Borde jag skaffa en kattkompis?
Hej! Den här frågan är till er som har stor erfarenhet av att ha flera katter tillsammans, och flera olika personlighetstyper hos katter. Min katt jag har nu är en äldre (ca 10 år) omplacerad honkastrat. Hon fick flytta till mig pga att de andra katterna i området var elaka mot henne. Hon är alltså väldigt ranglåg. Förut var hon ute, nu är hon inne. Hon är väldigt försiktig av sig, går och gömmer sig om man tex pratar för högt, går runt i lägenheten, städar etc. Alltså lever normalt.. Vill gärna gosa, men sitter aldrig i knät. Ligger bredvid, men går och gömmer sig om man ändrar ställning (!) eller någon kommer in i rummet. Hon är alltså en riktig fegis! Min fråga är nu om det är lämpligt att ge henne en kattkompis? Isf en kattunge skulle jag tro så att man är säker på att den inte är dominant.. Eller kan det funka med en vuxen katt som har liknande personlighet? Jag är rädd att hon ska bli ännu mer självutplånande om det kommer en kompis... Men jag är lite sugen på en till katt, och om det funkar mellan dem är det ju bättre för henne att ha nån att leka och gosa med när vi är på jobbet och så :)