• Kattungeeeee

Kattungemat!

Skaffar kattunge så snart som möjligt och har då börjat planera på vilken kattmat man ska börja mata den med. Självklart är det ju så att jag kommer att fortsätta ge den samma mat som den har vuxit upp med men hade tänkt byta till James Wellbeloved Turkey Kitten som torrfoder och Bozita Feline Kitten då och då. Tycker ni att det är ett bra val för en liten kattunge på 12 veckor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-15 11:13
    Eller kan eukanuba vara ett bättre torrfoder?

• Svar på tråden Kattungemat!
  • Philippa

Jag har alltid gett Eukanuba till mina katter för den maten har varit överlägsen i många tester

• IceJossan

Njä, JWB är ingen vidare bra foder just pga den stora mängden ris det innehåller. Ge mycket hellre bara blötmat. Till exempel Mjau, Bozita och sånt, inte en massa dyra grejer från Royal etc som innehåller både spannmål och socker.

• Kattungeeeee
    IceJossan skrev 2013-08-15 10:00:34 följande:
    Njä, JWB är ingen vidare bra foder just pga den stora mängden ris det innehåller. Ge mycket hellre bara blötmat. Till exempel Mjau, Bozita och sånt, inte en massa dyra grejer från Royal etc som innehåller både spannmål och socker.
    Tänkte så i början men har kommit fram att katten tydligen kan få tandsten(?) om den äter torrfoder för ofta, det är därför jag hade tänkt byta då och då till blötfoder, och man kan nästan säga att jag har bestämt mig för att ha bozita som blötfoder, men när det kommer till torrfoder så vill jag gärna ha ett prisvärt.
    En massa torrfoder (bl.a) royal canin är inte riktigt värt pengarna då det finns mycket bättre.

Så vilket torrfoder är egentligen prisvärt?
    Är 'husse' bra? 
  • nemo1
    Kattungeeeee skrev 2013-08-15 10:34:59 följande:
    Tänkte så i början men har kommit fram att katten tydligen kan få tandsten(?) om den äter torrfoder för ofta, det är därför jag hade tänkt byta då och då till blötfoder, och man kan nästan säga att jag har bestämt mig för att ha bozita som blötfoder, men när det kommer till torrfoder så vill jag gärna ha ett prisvärt.
    En massa torrfoder (bl.a) royal canin är inte riktigt värt pengarna då det finns mycket bättre.

Så vilket torrfoder är egentligen prisvärt?
    Är 'husse' bra? 
    Husse är ett uruselt foder liksom RC, inget spannmål eller så lite som möjligt.. Läs på om vad katter behöver som jag skrev i andra tråden, katter är strikta köttätare och inte kossor. Katter får inte tandsten av torrfoder men blötmat är mycket bättre då det innehåller animaliskt protein och vatten. Vattnet hjälper till att spola igenom urinvägarna och minska risken för urinvägsproblem, vilka är väldigt vanliga bland katter.
    Som jag även skrev så läs kattstaus.se

• Kattungeeeee
    nemo1 skrev 2013-08-15 10:41:08 följande:
    Husse är ett uruselt foder liksom RC, inget spannmål eller så lite som möjligt.. Läs på om vad katter behöver som jag skrev i andra tråden, katter är strikta köttätare och inte kossor. Katter får inte tandsten av torrfoder men blötmat är mycket bättre då det innehåller animaliskt protein och vatten. Vattnet hjälper till att spola igenom urinvägarna och minska risken för urinvägsproblem, vilka är väldigt vanliga bland katter.
    Som jag även skrev så läs kattstaus.se

Mm, sett dina inlägg men den hemsidan ger inga rekommendationer på vad för sorts kattmat (torrfoder) man ska ge till sin kattunge, vilket jag är ute efter.
  • nemo1
    Kattungeeeee skrev 2013-08-15 11:02:10 följande:
    Mm, sett dina inlägg men den hemsidan ger inga rekommendationer på vad för sorts kattmat (torrfoder) man ska ge till sin kattunge, vilket jag är ute efter.
    Nej jag menar att du ska läsa på om vad katter behöver för näring och utgå från det när du köper foder.
  • Kattungeeeee
    nemo1 skrev 2013-08-15 11:19:13 följande:
    Nej jag menar att du ska läsa på om vad katter behöver för näring och utgå från det när du köper foder.
    Jaha, okej tack så mycket!
    Men det var inte det jag direkt var ute efter  
  • Kattungeeeee
    nemo1 skrev 2013-08-15 11:19:51 följande:
    Eukanuba är bra foder.
    Bra, då vet jag.
    Tack! 
Svar på tråden Kattungemat!