• Svansjön

42 dagars menscykel ett problem?

Jag har väldigt lång menscykel och det oroar mig nu när vi ska försöka bli gravida. Jag passar inte in i normen vad gäller dagar mellan mens och ÄL. Som liten trodde jag att man blev gravid jätte lätt och att ha oskyddat sex var lika med gravid. nu några år äldre och klokare förstår man att man ska vara glad om man blir gravid.
    Ni som har lång menscykel som jag, blev ni gravida tidigt och utan "problem". Eller fick ni ta hjälp?
    Ni som inte blivit gravida med lång menscykel hur länge har ni försökt och hur går det för er.
    Jag har inget skydd mot graviditet sen 2009, vi använder kondom.

• Svar på tråden 42 dagars menscykel ett problem?
  • mican

Hej, jag har otroligt långa cyklar, min senaste var på 51 dagar, bestämde efter den att pröva äl test bara för att se om det är helt kört med ägglossning när man har sån lång cykel. Första äl testet jag gjorde visade positivt,, så tydligen kan man ha äl ändå, nu inväntar jag bara bim dagen så får vi se. När man har oregelbunden mens behöver det inte betyda att det är kört, det kan då vara så att man har ägglossning färre gånger än andra bara. Vi är inne på femte månade.

• Diche79

Jag tror inte att långa cykler spelar roll, bara de är regelbundna! (Långa cykler innebär dock
    att man inte har ÄL lika många gånger per år som de med korta cykler.)
    Säg att du alltid ligger på 40-43dgr cykler, då är den regelbunden. Och då blir
    det oxå lättare att "hitta" ägglossningen.

Skriv upp mensens första dag under några månader, till slut ser du ett mönster. Går ju göra även
    fast ni använder kondom eftersom du inte tar några hormoner som påverkar mensen, ex p-piller.
    Det vanligaste är att man har ägglossning 2v innan man får mens, men det kan variera.

Sen gillar vissa att använda sig av ägglossningstester oxå, men obs att de inte garanterar ägglossning, utan visar bara att LH-hormonet ökar. Jag tyckte det var jättesmidigt, även fast jag hade regelbunden cykel, fick kraftigt ÄL-sekret och dessutom kände hugg i magen när ägget släppte.
    Det smidiga med ÄL-tester är att de visar 12-36h INNAN ägget släpper, vilket innebär att när man får positivt ÄL-test ska man ligga för fullt :)
    Men tänk på att bägge strecken måste vara minst lika starka! Alt så använder man såna med glad gubbe på :)

• Svansjön
    mican skrev 2013-08-15 15:02:36 följande:

Hej, jag har otroligt långa cyklar, min senaste var på 51 dagar, bestämde efter den att pröva äl test bara för att se om det är helt kört med ägglossning när man har sån lång cykel. Första äl testet jag gjorde visade positivt,, så tydligen kan man ha äl ändå, nu inväntar jag bara bim dagen så får vi se. När man har oregelbunden mens behöver det inte betyda att det är kört, det kan då vara så att man har ägglossning färre gånger än andra bara. Vi är inne på femte månade.

Hur vet jag när jag ska testa? Jag får varken ont eller annorlunda flytningar mellan mina mensperioder. Hoppas ni får ett plus nu!
  • Svansjön
    Diche79 skrev 2013-08-15 15:18:47 följande:

Jag tror inte att långa cykler spelar roll, bara de är regelbundna! (Långa cykler innebär dock
    att man inte har ÄL lika många gånger per år som de med korta cykler.)
    Säg att du alltid ligger på 40-43dgr cykler, då är den regelbunden. Och då blir
    det oxå lättare att "hitta" ägglossningen.

Skriv upp mensens första dag under några månader, till slut ser du ett mönster. Går ju göra även
    fast ni använder kondom eftersom du inte tar några hormoner som påverkar mensen, ex p-piller.
    Det vanligaste är att man har ägglossning 2v innan man får mens, men det kan variera.

Sen gillar vissa att använda sig av ägglossningstester oxå, men obs att de inte garanterar ägglossning, utan visar bara att LH-hormonet ökar. Jag tyckte det var jättesmidigt, även fast jag hade regelbunden cykel, fick kraftigt ÄL-sekret och dessutom kände hugg i magen när ägget släppte.
    Det smidiga med ÄL-tester är att de visar 12-36h INNAN ägget släpper, vilket innebär att när man får positivt ÄL-test ska man ligga för fullt :)
    Men tänk på att bägge strecken måste vara minst lika starka! Alt så använder man såna med glad gubbe på :)

Ja du har nog rätt i att den är regelbunden för mig. Jag har skrivit ner sen januari och snittar 42 dagar, ibland mer ibland mindre. Eftersom det är svårt att veta med ÄL så tänker jag köra metoden då man har sex varannan dag fram till några dar innan förväntat ÄL då man har sex var dag ist. Eftersom spermier kan leva ett tag och sen befrukta ägget så kanske det ger oss större chans.

Vet bara inte när jag ska börja med ÄL testerna. Men är det ca 2 veckor innan förväntad mens?
  • mican
    Svansjön skrev 2013-08-15 15:59:38 följande:
    Hur vet jag när jag ska testa? Jag får varken ont eller annorlunda flytningar mellan mina mensperioder. Hoppas ni får ett plus nu!

Man får pröva sig fram, jag hade tur som bara tog ett test och det var pos. Vissa testar hela perioder, så får man försöka att hitta ungefär vilka dagar så man kan få testa flera månader innan man hittar rätt.
  • Diche79

OM du snittar på 42dgr och man vanligtvis har ÄL 14dgr innan mens, så innebär väl det,
    om jag räknat rätt, att du har ÄL nånstans runt cykeldag 28 (42-14).
    Jag skulle nog ha börjat testa runt dag 15 första månaden och sen köra på
    tills det blir positivt, och sen även fortsätta typ en vecka efter att det blivit positivt.
    Skriv upp i kalendern vilken dag/dagar du fått positivt ÄL-test oxå.

Första månaderna får du nog räkna med att det går fler test än sen!

När vi började försöka få mig gravid så körde vi varannan dag från cykeldag 15-17(beroende på vad vi kände för och hur min sambo jobbade) nånstans och sen fortsatte tills jag visste att ÄL var över.
    När jag blev gravid i feb så hade jag ÄL på en tisdag.
    Vi sexade lörfm, sönkväll, månkväll, onskväll och frekväll.
    Det viktigaste är att det finns spermier när ägget kommer, för ägget ligger inte direkt och väntar
    i 24h utan det rör sig hela tiden sakta ner mot livmodern.

• Svansjön
    Diche79 skrev 2013-08-16 07:03:59 följande:

OM du snittar på 42dgr och man vanligtvis har ÄL 14dgr innan mens, så innebär väl det,
    om jag räknat rätt, att du har ÄL nånstans runt cykeldag 28 (42-14).
    Jag skulle nog ha börjat testa runt dag 15 första månaden och sen köra på
    tills det blir positivt, och sen även fortsätta typ en vecka efter att det blivit positivt.
    Skriv upp i kalendern vilken dag/dagar du fått positivt ÄL-test oxå.

Första månaderna får du nog räkna med att det går fler test än sen!

När vi började försöka få mig gravid så körde vi varannan dag från cykeldag 15-17(beroende på vad vi kände för och hur min sambo jobbade) nånstans och sen fortsatte tills jag visste att ÄL var över.
    När jag blev gravid i feb så hade jag ÄL på en tisdag.
    Vi sexade lörfm, sönkväll, månkväll, onskväll och frekväll.
    Det viktigaste är att det finns spermier när ägget kommer, för ägget ligger inte direkt och väntar
    i 24h utan det rör sig hela tiden sakta ner mot livmodern.

Så ni hade inte sex på ÄL dagen (tisdagen?)

Har läst om att man ska ha tre dar innan vänta ÄL dagen och ha två/tre dar efter. Verkar ju funka bra för er. Hur lång tid tog det för er att bli gravida?
  • Lillaskrutt

Hej! Jag har haft oregelbundna låååånga cykler hela livet förutom när jag använde ppiller då. O vi fick hålla på med ägglossningstester i 6 månader ungefär innan jag blev gravid! Har två barn idag och båda tog ungefär lika lång/kort tid att få till. Sökte för det när jag ville bli gravid med nr 2, hade då inte haft mens på 80 dagar(brukar ligga på 45 annars). Då gjorde en gyn. Ett VUL på mig och konstaterade att mina äggstockar så lite "trötta" ut! Han sa även att jag förmodligen inte har ÄL varje månad, utan att kroppen "fejkar" en blödning utan att ha haft ÄL, för att kunna ladda om typ... Jag känner sällan mina ÄL, känner av det ca 1-2 ggr per år, och det är just d gångerna jag blivit gravid. Åt rosenrot andra gången, och då blev jag gravid direkt, men om det va en tillfällighet eller inte är ju omöjligt att säga såklart...

• Diche79
    Svansjön skrev 2013-08-16 10:05:50 följande:
    Så ni hade inte sex på ÄL dagen (tisdagen?)
    Har läst om att man ska ha tre dar innan vänta ÄL dagen och ha två/tre dar efter. Verkar ju funka bra för er. Hur lång tid tog det för er att bli gravida?

Nope, vi hoppade över det. Tanken var att vi skulle sexa på tiskvällen, men vi var för trötta båda
    två och efter sex flera dgr i rad så var ingen direkt sugen..
    Det tog sig på andra försöket, dvs andra månaden som vi försökte.

Jag bokade upp mig på annat kring ÄL så att jag inte satt och tänkte på ÄL/gravid osv hela tiden.
    Bokade massage på fredagen, vi var på bio på söndagen, mån var jag till frissan och ons
    var vi på konsert. 
    Sen testade vi att låta honom komma före mig, jag läste nånstans att tjejens orgasm KUNDE göra att spermierna fick lite "extraskjuts" in.
    Plus att jag låg kvar i sängen med en kudde under rumpan i typ 10-15min efteråt, för att hjälpa simmarna lite på traven.
    De sakerna spelar säkert ingen roll, men jag kände att jag ville testa iaf, tänkte att det kan ju inte försämra chanserna iaf :)
  • Svansjön
    Lillaskrutt skrev 2013-08-16 10:14:53 följande:

Hej! Jag har haft oregelbundna låååånga cykler hela livet förutom när jag använde ppiller då. O vi fick hålla på med ägglossningstester i 6 månader ungefär innan jag blev gravid! Har två barn idag och båda tog ungefär lika lång/kort tid att få till. Sökte för det när jag ville bli gravid med nr 2, hade då inte haft mens på 80 dagar(brukar ligga på 45 annars). Då gjorde en gyn. Ett VUL på mig och konstaterade att mina äggstockar så lite "trötta" ut! Han sa även att jag förmodligen inte har ÄL varje månad, utan att kroppen "fejkar" en blödning utan att ha haft ÄL, för att kunna ladda om typ... Jag känner sällan mina ÄL, känner av det ca 1-2 ggr per år, och det är just d gångerna jag blivit gravid. Åt rosenrot andra gången, och då blev jag gravid direkt, men om det va en tillfällighet eller inte är ju omöjligt att säga såklart...

Oj 80 dagar är länge men jag tycker ändå du blivit gravid rätt så fort i och med det. Vad hjälper rosenrot till med?

Känns bra att höra att det funkar för er andra, liten push för mig.
Svar på tråden 42 dagars menscykel ett problem?