• Anonym (Sjukling)

Penicillin + Alkohol ?

Hej! Jag åkte på en grym förkylning för en vecka sedan.
    Slemhosta, snorig, feber osv.

Såklart kommer detta i samma veva jag fyller år och har en inplanerad fest sen lång tid tillbaka. Fick utskrivit Penicillin igår och även hostmedicin.

Penicillinet heter Kåvepenin 1g (Står att den är för infektion)
    Hostmedicinen heter Cocillana-Etyfin.

Dessa började jag med igår och ska ta en tablett, tre gånger per dag. Jag mår redan mycket bättre.

Hostmedicinen vet jag att jag inte kan dricka alkohol efter. Så jag tar sista dosen på fredag kväll (Lördag är festen)
    Men jag undrar om det går att dricka på Kåvepenin? Kommer självklart inte dricka om jag mår dåligt, men jag mår som sagt redan bättre och har hela dagen imorgon på mig att kurera mig också.
    Ska jag ta dem som vanligt, eller ska man ta ett uppehåll under lördagen och fortsätta söndag?

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Penicillin + Alkohol ?
  • Anonym (####)

Det är helt okej att dricka alkohol när man äter kåvepenin. Effekten av medicinen påverkas inte.

• Sebastian72

Du kan dricka dej bäverfull. Medicineringen påverkas inte. Men skull inte på medicinen dagen efter:)

• Anonym (Sjukling)

Okej, jag är verkligen livrädd för att blanda mediciner med alkohol, men vill inte dricka pepsi på min egna fest heller! :) Så man kan inte få några biverkningar, bli hög, nedsatt andningsförmåga eller nått sånt? Haha

Och jag ska ta tablett morgon, dag och kväll fast ja dricker?

/ Nojig tjej

• Anonym (####)
    Anonym (Sjukling) skrev 2013-08-15 15:59:46 följande:
    Okej, jag är verkligen livrädd för att blanda mediciner med alkohol, men vill inte dricka pepsi på min egna fest heller! :) Så man kan inte få några biverkningar, bli hög, nedsatt andningsförmåga eller nått sånt? Haha

Och jag ska ta tablett morgon, dag och kväll fast ja dricker?

/ Nojig tjej
    Nej, inga såna biverkningar och ja, du ska ta medicinen som vanligt  
  • listo

Penicillinets effekt påverkas inte av alkohol. Däremot bör du ju tänka på att du faktiskt äter penicillin av en orsak, för att du har en infektion som härjar i kroppen. Återhämtningen mår sannolikt inte bättre av alkohol...

Krya på dig!

• Anonym (Sjukling)
    listo skrev 2013-08-15 16:03:25 följande:
    Penicillinets effekt påverkas inte av alkohol. Däremot bör du ju tänka på att du faktiskt äter penicillin av en orsak, för att du har en infektion som härjar i kroppen. Återhämtningen mår sannolikt inte bättre av alkohol...

Krya på dig!
    Nej det är klart! Jättedumt att dricka när kroppen inte mår bra. Men nu får den stå ut en kväll!
    Tack Skål
  • Sebastian72

Det är en seglivad myt det där. Antar att vi kan skylla/tacka forna tiders läkare för många uteblivna fyllor där.

• Mälaröbo

Forskning har visat att levern, som är den som ska bryta ner både medicinen och alkoholen, inte klarar av allt samtidigt och då fokuserar på det som är "giftigast" först, dvs alkoholen. Det kan ge fördröjd effekt på medicinen.

Svar på tråden Penicillin + Alkohol ?