• drakensgränd

Lchf till treåring, mina erfarenheter

Min treåring har sedan januari 2013 ätit en kost som borde kunna liknas vid LCHF, vi valde att pröva detta då han var väldigt aktiv och hade problem med ett okontrollerat humör. Fick tipset av en DSK.

Helt otroligt vilka resultat, Han växer jättebra, får fin muskulatur, sover hela nätterna och är pigg och glad hela dagarna. Aldrig trött och sur.

Dagis har varit mycket samarbetsvilliga och flera andra barn på dagis har gått över till samma kost. Dagis erbjuder nu att ha extra grönsaker istället för pasta/potatis/ris till lunchen.

Dagisfrönkarna beskriver en barngrupp, där det nu är lugnare och finns utrymme för mer stimulerande aktiviteter, de bråkas väldigt lite och barnen sover knappast alls middag längre.

Helt otroligt vilka resultat det ger att satsa på fräch nyttig mat utan kolhydratsbas. Att inte fler dagis o skolor prövar. 

• Svar på tråden Lchf till treåring, mina erfarenheter
  • Philippa

Men kolhydrater behövs ju till växande barn....

• drakensgränd
    Philippa skrev 2013-08-15 08:13:21 följande:
    Men kolhydrater behövs ju till växande barn....
    VA????
    Varför då, visa gärna forskning som visar det, lite nötter och grönsaker räcker gott och väl. Eller menar du att barn behöver spannmål och frukt???? 
  • drakensgränd
    Liten elak och intelligent skrev 2013-08-15 08:18:56 följande:
    Hur ser kosten ut? Kan du ge exempel på en dagsmeny?
    ägg majonäs.
    nötter
    varma grönsaker, kycklingklubba sås
    bit ost
    kött sallad kall cremefräcksås.... 
  • Vintermorgon

Jag trodde att kolhydrater var viktigt för hjärnans utveckling hos barn, men kroppen bildar väl eget glukos av de andra sakerna den tar in. Om det fungerar bra så är det ju bra :)

• Annelie 76

De studier som finns är gjorda på barn med epilepsi som blir kostbehandlade. Men förutom en ketogen diet (typ LCHF) så är den dessutom kaloribegränsad och de får inte heller dricka särskilt mycket... Svält (kaloribegränsning) VET vi är dåligt för växande kroppar och hjärnor, det ser man överallt där svält förekommer.

LCHF är inte utan kolhydrater utan bara mindre kolhydrater. Nötter, frön, bär, grönsaker och mjölkprodukter innehåller allihop kolhydrater så det borde räcka bara de inte begränsas som för barn med epilepsi.  

• drakensgränd
    Liten elak och intelligent skrev 2013-08-15 08:38:01 följande:
    Det borde finnas risk för förhöjda blodfetter, njursten, förstoppning etc Hur ser du på det?
    detta du skriver är inte alls sant, visa källa!!!!
  • Liten elak och intelligent
    drakensgränd skrev 2013-08-15 08:53:22 följande:
    detta du skriver är inte alls sant, visa källa!!!!

Jag tänker just på de studier som finns på barn som äter ketogen kost mot epilepsi. Den kosten kan närmast beskrivas som extrem LCHF fast även ned kaloribegränsning. Den kosten är inte biverkningsfri och LCHF är så pass likt detta att det borde finnas likheter även beträffande biverkningar.

Kan du visa en källa på att LCHF är bra för barn?
Svar på tråden Lchf till treåring, mina erfarenheter