• En blå giraff

Hur gör ni med syskonbråk? *trött*

Har två pojkar på snart 6 och 2 år. Har haft dem hemma rätt mycket i sommar och det är dags att börja förskoleklass/förskola igen på måndag. Kännas tyvärr skönt att de snart ska börja igen. Orkar inte med detta ändlösa tjafs och bråk hela dagarna här hemma. Oftast är det tjafs om leksaker och vem som hade en viss sak först. Lillebror kanske har en sak i handen och släpper den för en sekund, då passar den stora på att ta den och lillebror blir hysterisk, biter storebror i armen och så är det i full gång. Jag går fram och medlar, tröstar stora som blivit biten och försöker bli klok på vem som egentligen har mest rätt till den leksaken (den som bara släppte den för en sekund eller den som faktiskt höll i den...?) Det kan lika gärna vara tvärtom men storebror bits inte utan då kan det sluta med att lillebror får en rejäl knuff istället Skrikandes Jag förklarar minst 20-30 gånger varje dag att man inte får ta saker av varann och inte slåss/bitas men de börjar bara om. Jag blir så sjukt trött.... Speciellt uppstår ju detta om man "bara" är hemma under dagen (alltså inte bara inne utan också ute i vår trädgård). Brukar funka bättre om vi åker iväg och gör en aktivitet men man orkar och vill inte det varje dag. Funkar också om storebror får titta på TV eller sitta vid datorn men detta vill jag ju inte att han gör dagarna i ända. Hur gör ni andra med barn som bråkar hela tiden? Känns som om "alla andra" har barn som är mest sams med sina syskon. Kan tillägga att mina pojkar också är gulliga med varann ofta, men i nästa sekund så blir det en konflikt och så smäller det. 

• Svar på tråden Hur gör ni med syskonbråk? *trött*
  • anyXX

Inga bra svar, men känner igen det. Mina barn är mer jämngamla så jag brukar låta dem reda ut sina konflikter lite mer. Men om någon slåss el liknande får man ju ingripa. Kan säga att jag är grymt trött på att säga/skrika "inte bråka" :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX
    frökenelisabeth skrev 2013-08-16 21:52:20 följande:
    Jag vill tipsa om Petra Krantz Lindgrens blogg, hon har många kloka tankar om barn tycker jag, och har skrivit en hel del på temat syskonbråk. petrakrantzlindgren.se/category/tema-syskonbr.../  

Väldigt bra tips! Lite som vi gör men jag ska fundera mer på det där med att inte servera färdiga lösningar. Tack!
    flicka 2008 & pojke 2010
  • En blå giraff

Tack, det var jättebra tips! Jag lägger mig alltid i barnens bråk vilket kanske är tokigt. Mina barn blir ju tyvärr lätt väldigt fysiska och börjar slåss så då är det svårt att ignorera dem. Men man ska kanske ha mer is i magen så länge de bara skriker och sliter i samma leksak. Får fundera på det här. Någon annan med barn som slåss mycket?

• Lillkossan

Oooooh vad jag känner igen mig, mina är också 6 och 2 och det är tamejtusan bråk hela tiden.

• En blå giraff
    Lillkossan skrev 2013-08-17 20:36:31 följande:
    Oooooh vad jag känner igen mig, mina är också 6 och 2 och det är tamejtusan bråk hela tiden.

Hur gör ni då? Man måste ju liksom lägga sig i känns det som... annars slår de ihjäl varann ju.
  • daj

det är så dålligt med syskon vet ni vär för jo för att alltid när man snakar i telefonen då kommer dåm ok stör

Svar på tråden Hur gör ni med syskonbråk? *trött*