• Anonym (problem)

Postafen för att sova ibland.

Ibland tar jag en postafen för att bli trött och få sova ordentligt. Är det dåligt på något sätt? Behövs inte jätteofta men ibland.....vill inte äta tunga sömntabletter.

• Svar på tråden Postafen för att sova ibland.
  • Tealhawk

Postafen används väl främst för illamående? Köp riktiga sömntabletter istället eller börja röka på.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym (problem)
    Tealhawk skrev 2013-08-16 22:23:15 följande:
    Postafen används väl främst för illamående? Köp riktiga sömntabletter istället eller börja röka på.
    Ja men biverkningen är ju trötthet. Nej vill inte börja med tyngre grejer!
  • Tealhawk
    Anonym (problem) skrev 2013-08-16 22:25:48 följande:
    Really? Really? Du tycker på fullt allvar att det är mindre tungt att felmedicinera åksjuketabletter än att få ett riktigt recept utskrivet? Det är inte som att de börjar med de tyngsta hästsövarpillren på en gång. Köp lite indica då om du inte vågar gå till en riktig läkare.
    These are not the droids you're looking for
  • NaCl

Det har jag också testat. Kan inte se att det skulle vara nån fara att göra det.  Jag har Mirtazepin som sömntabletter annars. Det är samma princip - att utnyttja biverkningen som är just trötthet. Jag frågade läkaren en gång om jag lika gärna kunde ta allergimedicin eller nåt. -Ja i princip sa han.

Fast det är tyvärr inte lika effektivt som Mirtazepin som gör mig rätt däckad även dagen därpå.
  • Anonym (Berit)

Du kan absolut använda Postafen för att sova, det har jag gjorr i många, många år någon gång vid behov och läkarna jag pratat med ser inga problem med det - tvärtom. Du kan annars be att få Lergigan utskrivet - det är en allergitablett med trötthet som biverkning, också helt ofarlig ur beroendesynpunkt och det blir billigare.

• Barbamama08

Det kan du göra. Ingen fara med att ta antihistaminer för att kunna sova. Om du inte tycker att Postafen fungerar så bra efter ett tag kan du alltid be en läkare skriva ut någon annan antihistamin som t ex Lergigan eller Atarax.

• Barbamama08
    Tealhawk skrev 2013-08-16 22:32:18 följande:
    Really? Really? Du tycker på fullt allvar att det är mindre tungt att felmedicinera åksjuketabletter än att få ett riktigt recept utskrivet? Det är inte som att de börjar med de tyngsta hästsövarpillren på en gång. Köp lite indica då om du inte vågar gå till en riktig läkare.
    Vad spelar det för roll? Postafen är en antihistamin, vilket man kan få utskrivet för sömnproblem. Som du märker kan samma läkemedel användas för olika saker.
  • Jesper f

Har du provat med Johannes Ört annars? Det är faktiskt ganska effektivt, rogivande, om man har lite stressigt och mycket omkring sig. Sover i vart fall jag gott på, om jag vart inne i hektisk period och märker att det är svårt med somnandet. Absolut 0 biverkningar. Inte särskilt dyra heller. Finns på hälsokost bla. Dock får du inte blanda Johannes Ört med antihistaminer. Så du får absolut inte ta det samtidigt.

Camomill te är också rogivande ( och gott på kvällen med en sked honung i ;), men inte direkt så man blir sömnig på det. Men kan också vara värt att prova?
  • Anonym (A)

Johannesört gör ingenting för mig. Postafen gör mig däremot trött. 

Så länge man bara använder det någon gång ibland och inte regelbundet ser jag inget problem med det.

Jag är gravid och min BM har rekommenderat mig att äta P regelbundet mot illamående. Det är ett rätt säkert piller.  

• Anonym (problem)

Jesper f: äter en annan medicin som inte går ihop med johannesört, annars hade jag provat.

• Anonym (Va bra!)

Är väl underbart att kunna somna utav något så milt som Postafen. Jag skulle hålla mig borta från vanebildande "vanliga" insomningstabletter så länge jag bara kunde. Postafen kan du med gott samvete knappra på.

• Little Ms Chatterbox

Om du pratar med läkare kan du be att få testa Circadin, det är det kroppsegna kroppshormonet Melatonin som gör att man blir trött på kvällen. 
    Enda nackdelen är väl att man ska ta det ca 2 h innan läggdags, lite svårt att veta om man skulle ligga och vara vaken långt fram på natten och sen behöva vänta ytterligare 2 timmar innan det funkar. Men som att ta i förebyggande om det är så att man har kommit in i en ond cirkel så kan man ju ta det för att bryta mönstret.
    En del personer har väldigt låg eller ingen Melatonin tillverkning alls så de behöver alltid ta det. 

Svar på tråden Postafen för att sova ibland.