• Anonym (Satt i skuld)

Hur är det att leva på skuldsanering?

Jag undrar om någon här lever under, eller har levt under, skuldsanering?

Berätta hur det är/var!

Får man mer om man har barn hemma?   

• Svar på tråden Hur är det att leva på skuldsanering?
  • Anonym (soc)

Ja, det är ungefär som att leva på försörjningsstöd, en aning mer i de flesta fall.

ja, naturligtvis får man behålla mer om man har barn, de ska ju också leva. Har du haft utmätning på lönen från KF så är det samma summor. 

• Anonym (skuldsatt)

Om du är van vid att snåla och spara så är det inga större problem. Men är du sen tidigare van att kunna unna dig lite extra till helgerna, ta en fylla på fredagen osv, så kan du glömma det livet när du väl blivit utsatt för kronokalles "avdrag". Bered dig på att endast köpa billig mat i större kvantiteter som ska räcka hela månaden, att bara kunna köpa dig 4-5 klädesplagg om året, att tillbringa helgerna i hemmet och aldrig kunna gå ut och festa loss (såvida inte någon bjuder dig).

Jag ångrar bittert idag att jag förr bara levde för dagen, sket i viktiga räkningar och avbetalningar och festade upp mina pengar. Det straffar sig rejält, kan jag säga.

• xSpinell
    vadå ska du söka skuldsanering ..

Vet inte hur mycket man får behålla i dag
    jag gick igenom det för ca:10år sedan
    då var det behålla pengar till hyran ,   du måste ha någonstans att bo
    ca:3700 för en vuxen
    ca:2000 för ett barn   ,  jag hade två

Jag kan säga blir du beviljad så är det värt det   ,  det var min räddning till ett värdigt liv i dag ..Flört
    men det är ingen rättighet du har  , det är en möjlighet du har  ..
  • Anonym (Satt i skuld)

Tolkar jag det rätt när jag drar slutsatsen att existensminimum hos KF kan vara något högre än dito från SOC?

..och vad händer efter de 5 åren med skulderna som är kvar? Får inte fordringsägarna tillbaka allt då?

Tar ett ex: om jag och min man får skuldsanering beviljad, så kommer aldrig våra skulder att färdigbetalas till 100 % på 5 år, eftersom vi båda har mkt låga inkomster. Men skrivs resterande skuld av då? Går fordringsägarna med på det?

• Anonym (N)

jag lever under skuldsanering sen 4 år tillbaka jag har 1 år kvar alltså..

för mig gick det till så här:

( mina skulder var sammantaget ca 2 milj borgen lokal hyror osv hade haft antalet bolag osv )  

jag ansökte flera ggr men fick det till sist efter massor med år

de kollar upp inkomst och om man har potensial att nånsin få bättre inkomst inom överskådlig framtid
    hyran
    el
    barn i hushåll
    osv osv

i mitt fall blev det breakeven och uträkningen menade att jag inom överskådlig framtid ej kommer ha pengar över efter allt är betalt så det lönar sig att betala till fodringsägarna

då blev min skuld 0

allt är 0- at utom csn som står stilla men börjar ticka som vanligt efter 5 år

så om ett år har jag ett nytt liv

då man tar UC på mig ( beror på vilket bolag som tar den ) så står det :
    Obs personen lever under skuld sanering= man får inga avbetalningar och krediter osv

OM jag sätter mig i skuld eller börjar tjäna fett med pengar så kan saneringen hävas och återgår då till vad det var

det är ju olika det här, helt och hållet från fall till fall men om du har lite skulder och rel hög inkomst så får du ju betala. då går det till så att de gör en 5års plan med en uträkning på hur mycket du kan avvara vilket kan bli kanske bara 200 kr i mån men ändå, då pytsar de ut det mellan fodringsägarna

fast det beror ju på hur mycket skulder du har mm och om du äger något t ex en bostadsrätt om du är gift osv
    är du gift så drar de din man över samma kam rent ekonomiskt

jag har barn är skild och äger inget
    och de tar inget av mig  

• Anonym (N)
    Anonym (Satt i skuld) skrev 2013-08-14 22:30:57 följande:
    Tolkar jag det rätt när jag drar slutsatsen att existensminimum hos KF kan vara något högre än dito från SOC?

..och vad händer efter de 5 åren med skulderna som är kvar? Får inte fordringsägarna tillbaka allt då?

Tar ett ex: om jag och min man får skuldsanering beviljad, så kommer aldrig våra skulder att färdigbetalas till 100 % på 5 år, eftersom vi båda har mkt låga inkomster. Men skrivs resterande skuld av då? Går fordringsägarna med på det?

deras norm är betydligt högre än soc

och efter 5 år är du skuld fri oavsett

planen du får 0 eller avbetalning, gäller i 5 år sen är du fri 
  • Anonym (soc)

Ja, det är korrekt tolkat När de 5 åren har gått så avskrivs alla återstående skulder (utom CSN) och du/ni får börja om från noll, skuldfria.
  • Anonym (Satt i skuld)
    Anonym (N) skrev 2013-08-14 22:43:55 följande:
    jag lever under skuldsanering sen 4 år tillbaka jag har 1 år kvar alltså..

för mig gick det till så här:

( mina skulder var sammantaget ca 2 milj borgen lokal hyror osv hade haft antalet bolag osv )  

jag ansökte flera ggr men fick det till sist efter massor med år

de kollar upp inkomst och om man har potensial att nånsin få bättre inkomst inom överskådlig framtid
    hyran
    el
    barn i hushåll
    osv osv

i mitt fall blev det breakeven och uträkningen menade att jag inom överskådlig framtid ej kommer ha pengar över efter allt är betalt så det lönar sig att betala till fodringsägarna

då blev min skuld 0

allt är 0- at utom csn som står stilla men börjar ticka som vanligt efter 5 år

så om ett år har jag ett nytt liv

då man tar UC på mig ( beror på vilket bolag som tar den ) så står det :
    Obs personen lever under skuld sanering= man får inga avbetalningar och krediter osv

OM jag sätter mig i skuld eller börjar tjäna fett med pengar så kan saneringen hävas och återgår då till vad det var

det är ju olika det här, helt och hållet från fall till fall men om du har lite skulder och rel hög inkomst så får du ju betala. då går det till så att de gör en 5års plan med en uträkning på hur mycket du kan avvara vilket kan bli kanske bara 200 kr i mån men ändå, då pytsar de ut det mellan fodringsägarna

fast det beror ju på hur mycket skulder du har mm och om du äger något t ex en bostadsrätt om du är gift osv
    är du gift så drar de din man över samma kam rent ekonomiskt

jag har barn är skild och äger inget
    och de tar inget av mig  
    Men är det väldigt tufft att få det att gå ihop ekonomiskt? Har ju hört "skräck"historier om hur det är att leva på existensminimum...att det i princip är omöjligt att få ett drägligt liv! "orolig"
  • Anonym (N)

då KF klubbar sanering så kan en del fodringsägare överklaga hos tinsrätten men de vinner sällan över KF

men det kan dra ut på tiden

och om man som sagt får bättre inkomst osv under de 5 åren så kan fodringsägare ansöka om att häva saneringen

nästintill omöjligt få sanering då man är gift så jag skilde mig, min enda chans att nånsin få ett normalt liv
    det övervägde liksom, min man kan ju lämna mig liksom om 15 år och då står jag där ff med miljonskulder

• Anonym (Satt i skuld)
    Anonym (soc) skrev 2013-08-14 22:49:34 följande:
    Ja, det är korrekt tolkat När de 5 åren har gått så avskrivs alla återstående skulder (utom CSN) och du/ni får börja om från noll, skuldfria.

Låter ju lockande ändå att söka...ungefär som att avtjäna ett "fängelsestraff"....efter 5 år är man fri :)

Låter ju bra också att KF:s norm är högre än socialens, för det har man ju hört är väldigt snålt tilltaget.. 
Svar på tråden Hur är det att leva på skuldsanering?