• Vera92

Hjälp!! Hur går jag till väga för att genomgå en Gastric Bypass?

Hej alla! Jag är ny här och detta är första tråden jag startar. Jag är en tjej på 21 år och bor i västra götalands regionen. Jag väger ca 88-90 kilo och är 155 cm lång. Det innebär att jag har ett BMI på 37-38. Jag har skickat en egen remiss till obesitas mottagningen här i göteborg och jag ska få gå på en gruppträff eller informationsmöte. Jag skrev en mycket personlig remiss, men jag vet inte hur jag ska göra och vad jag ska säga på själva informations mötet. Hur gör jag för att säkra en op? Jag har försökt gå ner i vikt sen jag var 12 år gammal. Jag har haft dietist när jag var 16 och det hjälpte inte. Jag fick ha en sjukgymnast ett tag 2-3 gånger i veckan som inte heller hjälpte. Jag har gått på alla dieter man kan tänka sig alltifrån dukandiet, lchf, lcd, tallriksmodellen och allt annat! Det som händer är att jag går ner ett par kilon sen är det stopp och så småningom går jag upp dubbelt s mycket som jag har gått ner. Jag har tidigare vart i kontakt med vårdcentral som har vägrat skicka vidare en remiss. Men då hade jag ett BMI på under 35.

Övervikt ligger i generna samma sak med hjärtsjukdomar och diabetes. Jag har en faster och en farbror som dog av hjärtsjukdomar. Sedan så har jag mina mostrar som alla är kraftigt överviktiga. Jag har en moster som väger ca 150-160 kilo och det är försent för henne att opereras. Jag vill inte att det blir försent, det är redan försent. Jag vill opereras så fort som möjligt och JA jag vet att det finns en risk att man dör under själva op och jag tar den risken och alla andra risker som finns. Jag är medvetna om alla. Så dåligt mår jag med mig själv just nu. Snälla berätta gärna hur jag ska göra. Vad ska jag säga till dom på mötet? Mötet kommer äga rum i oktober.

Jag är 21 år och fortfarande oskuld pga mitt dåliga självförtroende. Har vart mobbat i flera år pga min vikt. Och har haft en väldigt dålig barndom som även kan ha orsakat min övervikt. Jag har problem med ryggen, med sår som jag får under magen när det är varm. Med andningen pga min astma som även vikten gör värre. Jag har även hormonproblem som gör att jag har svårt för att gå ner i vikt, men samtidigt har jag hormonproblem pga av vikten sägs det.

Och jag hoppas att astman inte påverkar att jag inte får en op. Det kanske snarare är tvärtom.  

• Svar på tråden Hjälp!! Hur går jag till väga för att genomgå en Gastric Bypass?
  • Lisastina

Hej, 

jag tror att du inte skall oroa dig så mycket för mötet. Det är nog inte så att det du säger eller gör där, biir avgörande för om du får operation eller inte. 

Förmodligen kommer de att berätta för er som söker vård hur det hela går till och vad det är läkarna går efter när de bedömer behovet. Jag känner ca ett halvdussin personer som gjort denna operation, och alla utom den som betalade själv fick vänta ganska länge, från ett par månader upp till 1,5 år. Så mötet kommer inte vara ditt enda möte med läkarna, det är en lång process. Beroende på var man bor är köer och regler lite olika. 

Man skall i regel träffa terapeuter och dietister mfl personalkategorier. De brukar vilja utreda tex hurudant förhållande till mat man har. Många överviktiga har stark ångest i samband med mat och tröstäter. dels för saker som hänt i livet, dels för att de är tjocka. När man får fett och sött, dämpas ångesten.
    När magsäcken efter operationen är 2 dl, kommer det bli svårt att tröstäta.  En näve chips - och allt kommer upp igen. Lindringen uteblir.
    Dessutom är det ju inte så att man slutar må kasst så fort ingreppet är gjort, impulsen att dämpa ångest med mat kommer att finnas där långt efteråt, kanske alltid. Därför vill vården försäkra sig om att kandidaterna inser detta och att de är såpass stabila psykiskt att de kan klara av detta på lång sikt. 

Minst två av de jag känner hade krav på sig att gå ner 10 kg på egen hand innan de bokade operationstid. Detta varierar dock mycket mellan landstingen och på hur mycket för mycket man väger.  

Jag tror också att din ungdom kan vägas in i bedömningen, särskilt som du verkar ha dålig hälsa. Det ökar nog utsikterna. 

Om du känner dig lite orolig inför mötet, förbered dig. Läs igenom det personliga brev du skrev, så att du minns vad du sagt dem redan. Spalta upp de saker som du  tycker är viktiga i varför du behöver operationen, kanske fysiska saker på en lista, psykiska på en. 
    Om någon ställer frågor på mötet och du blir nervös, så har du stödord på papperet!

Du kan också pröva att skriva lite om hur du känner dig och vad du tänker varje dag. Sätt ett alarm på mobilen på 10 minuter, så skriver du vad som helst som kommer i huvudet, skriver som en tok tills  klockan ringer!När du sedan  läser allt efteråt, då kommer du säkert se mönster i det du tänker, det kan vara bra för din självkännedom. 

Vill du visa dig lite duktig och medveten om ditt eget ansvar inför läkarna, så kan du ju ge dig fanken på att ta en promenad varje dag, och kanske tom skriva lite om hur du mår efter varje promenad. 
    De kommer säkert inte fråga om de här sakerna, men det kan vara bra för din egen känsla av att ha gjort ditt bästa för att både röra på dig och för att kartlägga dig själv. 

Slutligen så vill jag bara säga: kram och heja dig! Även om det går långsamt: ge inte upp! Du skall se att du har en fin framtid {#emotions_dlg.flower}

• Vera92

Tack för ditt svar Lisastina!

Det är det jag är orolig inför.. att dom nekar mig en operation. Angående väntetiden kan jag ju åberopa vårdgarantin då man ska ha fått vård inom 3 månader. Men då finns det en ganska så stor risk att man inte blir behandlad där man bor, i mitt fall i västra Götaland. Egentligen borde inte det vara så länge innan jag får en op om dom nu beviljar det, med tanke på att jag har genomgått en massa som inte har hjälpt däribland sjukgymnast några gånger i veckan där jag fick professionell hjälp och dietist som hjälpte till med kosten och allt. Jag har ju genomgått allt man kan göra. 

Promenaderna blir inte lätta då jag blir lätt andfådd pga min astma. Jag är ingen lat människa jag är inte som jag är pga lathet. Det finns mycket i bakgrunden för hur jag ser ut och även ärftligheten.

Jag måste vara ärlig, numera blir det svårare och svårare att röra på sig och träna eller promenera. Jag skulle ge vad som helst för att kunna träna som en "frisk" människa, inte bara för viktens skull utan hälsan. Hälsan åt ena sidan och all påhopp och mobbning och depressioner på andra sidan. Självklart vill jag ju se bra ut för att må bra med mig själv, men tanken på att vara frisk dominerar. Jag vill må bra. Jag hoppas verkligen att det inte tar lång tid det räcker med alla helvette år jag har gått igenom (sen 10 år åldern typ) 11 år? Jag vill helst få vård inom de kommande månaderna för att kunna klara av universitet och planera mitt liv och ta ett nytt steg i livet. Och framför allt inte gå miste om min älskling som jag har i livet. Han har gjort mig starkare men jag är rädd att han en dag inte orkar med att se mig bli större och större och större. Han har verkligen tålamod, han har inte ens fått se mig halvnaken! Jag vill verkligen ha kvar honom i mitt liv. Men det är inte många killar som har tålamod. Jag vet inte när hans tålamod tar slut. Han har hjälpt mig mycket och försökt få mig att må bra med mig själv, han har även hjälpt mig med att träna och ha en bra kost men även han VET nu att inget av det hjälper. Några kilon går jag ner sedan efter ett tag går jag upp mer än vad jag går ner. 

Tack ska du ha! Jag hoppas verkligen att det går bra :( 

• Like holiday

Hej! Min man gjorde en GBP operation för drygt två år sedan. Inför denna så gick han med i ett forum som heter www.viktop.se
    Detta forum är kanonbra - gå med där  så kommer du att få svar på alla frågor som du har. Lycka till!

• Vera92

Tack så hemskt mycket like holiday! Jag har märkt hur många som rekommenderat viktop men tidigare så har inte sidan kommit fram det ända som kom fram var ngt med "till minne av..." Och inte mycket mer. Men nu kom jag in och blev precis medlem. Ska kolla igenom där lite ichse vad jag kan få för information. Vill gärna att man berättar hur man själv har gått tillväga här också och hur det har gått. :)

• Hannybunnypanny

På informationsmötet kommer du inte få prata alls, de kommer bara att informera om risker osv. Det är runt 40-50 personer på det mötet. Du kommer endast att få fylla i ett papper efter mötet där du skriver i om du vill ha medicinsk eller kostbehandling.

Men när jag läser detta så verkar det som att du tror att en GPB är enda lösningen för dig och att det kommer att fixa allt. Du måste förstå att det kommer kräva så himla mycket av dig och det är verkligen ingen enkel resa. Du måste göra en totalomvändning i ditt liv och du kommer aldrig att kunna att äta som innan.

Jag skulle tycka att du skulle behöva gå hos en terapeut först och arbeta med ditt självförtroende. För även om du tror att inget funkar för dig, jag lovar... det funkar om du verkligen vill och tror på dig själv.

• Vera92
    Hannybunnypanny skrev 2013-08-17 21:43:30 följande:
    På informationsmötet kommer du inte få prata alls, de kommer bara att informera om risker osv. Det är runt 40-50 personer på det mötet. Du kommer endast att få fylla i ett papper efter mötet där du skriver i om du vill ha medicinsk eller kostbehandling.

Men när jag läser detta så verkar det som att du tror att en GPB är enda lösningen för dig och att det kommer att fixa allt. Du måste förstå att det kommer kräva så himla mycket av dig och det är verkligen ingen enkel resa. Du måste göra en totalomvändning i ditt liv och du kommer aldrig att kunna att äta som innan.

Jag skulle tycka att du skulle behöva gå hos en terapeut först och arbeta med ditt självförtroende. För även om du tror att inget funkar för dig, jag lovar... det funkar om du verkligen vill och tror på dig själv.
    Jag har skrivit tydligt i min remiss att jag vill ha en GBP. Det är väldigt lätt att säga att något annat ska funka. Det var lätt för mig med. Det blir bara jobbigare och jobbigare att röra på sig. Några minuter och sen är jag andfådd. Jag har haft psykolog men det är inte det som är felet jag vet varför jag mår dåligt och jag vet vad det är som behöv ändras för att jag ska må bra.

Jag kan inte ens tänka mig vara smal jag har ALDRIG fått uppleva normalvikt så länge jag minns. Jag har aldrig haft en fin kropp. Du anar inte hur svårt det är att vara både kort och tjock.

Med tanke på alla sjukdomar som jag riskerar och med tanke på min ålder, astma och andra personliga anledningar så borde jag få GBP. Jag vill inte att det går längre ön vad det redan är.

Jag har inte vågat väga mig men nu gjorde jag det och jag blev chockad! Jag väger 95-96 vilket innebär att jag har ett BMI på över 40. Det är verkligen farligt jag behöver hjälp jag klarar inte av det själv.

Tack för ditt tyckande jag uppskattar allt jag vill veta nack-och fördelar med GBP jag vet redan nästan alla nack.- och fördelar särskilt det med att man inte kan äta som vanligt och att man riskerar att dö. Även att hjärnan fortfarande tänker på samma sätt och att man får verkligen anpassa sig och lyssna på vad kroppen klarar av. 
  • Lycklig mamma02

Hej Vera 92 Jag vet inte om du har gjort GBP operationen men jag vill bara berätta något för dig. Min dotter som har varit precis i din situation och är 21 år gammalt har gjort GBP i Maj. Nu har hon gott ner 30 kg mår mycket bra och hennes självförtroende är tillbaka. Hon har aldrig gått till någon psykolog . Efter operationen man kan inte äta hur mycket man vill. Det är några månader sedan hon gjorde den och hon kan fortfarande inte äta mycket. Det ska du aldrig vara red för. Jag skrivet detta men jag hoppas att du har redan gjort GBP tills nu. Om inte då hoppas jag att du kommer att göra.

Svar på tråden Hjälp!! Hur går jag till väga för att genomgå en Gastric Bypass?