• Anonym (Blod)

Blöder näsblod, i mängder!

Är i vecka 29. Vaknade inatt och gick på toa, känner då hur det rinner ur näsan och sen forsar det ur näsblod! Tänkte att jag kanske hade rest mig för fort eller nått?

Imorse när jag gick upp så tog jag det lugnt, gjorde frukost och satte mig och åt. Upptäcker då att det börjar rinna ur näsan och sen blir det världens blodbad! Det sprutade ur näsan på mig och det fanns inget stopp, det kom stjärnor framför ögonen och jag kände mig svimfärdig så fick ringa hem min sambo. Nu är det lugnt men jag har lätt huvudvärk.

Jag har aldrig någonsin blödigt näsblod i hela mitt liv, är det normalt att blöda när man är gravid? Min första tanke blir ju högt blodtryck, vilket kan vars hf, men dom tankarna borde jag kanske inte ha?

• Svar på tråden Blöder näsblod, i mängder!
  • Charlotta

Jag blöder aldrig näsblod men under alla tre graviditeterna har det forsat på det sätt du beskriver, fick höra att det är väldigt vanligt då alla slemhinnor är mycket känsligare.

• Anonym (2 barn)

Jag blödde mkt näsblod under båda mina graviditeter. Det är inget konstigt när man är gravid.

• EmSaH

Det är mycket vanligare att blöda näsblod när man är gravid. Det gjorde jag med sist. Inte av att bara resa mig, men det räckte att jag snöt mig så forsade det.

• Philippa

Det är vanligt med torra slemhinnor när man är gravid, köp näsolja på apoteket så går det över!

• Akua

Precis som många andra säger så är det inte helt ovanligt att blöda näsblod när man är gravid.
    Men ta upp det hos din barnmorska.

Jag kan tipsa dig om att köpa "blodstillevadd" på apoteket. Ganska dyrt men det är det enda som har funkat för mig. Det är tussar som man stoppar in i näsan precis som vanligt vadd men de är preparerade med något.
    I England finns det inte och när jag började blöda näsblod på stan fick jag ta taxi hem med en stor sjal som försökte stoppa blödningen....nu reser jag aldrig utan mina blodstillevadd ;)

• Ruggugglan

Jag blöder ofta kraftigt när jag får näsblod. Har fått tipset om att nypa åt hårt om näsan, för det stillar blödningen. Du kan även lägga något kallt i nacken. Luta inte bakåt som många rekommenderar, då är risken att du kräks.

Som de andra skriver så är det vanligt under graviditet och du kan förebygga med hjälp av smörjande nässpray.

Svar på tråden Blöder näsblod, i mängder!