• Anonym (mackan)

Kramp i bröstkorgen av vitt bröd?

Är det någon som känner igen detta? Halsen tjocknar och det kan bli som en kramp i bröstkorgen som smärtar när jag äter vitt bröd. Det kommer direkt och är mycket obehagligt. Vissa bröd har inte den här effekten, men det är ju svårt att veta innan vilka...

Och ja, jag ska sluta helt med vitt bröd. Har inte haft detta hela livet utan detta är något som det har blivit mer och mer av. Ibland får jag för mig att det måste vara inbillning och så provar jag att äta en mjuk macka - och sen kommer krampen...

Vad handlar detta om?

• Svar på tråden Kramp i bröstkorgen av vitt bröd?
  • JazzKermit

Men fy så läskigt! :( Kan det vara någon typ av överkänslighet mot vete eller något annat?

• Anonym (mackan)
    JazzKermit skrev 2013-08-15 09:31:05 följande:
    Men fy så läskigt! :( Kan det vara någon typ av överkänslighet mot vete eller något annat?
    Ja, det är lite skumt. Jag har inga problem med pasta eller couscous och det är ju också vete. Funderar på om det kan ha med hur brödet är jäst att göra..? Det är oftast lite dyrare bröd, typ stenugnsbakat, som sätter igång det. Ingen som känner igen?
  • Anonym (mackan)

Jaha, sökte runt lite och jag tror att jag har hittat förklaringen. Förmodligen är jag överkänslig mot mjöldryga, en svampparasit som växer i vete. Det är väl därför de dyrare bröden (som är bakade på ekologiskt mjöl) ger kramperna.

Blev lite skakis när jag läste om mjöldrygeförgiftning/ergotism. Muskelkramperna kan faktiskt leda till döden. Antar att om krampen hamnar i hjärtat så...

Ska inte äta mer vitt bröd!

• Anonym (mackan)

Det är ju inte hundra procent säkert att det var mjöldryga som orsakade min kramp. Men vill i alla fall berätta att brödet som jag åt idag var av märket "Saltå Kvarn".

Mjöldryga har använts för att framkalla aborter. Så det är väl på sin plats att varna alla gravida.

sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6ldryga

Svar på tråden Kramp i bröstkorgen av vitt bröd?