• Anonym (?)

    Nytt namn till barnet som dog?

    Vi hade en fantastisk bild av hur det skulle bli, vi hade två pojkar och skulle få en tredje! Dagen vi visste att det blev en till pojk bestämde vi vad han skulle heta.
    Men han dog i v.36 helt utan anledning. Igår föddes han, och vi satt och höll i lilla vännen. Men jag kan inte för mitt liv kalla honom för det namn vi hade valt!
    Han skulle ju leva och heta som min bror, som dog allt för ung!
    Hur ska jag kunna begrava två med samma namn i samma grav?
    Är det helt fel av mig att vilja byta namn? (Inget är ju nedskrivet ännu)
    Min man säger nej, jag känner att jag inte vill använda det namnet!

  • Svar på tråden Nytt namn till barnet som dog?
  • Anonym (fint)

    Jag tycker personligen det låter passande att ge honom samma namn som din bror. Det blir hedrande för honom att få ha ert barn hos sig, och få det döpt efter sig själv. De har båda dött allt för unga.
    Fundera på det fina i att ge honom detta namn. Och känns det verkligen rätt att kalla honom något annat när han hetat detta i hela sitt liv?

    Beklagar sorgen.

  • daxförnästa

    Finns inga lätta eller rätta svar. Ni får följa era hjärtan. Att välja ett namn som passar just de barnet som föds är ganska vanligt.. Jag hade tex bestämt mig för ett namn på dottern innan hon föddes men när jag såg henne kändes de som att hon hette något annat så vi valde ett namn hon såg ut att heta. Att er lille kille såg ut att heta nått annat än namnet ni valt innan ni såg honom kan ju inte hjälpas. Jag beklagar verkligen att ni mist er lille son, gör ont i mig att bara läsa om detta.

  • Anonym (Hmmm)

    Jag beklagar förlusten.

    Det är väl klart att ni kan byta namn om det inte känns rätt. Inte konstigare än alla andra som får ut ett (levande) barn men som känner att det förvalda namnet inte passar.

  • Anonym (?)

    Tack för er respons, sitter mest här och våndas. Min man har samma hållning som dig anonym (fint).

    Jag själv har det så svårt med att säga:

    Jag ska upp till Fredrik och Fredrik, om jag ska till kyrkogården, jag brukar hälsa på min bror ofta där...

  • Akua

    Jag beklagar sorgen! Så jobbigt sorgligt och hemskt!

    Jag tycker absolut att ni kan byta namn på er son. Inget konstigt med det!

    Många bestämmer ju ett namn i magen och sen när barnet kommer ut så blir det ett annat namn. Inte annorlunda för er tycker jag. 
    Sen tycker ju din man en annan sak och ni får väl försöka komma fram till något som ni känner er bekväma i båda två. Vad ni än väljer för namn så är det inte konstigt att byta eller ha kvar namnet.

    Kram!       

  • Anonym (liknande?)

    Kanske ni kan göra en "variant" av namnet? så gjorde min mamma när hon döpte min bror efter hennes döda bror (som också dog allt för ung). Det verkar som det är namnet Fredrik och då kanske den lille kan heta Freddy tex. beklagar! kram

  • Anonym (?)

    Det var faktiskt en väldigt bra kompromiss!

    Kändes som en sten lättade från bröstet när jag läste det!

    Ska genast föreslå det för min man!


    Anonym (liknande?) skrev 2013-08-16 20:55:13 följande:
    Kanske ni kan göra en "variant" av namnet? så gjorde min mamma när hon döpte min bror efter hennes döda bror (som också dog allt för ung). Det verkar som det är namnet Fredrik och då kanske den lille kan heta Freddy tex. beklagar! kram

  • philur
    Anonym (?) skrev 2013-08-16 20:58:40 följande:
    Det var faktiskt en väldigt bra kompromiss!
    Kändes som en sten lättade från bröstet när jag läste det!
    Ska genast föreslå det för min man!
    Hoppas din man tycker om förslaget.Kram och lycka till.
  • Anonym (?)

    Han vill låta det sjunka in, men han förstår min känsla av att inte vilja lägga två med samma namn i gemensam grav. Min bror blev 7 år och är så Mycket ett barn i mitt minne, men också så mycket bror i min vardag, att det skulle kännas konstigt att låta dem dela namnet... Om det på nåt sätt hänger samman....


    Anonym (liknande?) skrev 2013-08-17 18:49:07 följande:
    Vad tyckte din man om det Ts?

  • Anonym (?)

    Förlåt mitt sena svar.
    Det blev en Freddy som får vila hos Fredrik.


    Anonym (liknande?) skrev 2013-09-05 19:31:13 följande:
    Tänker mycket på dig! Hur har det gått?
    Det ser så fint ut med en större sten till Fredrik och en Liten till Freddy.
    Saknar dem så mycket bara...
Svar på tråden Nytt namn till barnet som dog?