• Smulkaffe

Baby K'tan bärsele - erfarenheter?

Jag har släppt tanken på att köpa en bärsele för 1000:-. Vi provade Babybjörn med min förstfödda men den fungerade inte för min rygg. Efter det har jag även fått ett diskbråck så jag släpper tanken även på ErgoBaby. Vill inte stå där och tycka att jag har slängt 1000:- i sjön.

På förskolan såg jag en mamma med en Baby K'tan bärsjal/sele (vet inte vad den ska klassas som?). Den såg lättanvänd och bekväm ut. Någon här som har erfarenhet av den? Och min fundering är också vilken storlek jag ska välja? Storleksguiden för Baby K'tan anger att XL är för stl.42 i t-shirt. Eh...? Storlek 40/42 i t-shirt på HM/Lindex mfl motsvarar något de kallar för M. Det är vad jag brukar köpa i tröjor.

Jag är lång och normalbyggd, möjligen lite tunnare överkropp med stor byst. Min sambo är också lång, normalbyggd, kanske lite bredare bringa/axlar än genomsnittet. Vid storleksguiden står det att om man är osäker ska man ta den mindre storleken. Men L "låter" också stort.

Tips?  

• Svar på tråden Baby K'tan bärsele - erfarenheter?
  • Jossi

Jag köpte den på vinst och förlust men har ännu inte kunnat testa den då bebis inte beräknas komma förrän 19/9. Har dock provat den med en docka och den känns bra. Tog den som hette breeze, den är nog skön på sommaren, men ska man ha den under det kallare halvåret funkar nog bomullen minst lika bra. Jag drar normalt sett xs så jag köpte det och den känns bra, så ta din vanliga storlek så funkar det nog. Återkommer med besked när bebisen kommit ut och jag kunnat testa ordentligt. Glad

• Smulkaffe

Ok, jag har gått över tiden 3 dagar så jag hinner kanske testa den före dig . Det får bli M eller L för min del tror jag.

• barfota86

Jossi och smulkaffe: vad säger ni efter att ha testat den med bebis? Drar självt normalt storlek S men är osäker på vilken storlek jag ska välja. Det vore ju bra on även mannen kunde använda den, och klurar på om M vore en vettig storlek då, eller hur stor roll storleken ens har i denna typ av "accesoar"...

• Smulkaffe

Det var länge sedan jag var inne här så det blir ett sent svar till dig tattoedbeauty. Jag köpte en L och tycker att den har funkat bra. Jag är som sagt en 40/42 men har ganska lång överkropp, jag är 180 cm lång. Det man får tänka på är ju också att en lång person ofta får en lång bebis. Så det var bra också av den anledningen att jag valde L ist för M.
    Sjalen i sig vet jag inte vad jag ska tycka om. Det är ju den enda sjal jag har testat så jag har inget direkt att jämföra med. Den skonar korsryggen bättre än vad Babybjörn gör. Däremot tycker jag att det blev desto större belastning på nacke och axlar. Så jag orkade ändå bara ha den på max 30 min innan jag var tvungen att släppa ned tjejen.
    Nu när hon är 6 månader har jag testat att bära i höftläge två gånger. Det har funkat halvbra. Det är bra att den möjligheten finns men har man en så aktiv tjej som jag har så kränger hon rätt mycket och försöker greppa saker som kommer i hennes väg

• Flickan och kråkan

Men varför inte skaffa en ordentlig sjal som ger riktig avlastning eller en ergonomisk bärsele?! Finns gott om bra grejer begagnat till ett facilt pris. Första halvåret ska det verkligen inte ens kännas att bära en bebis. Jag bär mina problem fritt tills de har passerat tre år.

• Smulkaffe

Flickan och kråkan. Tack för den pekpinnen... Baby K'tan lanseras som en ergonomisk sjal och jag blev tipsad om den av en mamma på min stora tjejs förskola. Det är inte så lätt att veta innan hur en bra bärsjal skall vara. Ibland är det bara att köpa och hoppas på att man har gjort ett bra köp. Eller hur? Hålla på och knyta sjalen helt på egen hand (gissar att det är en sån du själv använder) var inte att tala om. Min bebis går från 0-100 i missnöjdhet på tre sekunder. Då vill man ha något färdigt att bara stoppa ned ungen i bums. Man hinner bryta ut i svettningar ändå

• Flickan och kråkan
    Smulkaffe skrev 2014-03-13 20:33:32 följande:
    Flickan och kråkan. Tack för den pekpinnen... Baby K'tan lanseras som en ergonomisk sjal och jag blev tipsad om den av en mamma på min stora tjejs förskola. Det är inte så lätt att veta innan hur en bra bärsjal skall vara. Ibland är det bara att köpa och hoppas på att man har gjort ett bra köp. Eller hur? Hålla på och knyta sjalen helt på egen hand (gissar att det är en sån du själv använder) var inte att tala om. Min bebis går från 0-100 i missnöjdhet på tre sekunder. Då vill man ha något färdigt att bara stoppa ned ungen i bums. Man hinner bryta ut i svettningar ändå
    Men man kan väl läsa på om bärverktyg på samma sätt som de flesta är grymt noga med alla detaljer kring den barnvagn man väljer? En vanlig lång trikåsjal knyter man ja, men sedan fungerar den precis lika enkelt som den du har. Man stoppar i och tar ur barnet tuan att knyta om. Det är så att säga lika färdigt att stoppa ner i ungen bums. Skillnaden är att de ger helt annan avlastning. Det är väl ändå ett rätt vettigt råd att ge, eller? Du verkar ju inte så särdeles nöjd med den själv heller. Vill man absolut inte knyta själv så finns ju många bra ergonomiska bärselar med rejält höftbälte också. Går att få tag på för en bra mycket billigare penning än en tusenlapp.
  • Ellu2

Hej! Jag har använt min baby k'tan flitigt med min bebis som nu är tre månader. Kan bära hur länge som helst känns det som. Hade sjal och bärsele till mitt första barn, sjalen använde jag knappt för den var för krånglig, selen var kanon men jag föredrar ändå k'tan nu när jag testat. Men man ska nog vara noga med storleken så den inte sitter för löst, kan tänka mej att det kan bli tungt då. Har själv strl 40/42 och köpte en M. Jag fick inte till den där liggande positionen men med bebisen upprätt blir det jättebra. Kan varmt rekommendera den!

Svar på tråden Baby K'tan bärsele - erfarenheter?