• loovis

    Arg snart 5 år

    Jag har en son som blir fem år i oktober. Helt kort klarar han inte av att byta aktivitet oavsett vad vi ska göra. Han blir arg och slår på oss och saker som tillhör mig eller han pappa. Det går inte att få kontakt med honom utan han blir helt "galen". Efteråt blir han ibland ångerfull och berättar för oss vad vi ska säga till honom nästa gång han blir så arg. Han försöker alltså hjälpa oss att hantera hans ilska. Tyvärr hjälper inte de söta råden han ger.

    Det känns som att vi provat allt. Vi har varit lugna, vi har skällt, vi har hållt fast honom för att hindra att han skadar någon/något, vi har belönat och vi har straffat genom att "slänga" leksaker(vi har gömt de i garaget). Inget hjälper!

    Värt att nämna är att han varit så här alltid. Det är ingen period...  

    Två frågor;

    Kan det vara något "fel"? Jag har läst om asberger, autism och adhd men tycker inte att det stämmer in. 

    Har ni förslag på hur vi kan hantera detta? 

    Tacksam för svar!!      

       

  • Svar på tråden Arg snart 5 år
  • mandolin76

    Jag tycker du skall ta kontakt med BVC och be att det görs en utredning. Min son hade lite av de problem du nämner. Inte främst när han skall byta aktivitet utan han blir arg när det är för stökigt och stimmigt runt honom. Vi fick inte heller ihop det med Aspergers eller ADHD och vid undersökning visade det sig att har elektrisk aktivitet i hjärnan av den typ som man har när man har barnepilepsi vilket gjorde att det blev kaos i hans hjärna när det blev för stökigt runt honom. Ett tipps till dig är att du kan förbereda din son innan byte av aktivitet. Säg till honom att nu har du 5 minute kvar att avsluta det du håller på med och sedan skall du....

  • drakensgränd
    mandolin76 skrev 2013-08-14 22:26:16 följande:
    Jag tycker du skall ta kontakt med BVC och be att det görs en utredning. Min son hade lite av de problem du nämner. Inte främst när han skall byta aktivitet utan han blir arg när det är för stökigt och stimmigt runt honom. Vi fick inte heller ihop det med Aspergers eller ADHD och vid undersökning visade det sig att har elektrisk aktivitet i hjärnan av den typ som man har när man har barnepilepsi vilket gjorde att det blev kaos i hans hjärna när det blev för stökigt runt honom. Ett tipps till dig är att du kan förbereda din son innan byte av aktivitet. Säg till honom att nu har du 5 minute kvar att avsluta det du håller på med och sedan skall du....
    Testa att lägga om hans kost, LCHF är ett mirakel för trötta sura och arga barn.
Svar på tråden Arg snart 5 år