• Anonym (anna)

Påverkad och ta hand om barn

Hej

Vill gärna höra era åsikter.

Mitt ex har barnen varannan v och har under två år varit mer törstig på öl/vin än normalt.
    Dvs 5 öl en vanlig vardag är inget ovanligt, el flera glas vin...
    Han tål väldigt mycktet och blir inte redlöst berusad,man märker nästan inget på honom.
    men, han luktar och det har hänt att han börjat dricka tidigt på dagen.

Han dricker väldigt fort...sjukligt fort!

Han är en bra far(utöver detta enligt mig), och leker och tar hand om barnen bra och jag litar på honom trotts denna berusning.
    Dock gillar jag inte detta!

Har satt ned foten och krävt att han nu ska vara helt nykter, hans försvar är att det finns ingen lag på att man måste vara det med barn och han blir ju inte jättefull.

Tycker det är konstigt att man får ta hand om små barn och ha hög promille, fast inte köra bil..

Barnen är ett , tre och sju.

Vad tycker ni?
    jag tycker det är galet att han kan försvara sig med att det inte är olagligt......
    .

• Svar på tråden Påverkad och ta hand om barn
  • Anonym (samma)

Hej, sitter tyvärr i samma sits. När vi gick isär krävde jag hos familjerätten att det var 0 alkohol som skulle gälla. Första helgen bevisade han att han inte klarar av detta. 6 starköl på en kväll när han har hand om en 3 och 5-åring. Inte acceptabel för mig, och barnen fick inte sova över längre från mig. Utredning från socialen till följd som litar helt på vad han säger, inte ett dugg på vad jag har att säga. Nu är de där vh och sover över men vet att han dricker. Vet inte vad jag kan göra åt detta, men han kom med förslag för 1 vecka sedan att han vill ha vv. Mitt svar var absolut nej, sålänge han inte gör något åt sitt drickandet. Lite nyfiken om någon har förslag hur man kan få hjälp med detta!

• Anonym (anna)

Hej
    Kag har besökt beroendecentrum och vi var där på ett möte pga av att vi har olika syn på detta och växelvis boende, med tre små barn.
    Mitt ex har dock dragit öronen åt sig rejält och är just nu spiknykter, men inte för att han vill el för att det är det som är det bästa för barnen, utan för att jag kräver det, och det gör att han känner avsky för mig, skit trist

Konstigt att soc inte tror dig...jag pratade med en jättetrevlig kvinna , men det blev ingen anmälan för vi skulle försöka lösa det först på egen hand och ev få hjälp av familjerätten senare.

• Anonym (anonym)
    Anonym (samma) skrev 2013-08-15 12:13:59 följande:
    Hej, sitter tyvärr i samma sits. När vi gick isär krävde jag hos familjerätten att det var 0 alkohol som skulle gälla. Första helgen bevisade han att han inte klarar av detta. 6 starköl på en kväll när han har hand om en 3 och 5-åring. Inte acceptabel för mig, och barnen fick inte sova över längre från mig. Utredning från socialen till följd som litar helt på vad han säger, inte ett dugg på vad jag har att säga. Nu är de där vh och sover över men vet att han dricker. Vet inte vad jag kan göra åt detta, men han kom med förslag för 1 vecka sedan att han vill ha vv. Mitt svar var absolut nej, sålänge han inte gör något åt sitt drickandet. Lite nyfiken om någon har förslag hur man kan få hjälp med detta!
    0 alkohol? Det kan väl knappast kräva. Hur vet du att han drack sex starköl? Har du låtit montera in övervakningskameror eller satt du på samma krog som han och barnen och räknade bägarna?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (anna) skrev 2013-08-15 13:29:06 följande:
    Hej
    Kag har besökt beroendecentrum och vi var där på ett möte pga av att vi har olika syn på detta och växelvis boende, med tre små barn.
    Mitt ex har dock dragit öronen åt sig rejält och är just nu spiknykter, men inte för att han vill el för att det är det som är det bästa för barnen, utan för att jag kräver det, och det gör att han känner avsky för mig, skit trist

Konstigt att soc inte tror dig...jag pratade med en jättetrevlig kvinna , men det blev ingen anmälan för vi skulle försöka lösa det först på egen hand och ev få hjälp av familjerätten senare.
    Men vad skulle du anmäla honom för? Du skriver själv att han är en bra pappa?
    Gode gud, hade aldrig funkat för mig att vara ihop med någon rabiat absolutist. 
  • Anonym (anna)
    Anonym (anonym) skrev 2013-08-15 13:36:01 följande:
    Men vad skulle du anmäla honom för? Du skriver själv att han är en bra pappa?
    Gode gud, hade aldrig funkat för mig att vara ihop med någon rabiat absolutist. 
    hum....ja, alltså han är en "bra " pappa, ser till att dom har mat på bordet och har kul osv..men ofta har han varit påverkad och började sitt drickande kl 12 på dagen...kunde dricka väldigt fort..man reagerade!
    Men..han var go o glad..
    på midsommar så somnade han asfull i sjuåringens rum..
    men då var ju jag nykter.
    Anmälan gjordes faktiskt inte av mig..utan det var dom på beroendecentrum som ville att det skulle ske en anmälan..jag ville det ej!
    Men dom reagerade på att han tyckte det var okej att dricka när man är ensam med små barn..och inte ser något fel med det, det är normalt dvs.
    Att dricka 4 dagar av sju i v är inget konstigt dvs.

tycker du fortfarade jag är rabiat?
  • Anonym (anna)

rättelse, han drack inte ofta kl 12 på dagen! fel skrivet av mig! men det hände några gånger!

• Anonym (anna)

ibland blir dock ångesten stor och jag tvivlar rejält på mig själv och tänker som dig, att jag just är rabiat och överdriven...
    därför står man ut...dessa tankar kommer än i dag, och även nu, trotts att jag försvarar mig...
    det är skit tufft.
    Jag blev ledsen över hans alkohol vanor och hur det skulle påverka våra barn
    Men nästa sec tänkte jag att han e ju bra på så många sätt och man får inte allt..osv osv....

• Anonym (anonym)
    Anonym (anna) skrev 2013-08-15 14:25:29 följande:
    hum....ja, alltså han är en "bra " pappa, ser till att dom har mat på bordet och har kul osv..men ofta har han varit påverkad och började sitt drickande kl 12 på dagen...kunde dricka väldigt fort..man reagerade!
    Men..han var go o glad..
    på midsommar så somnade han asfull i sjuåringens rum..
    men då var ju jag nykter.
    Anmälan gjordes faktiskt inte av mig..utan det var dom på beroendecentrum som ville att det skulle ske en anmälan..jag ville det ej!
    Men dom reagerade på att han tyckte det var okej att dricka när man är ensam med små barn..och inte ser något fel med det, det är normalt dvs.
    Att dricka 4 dagar av sju i v är inget konstigt dvs.

tycker du fortfarade jag är rabiat?
    Varför går ni på beroendecentrum? På vems initiativ? Menar du att ditt ex är alkoholist eller att han brukar alkohol på ett sätt som du inte själv gör och som går utanför din subjektiva acceptans?
  • Anonym (samma)

man är inte rabiat för att man kräver 0 alkohol från sin f.d. som ska ta hand om barnen! han erkände själv att han hade druckit 6 starköl 2 kvällar i rad, för att han tycker att det inte är något fel på det. Kan tillägga att han blir påverkad på ett negativt sätt, blir otrevlig, letar efter bråk, ... har en gång nästan brutit armen på mig, och sen är det en hel del psykisk misshandel man får stå ut med. Detta vill inte jag utsätta mina barn för! Han har 2 vuxna barn sedan tidigare som tyvärr har varit med om en hel del och fortfarande får stå ut med det. Han kan ringa dem när han har druckit och kalla dem för allt möjligt när han är på dåligt humör. Sådana människor borde inte röra alkohol över huvud taget!

• Anonym (anonym)
    Anonym (samma) skrev 2013-08-15 14:39:05 följande:
    man är inte rabiat för att man kräver 0 alkohol från sin f.d. som ska ta hand om barnen! han erkände själv att han hade druckit 6 starköl 2 kvällar i rad, för att han tycker att det inte är något fel på det. Kan tillägga att han blir påverkad på ett negativt sätt, blir otrevlig, letar efter bråk, ... har en gång nästan brutit armen på mig, och sen är det en hel del psykisk misshandel man får stå ut med. Detta vill inte jag utsätta mina barn för! Han har 2 vuxna barn sedan tidigare som tyvärr har varit med om en hel del och fortfarande får stå ut med det. Han kan ringa dem när han har druckit och kalla dem för allt möjligt när han är på dåligt humör. Sådana människor borde inte röra alkohol över huvud taget!
    Du skrev inte att han är en simpel misshandlande knöl, så det var ju inte lätt att veta. Jag utgår från att du polisanmälde honom, eftersom du ju är rädd om dina barn och vet hur illa hans äldre barn farit. 
Svar på tråden Påverkad och ta hand om barn