• Helgapelga

Aftonbladets artikel om att apotekens åksjukearmband är bluff

Hjälp!

Vad tror ni, är det sant att dessa armband ("Sea-band") är fejk, som Aftonbladet skriver på nätet just nu? Jag har använt mina armband i flera år, då jag väldigt lätt blir åksjuk när jag åker buss och båt, och för mig har det hjälpt varje gång. Men har det bara varit placebo då? Förvånad

• Svar på tråden Aftonbladets artikel om att apotekens åksjukearmband är bluff
  • Philippa

Jag tror det är en bluff.... men om det funkar för dig är det väl bara bra?

• snedtak

Man kan tro på dem, eller inte tro på dem. Men det handlar om just tro eftersom det inte finns någon medicinsk forskning som stödjer effekten. Sedan ska man inte förakta placeboeffekten som är stark och kan göra stor skillnad vid många symptom.

• Helgapelga

Visst är det bra om de funkar, oavsett om det är placebo eller inte, men jag känner mig så... lurad Skäms Jag har verkligen trott på det här med speciella akupressurpunkter som styr olika centra i hjärnan. Även om armbanden hjälpt mig tidigare kommer jag ju LETA efter illamåendekänslor framöver. Då har jag ju förlorat placebon också :( Jävla skit!

• SockerStinn

Det finns minst en studie på barn som visar att de får mindre illamående efter operationer när de använder seabands. Låter som att någon reagerat på vad de utgår från är humbug och inte sökt efter studier på det. 

• Helgapelga
    SockerStinn skrev 2013-08-15 21:55:20 följande:
    Det finns minst en studie på barn som visar att de får mindre illamående efter operationer när de använder seabands. Låter som att någon reagerat på vad de utgår från är humbug och inte sökt efter studier på det. 
    Jag gillar det du skriver! :)
  • snedtak
    SockerStinn skrev 2013-08-15 21:55:20 följande:
    Jag är mycket intresserad av att se länkar till studien. En studie utförd 2004 gav resultatet att 46% av opererade gravida kvinnor upplevde illamående, 38% av de som använde ett armband som inte tryckte på någon speciell punkt (men det visste de inte om ) mådde illa samt 33% av de som använde ett äkta armband mådde illa. Skillnaden var inte statistiskt säkerställd utan studien kom till slutsatsen att armbanden inte medför något ingrepp och skulle kunna användas i lindrande syfte. Men mer tydligt än så var det inte.
  • myrank

De har anv vid flera sjukhus efter operation och mgn har upplevt stor skillnad, så även gravida. I grunden behöver man egentligen inte ha armbanden i sig utan att placera tryck på en specifik punkt mellan de två senorna. På samma sätt som akupunktur är en tvistefråga hjälper det mgn men ej alla. Men samma fenomen gäller ju mediciner och medicinska behandlingar. Åksjukepiller hjälper inte mig ett skvatt, armbanden gör det!

• snedtak

Det verkar som om många studier som gjort tex. inte varit dubbelblinda. Kan någon som jobbar inom medicin tipsa om vilka journaler som är mest ansedda?

• Lindsey Egot NO1

Att få riktig akupunktur på stället man sätter åksjukebandet på kan ta bort illamående. Jag fick akupunktur på sjukhuset men det gjorde enbart att handen vred sig i en konstig position samt kramp i muskeln. Spydde gjorde jag ändå. Ändå rekommenderade akupunktören dessa band och jag köpte ett men spydde ändå

Svar på tråden Aftonbladets artikel om att apotekens åksjukearmband är bluff