Hjälp!! Hur går jag till väga för att genomgå en Gastric Bypass?
Hej alla! Jag är ny här och detta är första tråden jag startar. Jag är en tjej på 21 år och bor i västra götalands regionen. Jag väger ca 88-90 kilo och är 155 cm lång. Det innebär att jag har ett BMI på 37-38. Jag har skickat en egen remiss till obesitas mottagningen här i göteborg och jag ska få gå på en gruppträff eller informationsmöte. Jag skrev en mycket personlig remiss, men jag vet inte hur jag ska göra och vad jag ska säga på själva informations mötet. Hur gör jag för att säkra en op? Jag har försökt gå ner i vikt sen jag var 12 år gammal. Jag har haft dietist när jag var 16 och det hjälpte inte. Jag fick ha en sjukgymnast ett tag 2-3 gånger i veckan som inte heller hjälpte. Jag har gått på alla dieter man kan tänka sig alltifrån dukandiet, lchf, lcd, tallriksmodellen och allt annat! Det som händer är att jag går ner ett par kilon sen är det stopp och så småningom går jag upp dubbelt s mycket som jag har gått ner. Jag har tidigare vart i kontakt med vårdcentral som har vägrat skicka vidare en remiss. Men då hade jag ett BMI på under 35.
Övervikt ligger i generna samma sak med hjärtsjukdomar och diabetes. Jag har en faster och en farbror som dog av hjärtsjukdomar. Sedan så har jag mina mostrar som alla är kraftigt överviktiga. Jag har en moster som väger ca 150-160 kilo och det är försent för henne att opereras. Jag vill inte att det blir försent, det är redan försent. Jag vill opereras så fort som möjligt och JA jag vet att det finns en risk att man dör under själva op och jag tar den risken och alla andra risker som finns. Jag är medvetna om alla. Så dåligt mår jag med mig själv just nu. Snälla berätta gärna hur jag ska göra. Vad ska jag säga till dom på mötet? Mötet kommer äga rum i oktober.
Jag är 21 år och fortfarande oskuld pga mitt dåliga självförtroende. Har vart mobbat i flera år pga min vikt. Och har haft en väldigt dålig barndom som även kan ha orsakat min övervikt. Jag har problem med ryggen, med sår som jag får under magen när det är varm. Med andningen pga min astma som även vikten gör värre. Jag har även hormonproblem som gör att jag har svårt för att gå ner i vikt, men samtidigt har jag hormonproblem pga av vikten sägs det.
Och jag hoppas att astman inte påverkar att jag inte får en op. Det kanske snarare är tvärtom.