• j8506

    Ansvar

    Halloj alla!

    Jag har en lite fundering kring en sak som ni andra är mer än välkomna att lämna lite input på.

    Detta är något som jag stört mig på en längre tid, Jag känner en person som har barn, men pappan tar knappt något ansvar och särbehandlar barnen också, vilket är väldigt frustrerande när man står på "sidan av" och bara kan tycka och inte påverka direkt.

    Ni kommer få några exempel på saker som hänt här.

    Ett av barnen fyller snart år och han har inte tagit någon action alls för att fixa en present, utan skickar då till mamman och kollar om hon fixat något som han också kan vara med på d.v.s ge henne en slant för att få vara med på presenten istället för att aktivt gå ut och köpa något själv.

    När han faktiskt vet vad barnet vill ha så på något sätt så skickar han ändå över ansvaret på mamman att detta ska köpas/fixas istället för att göra det själv.

    Det är massor av gånger som han dumpat över saker på mamman för att han själv inte "orkar" fixa saker.
    och det är klart mamman blir trött av allt ansvar, när hon både måste ansvara för sig själv och presenter barnet ska ha + att hon måste ansvara för att det kommer något ifrån pappan också.

    Exempel på särbehandlingen som faktiskt stör mig mest är att han tar alltid med den äldsta ungen ut på saker och dumpar gärna av den mindre hos mamman med motiveringen "Han är så jobbig att ha med sig" Det ska även tilläggas att dom bor inte ihop och har barnen varannan vecka.

    T.ex ta med den äldsta ungen ut och fika går jättebra, men då dumpas den yngsta hos mamman, Eller som sist då tog han med den äldsta på semester och dumpade den yngsta hos farmor och farfar.

    Och många gånger så gör han absolut inget med barnen för att den mindre är "jobbig att ha med sig" så dom blir hemma och gör inget alls istället.

    Själv tycker jag att man ska ta vara på tiden med barnen när man väl har dom på sin vecka, Jag har försökt att säga till mamman detta, men det verkar inte gå fram för att hon inte vill ta "fighten" säger hon för att de kommer att gå ut över barnen.

    Varför ska han straffa barnen när mamman säger till honom att det du gör är fel, Det klickar inte riktigt rätt i mitt huvud..

    Jag står ju som ett fån och kan inte göra så mycket än att bara se på vilket är ganska frustrerande tyvärr.

    Jag är jätte tacksam för all input jag kan få av er på detta.

    Tack på förhand allihop! 

  • Svar på tråden Ansvar
  • Tow2Mater

    Yngsta barnet blir ju snart äldre, och då kanske han inte anser det lika jobbigt längre utan kan hantera dem båda. Vilka aldrar pratar vi om?

    Presenter - det handlar ju om 2 ggr per år, ingen storre sak att anse mamman ska bli "trött av allt ansvar" pga det.

    Lat pappa ja, men knappast nåt man behover ta en stor fight over skulle jag säga.

Svar på tråden Ansvar