• jullemedstil

    heminsemination

    Hej alla regnbågsfamiljer, och blivande. Vi är ett par som tänkte försöka heminsemination, vi har hittat en sida som säljer kit för humana priser, nu är det bara det svåra kvar, hur och var hittar man en donator? Tips och råd och sllmänna nya vänner tas tackssmt emot :) vi kollar på regnbågsfamiljer också. Julia o hanna

  • Svar på tråden heminsemination
  • TFTC

    Ja vi sitter lite i samma sits o vill gärna veta andras erfarenhet av detta :) så vi hänger med jullemedstil här om det är ok? :)

  • jullemedstil

    Absolut ok! Vi letar på donor.se och har hittat en donator som verkar vara seriös. Sen finns det ju heminsemination.se där man kan beställa kit med allt du behöver i. Kolla där, skriv gärna om ni hittar något bra sätt eller ställe och så. Vi gör såklart det också!

  • TFTC

    Vi har har också hittat en potentiell donator som verkar seriös. Vi bor ganska långt bort från honom så han eller vi får försöka pricka in en helg strax innan eller under ägglossning. Undrar om det kan tänkas bli en graviditet om man inseminerar på söndagen och får ägglossning på måndag eller tisdag. Vad tror jullemedstil o alla ni andra?

  • Tove1975

    Det finns en chans om du inseminerar på söndagen eftersom spermierna kan leva upp till flera dagar efter insemination. Men oddsen blir troligtvi betydligt mindre. Allra helst om ägglossningen infaller på tisdagen.
    Men om det är enda alternativet, så kör på!!!
    Lycka till!

    PS. Man kan använda en softcup, eller menskopp vid insemination så stannar spermierna kvar runt livmoderhalsen längre..

     

  • Tove1975
    jullemedstil skrev 2013-08-17 23:19:12 följande:
    Absolut ok! Vi letar på donor.se och har hittat en donator som verkar vara seriös. Sen finns det ju heminsemination.se där man kan beställa kit med allt du behöver i. Kolla där, skriv gärna om ni hittar något bra sätt eller ställe och så. Vi gör såklart det också!
    heminsemination.nu  

    :)

     
  • TFTC

    Tack Tove1975! Du verkar ha koll på detta. Får man fråga hur er resa sett/ser ut? Har du fler kloka råd på vägen?

  • Tove1975
    TFTC skrev 2013-08-20 17:25:33 följande:
    Tack Tove1975! Du verkar ha koll på detta. Får man fråga hur er resa sett/ser ut? Har du fler kloka råd på vägen?
    Våran resa.. ja.. ärligt talat har det gått väldigt lätt.

    Vi har en donator som också kommer att vara pappa. Inte på pappret för han kommer att avsäga sig faderskapet men i verkligheten. Faktum är att det är min frus kusin, så min fru blir ju dessutom släkt med LillSkrynkel.

    Eftersom vi kände pappan så var det inte så svårt att få till våra "möten", och det blev totalt 4 sådana. På 4:e försöket lyckades vi och det har gått bra hela vägen. Skrynkel verkar må bra och kommer ut senast den 3:e september.

    Rent praktiskt:
    Totalkoll på ägglossningen - det är nyckeln.
    Sen satte vi "pappan" i ena rummet, jag låg i ett annat, och min fru fick springa och hämta när han va klar och hade dragit upp sperman i sprutan. Sen in till mig, och jag tryckte in den.

    Detta innebar att luftkontakten med sperman va nästan obefintlig.
    Det gick snabbt, tid är viktigt, spermierna dör utanför kroppen, och ska INTE kylas ner. Dom kräver kroppsvärme.

    Uppenbarligen va jag och "pappan" kompatibla, det vet man ju inte innan.
    Jag är dessutom 38år, så självklart är man tacksam att det gick bra. Fertiliteten minskar drastiskt mellan 38-40.

    Har man svårigheter att bli gravid eller vill maxa chanserna finns det lite olika produkter kan testa innan man kör hela vägen med läkarvård och tester. T.e.x. Zestica som är  ett fertilitetsfrämjande glidmedel, eller Strongstart som är ett kosttillskott för att kroppen ska få Allt den behöver ifall man inte får i sig allt, eller behöver en extra boost.
    Och OBS glöm inte att äta folsyra - jätteviktigt om man planerar graviditet.

    Tänker att heminsemination är inte så krångligt: Koll på ägglossning, effektivitet, och försök att vara avslappnad inför situationen (vilket inte är så lätt), så finns det stora chanser att det ska gå bra :)
     
  • TFTC

    Tack! Vad härligt att höra! Vi vill ju försöka att öka chansen till graviditet på alla sätt vi kan :) Zestica har jag funderat på, kan ju inte skada att pröva. Folsyra äter jag redan så det känns ju lugnt. Strongstart hade jag aldrig hört talas om, får kolla upp.

    Det är ju svårt med att pricka precis rätt med ägglossning eftersom det är ett ganska stort avstånd mellan donatorn och oss. Men vi ska försöka o nu under hösten ser det gynnsamt ut eftersom jag, ju närmare jul vi kommer, kommer att få ägglossning i början av veckan o i december precis på helgen. Om inget strular.

    Vi kommer också att göra som ni (donatorn avsäger sig vårdnad o min fru adopterar. Han har gjort så förut o är bekväm med det. Men han kommer att finnas med för barnet ändå).

    Vi ska göra första försöket i slutet av oktober, då beräknas ägglossning ske måndag eller tisdag o vi åker på hotellweekend till hans stad. Ska bli spännande! :)

  • Tove1975

    Känns ju som om det finns alla möjligheter att lyckas. Härligt med en weekend också i samband. Om ni kan och han vill så skulle ni ju kunna inseminera vid flera dagar under den helgen också. 
    Säger bara lycka till!!

    //Tove
     

  • TFTC

    Hur har det gått Jullemedstil? Vi skulle göra vårat första försök i slutet av oktober men nu har möjligheten öppnat sig för ett försök redan om 1,5 vecka. Spännande!! Donatorn kommer hem till oss vid ägglossningen. Med andra ord har jag mens just nu (ont o jäkligt) o ska på fest ikväll. Förut hade det varit en mardrömskombination men nu struntar jag i det o är så glad att mensen är här för det innebär att vi snart får försöka få till ett litet barn. Ha en härlig helg allihopa!

Svar på tråden heminsemination