• Ann85

Gravid, inga moderkänslor

Jag är gravid i vecka 24 med mitt första barn, känner att det sparkar och snurrar runt i min mage och visst är den en mysig och härlig känsla. Det jag oroar mig för är att jag inte känner något speciellt för barnet. När barnet inte sparkar eller annat så känner jag mig inte gravid överhuvudtaget, har hört andra gravida berätta att graviditet är bland det härligaste man kan gå igenom, alla känslor som flödar i kroppen och allt är så himla underbart och härligt. Att man blir som kär på nytt.
    Jag känner inte detta alls, har fått lyssna på hjärtat en gång och även varit på ultraljud men inga känslor eller annat dyker upp inom mig, kommer jag någonsin älska detta barn?
    Jag ser fram emot förlossningen fast jag vet att det kommer göra väldigt ont och kännas läskigt och skrämmande, men man måste ju genomgå den så det är bara att stå ut så gott man kan, men sen då? tänk om mina känslor för barnet uteblir? kan det bli så? tänk om jag aldrig kommer känna den där äkta härliga moderkänslan för mitt barn utan bara se på honom som en person som inte betyder mer än vanligt för än?

Hur har det varit för er andra, när kom era riktigt djupa känslor för ert barn?
    Börjar bli lite orolig över om det är något fel på mig...
    Mvh

• Svar på tråden Gravid, inga moderkänslor
  • Twinisar

Det du känner är inte ovanligt på något sätt, vi är alla olika snabba på att knyta an till de väntade barnet.. För vissa känner känslor redan innan man ens hunnit bli gravid, medans andra känner det inte förens dom håller i bebis första gången.. Eller en tid efter det och allt däremellan.. Men om du föder barnet och med tiden fortfarande inte känner anknytning så finns det jätte bra hjälp att få hos BVC :)
    Lycka timmes bebisen :) !

• Ann85

Tack, skönt och höra att det är normalt..hoppas känslorna kommer så jag inte behöver hjälp med det utifrån.

• NLAL

Jag tror du kan vara lugn. Jag är som dig och tror mycket ligger i att det är ännu inget jag fysiskt sett kan ta på och har även några mf i bagaget vilket gjort att jag inte tror på det förrän jag har bebisen i famnen. Och jag är beräknad idag. :p

• Ann85

Roligt att höra att denna graviditet har gått bra för dig, återkom gärna och berätta om du fick en flicka eller pojke. Man blir lite nyfiken och hoppas din förlossning kommer går bra..

• Slagathor

Det är inget ovanligt. Jag älskade att vara gravid, men kände inga djupare känslor för själva barnet förrän hon var ute ur mig och visade att hon behövde mig. Först då kände jag mig som en mamma. Hon var så välkommen, och hon var planerad, men jag kände inte att hon var min på det riktiga sättet på en gång.

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • LillGris

Jag fick moderskänslor för både ettan och tvåan när de kom ut. Innan dess var de bara något väldigt diffust dom jag inte kände något speciellt för. Trodde att jag skulle känna starkare för tvåan eftersom jag visste vad jag hade att vänta mig s.a.s men nej. Graviditeten var bara en lång och tråkig transportsträcka. Jag kan inte ens påstå att jag älskade ettan när han lades på mitt bröst, det växte fram under ett par veckor. Jag hade modersinstinkter och jsg var glad över honom men inte mer än så.

• Plopps80

Jag är aldrig riktigt lycklig när jag är gravid. Har en dotter på 5 år och en son i magen v 24. Jag har en slöja av nedstämdhet över mig pga jag är känslig för hormoner. Känner heller inga moderkänslor för barnet i magen utan njuter av sparkar och visst ömmar jag för honom. När dottern kom kände jag ingenting, jag tyckte om henne och de naturliga instinkterna tog över och vi knöt an fint men känslan av att jag verkligen älskade henne växte fram.

Man känner ju inte barnet, har ingen relation till det, inte konstigt att man är lite känslokall. Har dessutom hört att man som havande kvinna skyddar sig själv genom att inte ha för starka känslor till barnet i magen och den första tiden eftersom barnet kan dö i magen eller vid förlossningen alt  bli sjuk efter förlossningen och dö. 

• tröttismamma
    Ann85 skrev 2013-08-15 10:37:33 följande:
    Jag är gravid i vecka 24 med mitt första barn, känner att det sparkar och snurrar runt i min mage och visst är den en mysig och härlig känsla. Det jag oroar mig för är att jag inte känner något speciellt för barnet. När barnet inte sparkar eller annat så känner jag mig inte gravid överhuvudtaget, har hört andra gravida berätta att graviditet är bland det härligaste man kan gå igenom, alla känslor som flödar i kroppen och allt är så himla underbart och härligt. Att man blir som kär på nytt.
    Jag känner inte detta alls, har fått lyssna på hjärtat en gång och även varit på ultraljud men inga känslor eller annat dyker upp inom mig, kommer jag någonsin älska detta barn?
    Jag ser fram emot förlossningen fast jag vet att det kommer göra väldigt ont och kännas läskigt och skrämmande, men man måste ju genomgå den så det är bara att stå ut så gott man kan, men sen då? tänk om mina känslor för barnet uteblir? kan det bli så? tänk om jag aldrig kommer känna den där äkta härliga moderkänslan för mitt barn utan bara se på honom som en person som inte betyder mer än vanligt för än?

Hur har det varit för er andra, när kom era riktigt djupa känslor för ert barn?
    Börjar bli lite orolig över om det är något fel på mig...
    Mvh
    Jag tycker att det är lite svårt att förstå att det finns ett barn inuti magen, även om jag har sett det på ultraljud och så. Om du inte känner något innan, så tror jag att det kommer automatiskt sedan när du håller bebisen i dina armar och får närheten till det :)
  • NLAL

Min lilla pojk tittade ut i världen för 9 dagar sedan och känner inte alls så som jag gjorde för två veckor sedan. :)

Förlossningen gick bra, dock tog den tid.. 35 timmar från första värk tills han var ute. Krystvärkar i 20 minuter, så den delen gick fort iaf. :)

• tröttismamma
    NLAL skrev 2013-09-01 09:04:01 följande:
    Min lilla pojk tittade ut i världen för 9 dagar sedan och känner inte alls så som jag gjorde för två veckor sedan. :)

Förlossningen gick bra, dock tog den tid.. 35 timmar från första värk tills han var ute. Krystvärkar i 20 minuter, så den delen gick fort iaf. :)
    Åh, vad roligt Skrattande Grattis!!
Svar på tråden Gravid, inga moderkänslor