• Maria 434

Utegym - för motionärer eller lekplats?

Idag cyklade jag iväg till det lokala utegymmet för att träna.
    När jag kommer det är det ett helt dagis där som leker i maskinerna. Utegymmet ligger bredvid en lekplats.
    Jag gick fram till en dam i personalen och sa att jag skulle vilja träna, och bad henne att barnen kunde flytta på sig från de maskiner jag skulle använda.
    Hon gick iväg och hämtade en manlig personal... han gjorde klart för mig att detta minsann var en lekplats för barnen eftersom det ligger bredvid lekplatsen. Jag svarade att det kanske var att den låg där för att det var praktiskt för kommunen samt att det var bra för föräldrar som kanske vill träna medan deras barn leker på lekplatsen.
    Jag påpekade även att det är en viss skaderisk för barnen att leka i maskinerna men det lyssnade han inte på.
    Jag fick ställa in mitt planerade träningspass för att dagiset använde det som lekplats.

I min värld är det så självklart att ett utegym är till för motionärer och om man nu har massa barn som leker i maskinerna så av hänsyn så ser man till att dessa blir lediga när det kommer en motionär.

Är verkligen ett utegym en lekplats barn dagis?

Det står en skylt att det är till för vardagsmotionären och elitmotionären, men inget om förbud mot att låta barn leka i maskinerna, men det är väl ändå sunt förnuft? 

• Svar på tråden Utegym - för motionärer eller lekplats?
  • Vickan I

Självklart flyttar man på lekande barn om det kommer folk som ska träna tycker jag!

• Maria 434
    Vickan I skrev 2013-08-16 14:43:34 följande:
    Självklart flyttar man på lekande barn om det kommer folk som ska träna tycker jag!
    Jag håller med, i min värld är det så självklart men dagispersonalen höll inte alls med. Därför undrar jag om det är jag som tänker fel eller om det är det dagiset som inte riktigt förstått.

Jag lär ju träffa på dom igen nästa vecka. 
  • Grön Anna

Knäppskallat finns överallt.
    Vi hyrde klubbor till minigolfbanan och på en bana hade en kvinna dukat upp med filt och fika, på en annan lite sluttande bana körde hennes barn sparkcykel.
    Och hon tyckte hon hade rätt till banorna eftersom hon faktiskt var där först.
    Inte mkt att göra åt. Diskutera med såna går sällan.

• Betty Ballbreaker

Jag skulle nog säga att utegymmet är till för alla! Det vore väl väldigt konstigt om barn skulle bli förbjudna att använda maskinerna, oavsett om de använder dem för lek eller regelrätt träning. Jag skulle föreslå att du ställer dig i kö till de maskiner du vill använda. Så skulle det ju funka även om det var hög belastning av motionärer där. Däremot kan jag väl tycka att det är aningen osmidigt av ett dagis att ockupera hela anläggningen utan att vilja ta hänsyn till andra. Men nej, man kan inte förbjuda nån att vistas där tycker jag. Däremot kunde du väl ha sagt till ungarna "Nu har ni lekt här ett tag. Visst är det min tur att få använda den här maskinen en stund?".

• SoStylish
    Betty Ballbreaker skrev 2013-08-16 17:13:03 följande:
    Jag skulle nog säga att utegymmet är till för alla! Det vore väl väldigt konstigt om barn skulle bli förbjudna att använda maskinerna, oavsett om de använder dem för lek eller regelrätt träning. Jag skulle föreslå att du ställer dig i kö till de maskiner du vill använda. Så skulle det ju funka även om det var hög belastning av motionärer där. Däremot kan jag väl tycka att det är aningen osmidigt av ett dagis att ockupera hela anläggningen utan att vilja ta hänsyn till andra. Men nej, man kan inte förbjuda nån att vistas där tycker jag. Däremot kunde du väl ha sagt till ungarna "Nu har ni lekt här ett tag. Visst är det min tur att få använda den här maskinen en stund?".
    På vilket sätt är ett gym en lämplig lekplats för ett dagisbarn?
  • Betty Ballbreaker

De utegym jag har sett har inte varit olämpliga som lekplatser. Hur de är lämpliga? Jaa.. Inga detaljer man kan göra sig illa på, stimulerar fantasin.. I princip som de anordningar som brukar finnas på lekplatser..

• SoStylish
    Betty Ballbreaker skrev 2013-08-16 17:27:33 följande:
    De utegym jag har sett har inte varit olämpliga som lekplatser. Hur de är lämpliga? Jaa.. Inga detaljer man kan göra sig illa på, stimulerar fantasin.. I princip som de anordningar som brukar finnas på lekplatser..
    Fast ett gym är ju fortfarande en träningsplats och ingen lekplats för småbarn. Jag har svårt att se hur stora och tunga träredskap kan stimulera barns fantasi bättre än det som finns på en lekplats...
  • Grande Rock
    Betty Ballbreaker skrev 2013-08-16 17:13:03 följande:

ett gym är väl till för träning? är det ingen som tränar går det bra att använda det till annat förutsatt att man överlåter utrustningen när det kommer någon som vill använda det till dess avsedda syfte.

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Bambi07
    Betty Ballbreaker skrev 2013-08-16 17:27:33 följande:
    Jag tycker att lekplatser är utmärkta ställen att leka med min hund på, hon älskar att hoppa runt på alla anordningar som finns där och kanske bita lite i däckgungorna. Hon kan ju inte göra sig illa någonstans och det stimulerar hennes fantasi när hon biter i gungarna, det stimulerar ju bara hennes naturliga instinkter så det kan inte vara fel! :) Vill någon unge använda gungorna får de väl vänta tills hunden har bitit klart, vi var ju där först.
  • Aileen Allannah

Klart det är till för motionärer, allt annat är dumheter. Naturligtvis kan man leka där när det är ledigt, men kommer det någon som vill träna så flyttar man sig.

• Hejhoppsan
    Bambi07 skrev 2013-08-16 22:04:43 följande:
    Jag tycker att lekplatser är utmärkta ställen att leka med min hund på, hon älskar att hoppa runt på alla anordningar som finns där och kanske bita lite i däckgungorna. Hon kan ju inte göra sig illa någonstans och det stimulerar hennes fantasi när hon biter i gungarna, det stimulerar ju bara hennes naturliga instinkter så det kan inte vara fel! :) Vill någon unge använda gungorna får de väl vänta tills hunden har bitit klart, vi var ju där först.

Tummen upp!

Självklart är utegymmet i första hand till för folk som tränar. Är det tomt finns det inget som hindrar att ungarna klänger omkring, men dom ska definitivt flytta sig om det kommer någon som vill träna.
  • Loriyana

Mitt barn gillar att leka på utegymmet. Men så fort jag ser någon som är det minsta intresserad av att använda redskapen till träning, ja då tar jag henne därifrån. Det finns gott om lekplatser för henne att springa av sig på. Hade inte riktigt gillat om någon vuxen gjorde situps på lekplatsen klätterställning om mitt barn hade velat leka där så varför skulle det vara OK för mitt barn att leka på utegymmet om folk ville träna där?

• Maria 434

Tack för er input, då var jag inte helt fel ute i hur jag tänkte.
    Ska gå dit nu i veckan igen, får se vad för svar jag får då :)
    Kommunen säger att barn kan leka där (men på personalens ansvar) men att om nån vill träna ska dom flytta på sig.

• sötare
    SoStylish skrev 2013-08-16 18:02:06 följande:
    Fast ett gym är ju fortfarande en träningsplats och ingen lekplats för småbarn. Jag har svårt att se hur stora och tunga träredskap kan stimulera barns fantasi bättre än det som finns på en lekplats...
    Då ska du besöka e lekplats i bromölla där de har plaserat utegym och lekplats på samma ställe. Väldigt dåligt med saker som stimulera barnen så de tycker att gymet är roligare än lekplatsen
Svar på tråden Utegym - för motionärer eller lekplats?