• Anonym (mia)

Plötsligt kraftig mens- vad kan det bero på?

Tidigare så har jag bara haft väldigt lite mens, har inte ens behövt använda mensskydd. Har på sin höjd använt trosskydd de första timmarna bara. De senaste månaderna har något hänt, för helt plötsligt får jag kraftiga blödningar där jag blöder genom trosskydd och byxor på bara en timme. Jag är inte alls van vid att behöva hålla koll på när mensen kommer och förbereda med skydd osv så detta känns ju inte så roligt. Men framför allt så blir jag orolig över vad det kan bero på. Någon som varit med om samma sak och fått svar på vad det berodde på?

• Svar på tråden Plötsligt kraftig mens- vad kan det bero på?
  • Little Ms Chatterbox

Har du ändrat något p-pillerskydd börjat eller slutat med p-pillerpiller spiral, spruta osv eller har något med hormoner insatt som kan ha slutat verka?
    Annars tror jag att myom är en sån sak som kan påverka mängden på mensen. Jag vet knappt mer än namnet myom och att det även kallas muskelknutor i livmodern. Tror det är ofarligt, dvs ingen cellförändring som cancer eller tumör. 
    Det bästa är ju faktiskt att beställa tid hos Gyn för att få klarhet. 

• Anonym (mia)
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-08-16 20:02:25 följande:
    Har du ändrat något p-pillerskydd börjat eller slutat med p-pillerpiller spiral, spruta osv eller har något med hormoner insatt som kan ha slutat verka?
    Annars tror jag att myom är en sån sak som kan påverka mängden på mensen. Jag vet knappt mer än namnet myom och att det även kallas muskelknutor i livmodern. Tror det är ofarligt, dvs ingen cellförändring som cancer eller tumör. 
    Det bästa är ju faktiskt att beställa tid hos Gyn för att få klarhet. 
    Nej jag har inte ätit hormoner på många år. Ska kolla upp det med myom, tack för tipset.
Svar på tråden Plötsligt kraftig mens- vad kan det bero på?