• Vattenliljan

    Gör kontraströntgen ont?

    Hej! När jag gjorde min fertilitetsutredning sa jag att jag inte ville göra någon spolning av äggledarna, för jag hade hört att det skulle göra väldigt ont, och jag slapp. Då "vanlig" stimulering inte funkade gick vi vidare till IVF och fick en bebis den vägen. <3 Nu vill vi försöka igen, men då med stimulering eftersom IVF är dyrt.

    Jag ringde till Sophiahemmet som vi gick till innan och frågade om jag kunde få en spolning, för att vara säker på att det inte är stopp (vill ju inte göra hormonbehandlingar i onödan). Då sa hon att på Sophiahemmet gör man inte spolningar, däremot gör de kontraströntgning av äggledarna. Jag har alltid trott att det var samma sak!

    Det jag funderar över nu är alltså, vad är det för skillnad på behandlingarna och gör även kontraströntgen ont? Hur går det till?


  • Svar på tråden Gör kontraströntgen ont?
  • Vattenliljan

    Mobilen verkar ha klippt av större delen av mitt inlägg så jag får väl skriva igen då...

    I alla fall så vill vi försöka igen med stimulering nu, men då vill jag kolla först att det inte är "stopp". Ringde till Sophiahemmet och då sa hon att de gör inte spolningar. Däremot gör de kontraströntgen av äggledare. Jag har alltid trott att det var samma sak!

    Vad jag undrar är, vad är det för skillnad på spolning och kontraströntgen? Gör även röntgen ont? Hur går det till?

  • meijah

    Jag gjorde spolning/kontrast förra månaden. Läste mig till att det skulle vara som mensvärk och om det var mensvärk byter jag mer än gärna min riktiga mensvärk mot det! Kände bara lite tryck när vätskan fördes in men inget annat. Undersökningen tog 30min, efteråt gick jag raka vägen till jobbet och jobbade 12h. Kan säga att jag oroade mig helt i onödan :)

Svar på tråden Gör kontraströntgen ont?