• vendelamagdalena

Förslag på bärsele till 10månaders

Jag skulle behöv tips ang bärsele!
    Jag är 178cm & 70kg, barnet är 10mån. Har tidigare använt sjal, letar nu bärsele.
    Har ni några förslag?

• Svar på tråden Förslag på bärsele till 10månaders
  • frökenelisabeth

Har hört att Manduca skulle passa bärare som är lite större, och du är ju iaf rätt lång. Själv har jag en Beco Gemini och är supernöjd. Till skillnad från många andra bärselar så kan man bära barnet framåtvänt på magen, vilket många barn gillar. Man kan också bära mage mot mage, samt på höften och på ryggen. 

• Bärryhosch

Har en Beco Gemini och kan med lätthet bära min drygt 8 kilos åttamånaders baby. Har samma längd och vikt dom dig. Jag har dock inte testat någon annan bärsele så jag har inget att jämföra med. :)

• Bambusa

manduca kan funka, men kan va för stor för dig.. annars ergo, beco, patapum..  
    en ergonomisk iaf, babybjörn är döden för både bebis och vuxnas ryggar!

• Aileen Allannah

Jag har en manduca, är 172 cm lång och väger kring 75 kilo typ. Jag bär utan problem min 2,5-åring på 17 kilo, utan ryggvärg.

• Flickan och kråkan

Jag hade nog kikat på en toddlersele med ett så stort barn, som t.ex Tula toddler. Kan vara för stor fortfarande; beror ju lite på barnets storlek också. Wompat är ju inte dum heller. Jag hade inte köpt en gemini till ett så gammalt barn. Man behöver ju en rejäl panel när de blir större för riktigt bra sittposition.

• Aileen Allannah
    vendelamagdalena skrev 2013-08-14 22:32:24 följande:
    Förstår inte varför mina hela inlägg inte kommer med?
    Troligen för att du skriver & eller andra tecken. Det klarar inte appen av att hantera...
  • Flickan och kråkan
    vendelamagdalena skrev 2013-08-14 22:31:26 följande:
    Barnet är 75cm

Fördelen med t.ex. Tulan och andra toddlerselar är att bredden på ryggpanelen bredare. Tulan är mer än 10 cm bredare än de flesta andra ergonomiska bärselar som manduca, beco, ergo etc. Det ger en helt annan sittposition för ett äldre barn. Sittdynans bredd är 44 cm på Tulan. Testa att mäta hur långt det är från knäveck till knäveck när du bär i sjal. Tulan är ju de flestas absoluta favorit till större barn. Jag är tyvärr för liten som bärare för den. Den finns bland annat hos knyt-an.
  • Flickan och kråkan

Det bästa är om du bor i eller i närheten av Stockholm. Knyt an har många bärselar och fysisk butik. I vanliga barnaffärer har de i bästa fall ergon. Tyvärr.

• Bambusa

på vissa sjalforum kan man få träffa n ån och prova de dom har.. om du bor nära gävle kan du få testa min manduca om du vill..  

• Gaytjej

Min kompis har en Wompat-sele som hon är mkt nöjd med!
    Den kan man få uppsydd med önskad storlek resp på sittyta/panel* och axelremmar  och iaf tidigare så har det varit full returrätt.
     http://www.wearababy.com/shop/full-buckle

*

Baby size (4/6-18 months, clothing size (EU) 68/74-86): Height 38 cm, width 38 cm Medium size (1-3 years, clothing size 86-92): height 41 cm, width 41 cm Toddler size (2-4 years, clothing size 92-98): height 45 cm, width 45 cm Pre-school size (3-5 years, sizes 98-104/110): height 50 cm, width 50 cm  
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Förslag på bärsele till 10månaders