• Anonym (Orolig)

Eventuell sjukdom mellan två jobb

Hur fungerar sjukförsäkringen om jag säger upp mig från ett jobb och står inför starten till ett annat? I nuläget finns det ensdtor chans att jag får ett jobb som kommer att börja lite senare i höst. Med uppsägningstid och allt från min nuvarande arbetsgivare kommer jag kanske att ha en och halv månad utan arbete - en självfinansierad lediighet som jag verkligen inte har något emot.
    Min fundering är dock vad som händer om jag skulle bli sjuk under den här perioden mellan två arbeten. Hamnar jag  på någon sorts basersättning eller är det den senaste tidens (månader?) lön som räknas. Vill inte straffa ut mig själv i onödan genom att åka ut ur systemet efter många års hårt arbete bara fär att jag tar det lugnt under några veckor.

• Svar på tråden Eventuell sjukdom mellan två jobb
  • Försäkringskassan

Hej!

Har man haft en anställning som varat mer än 6 månader har man en efterskyddstid i 3 månader. Under dessa 3 månader är den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) skyddad.
    Om man skulle råka bli sjuk under efterskyddstiden är det viktigt att man sjukanmäler sig till oss sin första sjuka dag. SGI:n beräknas då på den senaste anställningen.

Hälsningar
    Lotta, handläggare 

• Anonym (Orolig)

Tack för ett bra svar! Och vad händer med SGI:n när det nya jobbet börjar? Kommer jag alltså att hamna på en basnivå under 6 månader?

• Försäkringskassan

Hej! Om din nya anställning beräknas vara i minst 6 månader, kommer din sgi att fastställas på det. Det finns ingen basnivå i sjukförsäkringen utan man måste alltid ha rätt till en sgi (sjukpenninggrundande inkomst) för att kunna få sjukpenning. Den lägsta sjukpenninggrundande inkomsten man kan ha är 10 700 kronor och den högsta som är taket, 333 700 kronor för år 2013. Är din nya anställning kortare tid än 6 månader, är det viktigt att när den upphör att du anmäler dig på arbetsförmedlingen och står som aktivt arbetssökande för att fortsätta skydda din sgi. Här kan du läsa mer om detta: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_for_dig_som_studerar,_ar_arbetslos,_har_sjuk-_eller_aktivitetsersattning www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar20111222.pdf Hälsningar Gabriella, handläggare

Svar på tråden Eventuell sjukdom mellan två jobb