sen 4 år tillbaka jag har 1 år kvar alltså..
för mig gick det till så här:
( mina skulder var sammantaget ca 2 milj borgen lokal hyror osv hade haft antalet bolag osv )
jag ansökte flera ggr men fick det till sist efter massor med år
de kollar upp inkomst och om man har potensial att nånsin få bättre inkomst inom överskådlig framtid
hyran
el
barn i hushåll
osv osv
i mitt fall blev det breakeven och uträkningen menade att jag inom överskådlig framtid ej kommer ha pengar över efter allt är betalt så det lönar sig att betala till fodringsägarna
då blev min skuld 0
allt är 0- at utom csn som står stilla men börjar ticka som vanligt efter 5 år
så om ett år har jag ett nytt liv
då man tar UC på mig ( beror på vilket bolag som tar den ) så står det :
Obs personen lever under skuld sanering= man får inga avbetalningar och krediter osv
OM jag sätter mig i skuld eller börjar tjäna fett med pengar så kan saneringen hävas och återgår då till vad det var
det är ju olika det här, helt och hållet från fall till fall men om du har lite skulder och rel hög inkomst så får du ju betala. då går det till så att de gör en 5års plan med en uträkning på hur mycket du kan avvara vilket kan bli kanske bara 200 kr i mån men ändå, då pytsar de ut det mellan fodringsägarna
fast det beror ju på hur mycket skulder du har mm och om du äger något t ex en bostadsrätt om du är gift osv
är du gift så drar de din man över samma kam rent ekonomiskt
jag har barn är skild och äger inget
och de tar inget av mig