• CMH

Hankatt som fäller nåt fruktansvärt!

Våran hankatt är 3 år och har sen tidigt i våras fällt nåt kopiöst, tänkte först att det var vinterpälsen som skulle av men nu är sommaren snart slut och jag tycker det har blivit värre. Ingen orkar liksom kela med stackarn längre då man får hår överallt (han är ej långhårig) får dammsuga minst en gång om dagen men han är som en jäkla gran som barrar.. Snart har jag en bebis som ska krypa runt i det.. Soffan ser förjäklig ut med allt katthår.. Ja ni fattar ;) Det är riktigt jobbigt då han alltid hårat "normalt" förut. Han är fin och glansig i pälsen och verkar må bra för övrigt. Brukar kamma honom men det hjälper tyvärr inte.. Bytte foder från Royal Canin till Eukanuba i våras men på djuraffären trodde dom inte att det hade nåt samband då båda fodrena är bra märken.. Snälla hjälp oss! Blir tokig på detta..

Egon 080109
  • Svar på tråden Hankatt som fäller nåt fruktansvärt!
  • Birgitta2

Foderbyte kan ge de märkligaste symptom. Att båda är bra märken, som dom sa i butiken har inte med saken att göra. Det kan vara så att katten är allergisk mot något i det nya fodret. Hade jag varit ni skulle jag byta tillbaka och se vad som händer med pälsen.

• nemo1

Ge katterna endast blötmat tex Mjau, Bozita så ska du se att det blir bättre. Blötmat är mycket bättre foder än alla torrfodermärken.

• CMH

Tänkte att jag skulle slippa byta tillbaka till Royal canin då han blev så tjock av det.. Men kanske ska testa nåt annat foder ändå. Att inte ge honom torrfoder alls skulle inte funka, han skriker efter sina torrisar ;)

Egon 080109
  • nemo1
    CMH skrev 2013-08-15 20:15:05 följande:
    Tänkte att jag skulle slippa byta tillbaka till Royal canin då han blev så tjock av det.. Men kanske ska testa nåt annat foder ändå. Att inte ge honom torrfoder alls skulle inte funka, han skriker efter sina torrisar ;)
    Royal canin är superdålig mat som innehåller massor med spannmål och som endast lever kvar pga sitt namn.
    Ge övervägande blötmat då och servera torrfoder ibland. 
  • CMH
    nemo1 skrev 2013-08-15 21:51:30 följande:
    Royal canin är superdålig mat som innehåller massor med spannmål och som endast lever kvar pga sitt namn.

Ge övervägande blötmat då och servera torrfoder ibland. 

Ja jag har läst mycket om att Royal Canin är skit, och det märktes då min katt hetsåt deras torrisar och blev tjock, han blev liksom aldrig mätt på det..
    Egon 080109
  • CMH
    IceJossan skrev 2013-08-15 23:08:33 följande:
    Hmm, testa Orijen? Det är bra för att vara torrfoder!

Nej det har jag inte, ska googla på det :)
    Egon 080109
  • CMH
    nemo1 skrev 2013-08-15 16:33:49 följande:
    Ge katterna endast blötmat tex Mjau, Bozita så ska du se att det blir bättre. Blötmat är mycket bättre foder än alla torrfodermärken.

Om man nu bara skulle ge blötmat, hur mycket och ofta ska han ha då? Som det ser ut nu får han blötmat på kvällen och har alltid tillgång till torrfoder..
    Egon 080109
  • Birgitta2

Slå en pling till veterinären och hör efter. De har ofta bra tips på foder. Det finns dietfoder som katter kan äta en hel del av men inte bli för tjocka. Så kolla med veterinär. Katter är ju individer också, precis som vi människor och hundar. Vissa foder passar den ena katten men inte den andra.

• IceJossan
    Birgitta2 skrev 2013-08-16 09:56:38 följande:
    Slå en pling till veterinären och hör efter. De har ofta bra tips på foder. Det finns dietfoder som katter kan äta en hel del av men inte bli för tjocka. Så kolla med veterinär. Katter är ju individer också, precis som vi människor och hundar. Vissa foder passar den ena katten men inte den andra.

Tyvärr är veterinärer oftast partiska då de får sin foderutbildning av just foderleverantörerna själva. Jag har genom mitt katthemsengagemang träffat många veterinärer och jag har inget som helst förtroende för dem i just foderfrågor, eftersom de rekomenderar specific, hill's och royal canin torrfoder och även deras blötfodersorter som de hyllar (trots att allt detta innehåller massor med skräp), och påstår att kött absolut bör ges tillagat och att även råa ben är fullkomligt livsfarliga att ge. De verkar inte tänka utanför sin utbildning och glömmer tänka på att katten faktiskt är gjord att äta nyfångade råttor, fåglar m.m.
  • Birgitta2
    IceJossan skrev 2013-08-16 10:51:12 följande:

Tyvärr är veterinärer oftast partiska då de får sin foderutbildning av just foderleverantörerna själva. Jag har genom mitt katthemsengagemang träffat många veterinärer och jag har inget som helst förtroende för dem i just foderfrågor, eftersom de rekomenderar specific, hill's och royal canin torrfoder och även deras blötfodersorter som de hyllar (trots att allt detta innehåller massor med skräp), och påstår att kött absolut bör ges tillagat och att även råa ben är fullkomligt livsfarliga att ge. De verkar inte tänka utanför sin utbildning och glömmer tänka på att katten faktiskt är gjord att äta nyfångade råttor, fåglar m.m.
    Vår ena kisse fick tarminflammation. Det gick bara inte över. Ständig diarré. Vetten rekommenderade Hills i/d. Fungerade utmärkt. Efter nån månad var katten frisk. Efter ett år fasade vi ut det och övergick till RC Sensibel. Och katten mådde bra.

Man får nog prova sig fram. Själv hade jag i alla fall inte vänt mig till FL vad gäller en katt som inte verkar må bra. Jag hade vänt mig till veterinären.
  • nemo1
    Birgitta2 skrev 2013-08-16 09:56:38 följande:
    Veterinärer ska man inte förlita sig på när det gäller foder, de har ca 2 timmars näringlära och sedan är det upp till var och en efter intresse att läsa på.

• nemo1
    CMH skrev 2013-08-16 08:09:05 följande:

Om man nu bara skulle ge blötmat, hur mycket och ofta ska han ha då? Som det ser ut nu får han blötmat på kvällen och har alltid tillgång till torrfoder..
    Jag har fri tillgång på blötmat till alla mina katter.
  • CMH

Nu verkar ju inte min katt må dåligt, han är precis som vanligt, pälsen är glansig och fin men han hårar nåt förjäkligt. Har redan pratat med personal på djuraffären och veterinär men dom säger bara samma sak, att han inte borde håra av Eukanuba. Nej men nu gör han ju det, därför vänder jag mig hit då folk kan ha bra tips som en veterinär tydligen inte har ;) Så tack för alla tips! Ska dra ner på torrfoder och ge mer blötmat istället för att se om det hjälper nåt :) Tar gärna emot fler tips om nån har!

• CMH
    IceJossan skrev 2013-08-17 11:22:24 följande:
    Mer rent rått kött också, det är skitbra. Om han äter det.

Okej! Ja det gillar han :)
    Egon 080109
Svar på tråden Hankatt som fäller nåt fruktansvärt!