• Anonym (Förlåtligt?)

Ska jag förlåta min syster?

Min storasyster är 22 år. Vi har alltid haft en väldigt turbulent relation. Jag har varit som en storasyster för henne känns det som, genom åren jag bott hemma. Lagat mat till henne, lånat ut mina saker till henne, lyssnat på hennes kärleksproblem och ytliga saker som hennes utseende. 

Men när det kommer till mig, så har hon varit sträng med att aldrig låna ut något till mig, ifall jag inte gör henne massa ''tjänster'' och tjata till mig det, så har det hänt att jag fått. Hon har aldrig lagat mat till mig, så fort jag börjar prata med mig själv blir hon ointresserad och slutar lyssna, börjar hålla på med mobilen eller går därifrån. Hon har absolut inget intresse att prata om mina problem eller vad jag har att säga, det är alltid hon som vill att jag ska lyssna.

Har märkt att, varje gång hennes vänner dissar henne, inte kan träffas eller är utomlands, så blir hon plötsligt väldigt snäll mot mig och vill umgås med mig, gå ut och shoppa och fika. Men i vanliga fall, så struntar hon totalt i mig och är med sina kompisar istället. Då ignorerar hon mig alltid och pratar aldrig med mig när hon är hemma.

Var väldigt underviktig som yngre, då mobbade hon mig, kallade mig anorexiabarn, att jag ser ut som en afrikansk svältande unge.. Sen blev jag deprimerad några år senare och gick upp i vikt, då kallade hon mig för fetto och tjockis och annat. Hon brukade ofta säga hur avundsjuk jag är på henne, att jag har en grisnäsa, att stora bröst gör så att man ser tjock ut osv..

Jaja, än idag så fortsatte det. Jag pratade med henne om att jag är gravid, då säger hon att jag och min sambo kommer bli världens sämsta föräldrar, att vi är oansvariga, att min kille kommer vara sämsta pappan och blablabla.. Jag har försörjt mig själv sedan jag var 15 år, är ung och har egen bostad, har det bra ekonomiskt och allting till skillnad från henne som fortfarande bor hemma och snyltar från mamma. Jag är mer ansvarig än henne, det vet jag. Men ändå säger jag inget tillbaka, för om jag gör det så säger hon att jag bara är avundsjuk.

Hon har i alla fall sårat mig väldigt mycket, sagt att vi kommer bli dåliga föräldrar och att det är synd om vårat barn..

Hon har under graviditeten, sen den gången hon sa allt det här, inte hört av sig EN ENDA gång. Inte jag heller, jag vill inte ha något med henne att göra efter allt hon sagt.

Min pappa och jag skulle träffas och äta middag, han sa att min syster vill följa med för att hon vill träffa mig, det känns som att hon försöker se bra ut i pappas ögon, och att jag ska framställa som dålig ifall jag säger nej. Men det kändes inte bra och jag sa nej. Varför hör hon inte av sig själv till mig istället?

Familjen pressar mig från alla håll att jag ska bli sams med henne,

Helt ärligt, hade ni kunnat förlåta detta? Vad tycker ni om allt detta hon gjort? Och jag måste säga.. Det finns absolut inget ont jag gjort mot henne. Jag har bara varit där för henne, lyssnat på hennes problem, tröstat henne, varit hennes sällskap när hon haft tråkigt.. Och allt jag får är skit. 

• Svar på tråden Ska jag förlåta min syster?
  • yoyolo

Nej jag skulle sannerligen inte förlåta ett sånt beteende. Hon borde växa upp.

• Anonym (m)

låter dels som om syrran kanske är avundsjuk på dig? Du har ett ordnat liv, eget boende, snart egen familj. Hon kanske omedvetet reagerar som att hon inte kan tävla mot dig. Även om du inte alls tävlar så kanske hon på något sätt känner sig otillräcklig?

Sen verkar hon ju vara egofixerad om hon vill att du ska lyssna på hennes problem men inte kan ställa upp och lyssna på dig. Tyvärr är en del människor så omogna. Hon kanske bara tänker på vad som är bra för henne, men det hon tror är bra håller inte i långa loppet och det är väl det som håller på att ske nu, när du inte vet om du har lust ställa upp på hennes "regler" längre.

När det gäller din pappa kanske du kan säga att du vill träffa honom bara ni (om det är det du vill). Säga  att du tar kontakt med systern om du själv vill och att pappa inte behöver vara en hjälpande hand. 

• Anonym (Ojoj)

Helt ärligt så låter det som om hon skulle behöva att du sa ifrån på skarpen, hon verkar ju tro att hon är gudinnan som kan skutta runt på folks ryggar utan att det gör nåt.

Jag hade inte förlåtit henne om hon inte bättra på sig, och för det behöver hon fasiken veta att hon gör fel. 

• helene 355

nej jag hade inte under några förutsättningar viljat bli sams med henne, folk säger ibland att man inte väljer sin familj men de finns undantag och hon HAR valt bort dig genom att göra som hon gjort och då tycker jag att du inte behöver bli sams, förklara bara lungt och sansat varför om någon frågar varför och dem får acceptera de.

• Anonym (Förlåtligt?)

Jag har konfronterat henne flera gånger, men då flinar hon lite och fortsätter att prata, precis som att hon faktiskt inte bryr sig alls om vad jag precis har sagt. Alltså, nu överdriver jag inte alls i det jag skriver utan, när jag faktiskt pratar om mig själv så har hon inte hört ett enda ord jag sagt, det är som att hon stänger av sina öron när jag pratar vilket är så sjukt respektlöst.

Min familj tjatar på att hon är min syster, det är bebisens moster och det är sååå viktigt med blodsband.. Men är det verkligen värt det när hon behandlar mig och min partner såhär? Han har heller inte gjort henne någonting, han har skjutsat henne och hennes vänner till ställen, köpt hem frukost till henne när vi varit och handlat.. Min systers pojkvän ville inte ens bjuda mig på en 10 kronors coca cola.. Hennes kille har inte ens gjort något för mig alls.  Och sen behandlar hon oss såhär? 

Min kille misstänker att hon har någon form av diagnos kanske, och det skulle inte förvåna mig, men det är heller ingen ursäkt.. 

• Anonym (Ojoj)

Men usch, jag hade nog drämt till henne om hon gjort så mot mig. Skrikit henne i ansiktet, sätt klacken i foten, viftat med armarna, fått henna att förstå, kallat henne trög, empatistörd, psykfall, mobbare, e t c . Men bäst är nog om du gör det på ett civiliserat sätt och skriver ett brev där du uttrycker hur du känner gentemot henne, och om hon inte bättrar sig så kommer du bryta kontakten helt.

Inte fasen ska man leva med en mobbare i livet.

• BymBym

Hmmm. Jag tror på ett rakt men civiliserat budskap. Säg vad du känner, men bara det du känner inte vad hon gjort/inte gjort. Det kommer hon förmodligen inte ta till sig ändå och förmodligen också använda emot dig. Försök hitta ett sätt att kunna vara i samma rum så du slipper tacka nej nästa gång du ska träffa din pappa. Håll ingen övrig kontakt med henne.

• Anonym (.)

Nej, du gör helt rätt som kapat kontakten. Jag hade gjort samma sak. Varför ska du fortsätta offra dig för någon som inte ens respekterar dig eller vill dig väl? Hon är en energitjuv. Stå på dig, TS och ta ingen skit. Grattis till graviditeten!

• Lindsey Egot NO1

Jag har försökt vara rak och ärlig med en släkting till oss men hon bara flinade och sa att jag var psyksjuk. Då slängde jag ut henne. Har man ingen respekt förtjänar man inte att vara bland mina vänner eller ens min släkt och man behöver inte komma och smöra efteråt sim hon nu gör fast hon skiter i oss ändå.

• Josefine02

Hej ts! Har en likadan lillasyster som bor hemma. 700 m från oss. Är här titt som tätt och är otrevlig utan anledning, som om hon vore i tonåren! (Hon är 22) och när jag berättade att jag var gravid i juni så blev hon inte speciellt glad, och sa .. "Öööh, aha! Grattis då!" Såg sur ut och sen gick iväg och fortsatte med sina sysslor!

Efter detta så har min syster inte frågat något om graviditeten, ultraljudet, barnet, om hur jag mår osv. Låtsas om att jag inte är gravid helt enkelt! Och hon är fortfarande otrevlig utan anledning. Känner nu att hon tar såååå mycket energi från mig så att jag försöker undvika henne så gott det går. Men vissa dagar knackar hon på hos mig och tror att allt är som vanligt när hon dagen innan har varit sjukt otrevlig! Jag vet heller inte vad jag ska göra för att hon ska förstå att hon sårar mig och det känns som hon inte vill ta någon del av barnet jag bär på. Om jag tar upp detta och pratar med henne så VET jag att jag kommer bli ratad och hon kommer vara lika otrevlig som vanligt...

Lycka till TS!

• Anonym (.)
    Josefine02 skrev 2013-08-16 08:41:16 följande:
    Hej ts! Har en likadan lillasyster som bor hemma. 700 m från oss. Är här titt som tätt och är otrevlig utan anledning, som om hon vore i tonåren! (Hon är 22) och när jag berättade att jag var gravid i juni så blev hon inte speciellt glad, och sa .. "Öööh, aha! Grattis då!" Såg sur ut och sen gick iväg och fortsatte med sina sysslor!

Efter detta så har min syster inte frågat något om graviditeten, ultraljudet, barnet, om hur jag mår osv. Låtsas om att jag inte är gravid helt enkelt! Och hon är fortfarande otrevlig utan anledning. Känner nu att hon tar såååå mycket energi från mig så att jag försöker undvika henne så gott det går. Men vissa dagar knackar hon på hos mig och tror att allt är som vanligt när hon dagen innan har varit sjukt otrevlig! Jag vet heller inte vad jag ska göra för att hon ska förstå att hon sårar mig och det känns som hon inte vill ta någon del av barnet jag bär på. Om jag tar upp detta och pratar med henne så VET jag att jag kommer bli ratad och hon kommer vara lika otrevlig som vanligt...

Lycka till TS!
    Men när hon kommer och knackar på - kan du inte öppna och säga som det är? D.v.s. att du inte tänker släppa in henne. Att hon har varit otrevlig och sårat dig och du vill inte umgås med henne, eftersom hennes respektlösa sätt bara stjäl din energi och du tänker inte stå ut med det längre.
  • Josefine02

Hon kommer bli så jäääävla sur!!! Och bara av att tänka tanken så tar det energi! Men det kommer komma någon groda från mig snart då jag troligtvis kommer att explodera! :)

• Anonym (.)
    Josefine02 skrev 2013-08-16 12:32:16 följande:
    Hon kommer bli så jäääävla sur!!! Och bara av att tänka tanken så tar det energi! Men det kommer komma någon groda från mig snart då jag troligtvis kommer att explodera! :)
    Låt henne bli sur! Du lär henne hur hon får behandla dig, och fram till nu har du lärt henne att hon kan vara respektlös. Säger du ifrån har du lärt henne att hon vinner genom att vara en dramaqueen. Låt henne inte diktera reglerna. Det är HON som är respektlös! Säg det till henne och stäng dörren. Låt henne sura, det är inte ditt problem.
    Varför ska du kasta bort dyrbar tid och energi på någon som inte ens vill dig väl? Hur stor är sannolikheten att hon bättrar sig om du aldrig någonsin står upp för dig själv och vägrar ta skiten?

Du klarar det här! Säg ifrån! Bryt kontakten ett tag. Du är värd mer än du får! Du kan inte bestämma över hennes beteende men du kan bestämma att inte låta henne få dig att må dåligt mer.
  • Josefine02

Tack för sjukt kloka ord! Vet fan inte vad jag ska säga bara.. Uurgh! Hatar bråk! Men det behövs väl antagligen i detta läge

• hallontroll

Du borde bryta kontakten med henne , du vill väl inte att ditt barn ska också behandlas illa av henne? Sen kan du förlåta henne för din egen skull, men det betyder inte att du behöver umgås med henne. Du kan förlåta på det sättet att du inte tänker på henne med ilska , men utan att du träffar henne och låter dig behandlas illa. Det är ren slump vilka råkar vara ens släktingar... Det är ingen anledning att låta sig såras gång på gång av en otrevlig människa.

• Lindsey Egot NO1

Frågan är vad finns det att förlåta?

Har hon bett om ursäkt?

Har hon tänkt sig att ändra på sitt dåliga beteende? Annars finns inget att förlåta.

• Anonym (Wildrat)

Säg som det är till dina föräldrar när de tjatar, du vill inte umgås med henne för hon är otrevlig mot dig och du vill inte ha såna människor i ditt liv. Inte nu och särskilt inte med ditt barn senare. När hon är trevlig kommer du släppa in henne igen men fram tills dess vill du ha så lite som möjligt med henne att göra.

Svar på tråden Ska jag förlåta min syster?