• Laverna

Använda läggningsvätska

Nu när jag har börjat få lite längd på håret, hade jag tänkt försöka få lite lockar också när vi ska ut i helgen. Någon tipsade om hårrullar och läggningsvätska.

Min fråga är nu: hur fördelar man lättast läggningsvätskan i håret? Hade ju varit smidigt om den kom i en liten sprayflaska, men det har den ju inte gjort. Ska man fördela i hela håret på en gång, eller ta slinga för slinga, allteftersom man rullar upp håret? Tips?

Snälla hjälp en, när det gäller hårfixeri, totalt bortkommen människa!

• Svar på tråden Använda läggningsvätska
  • Lodjuret

Jag har köpt en sprayflaska (H&M tror jag) och fyllt den med läggningsvätskan. Sedan sprayar jag en slinga i taget och rullar upp.

Lycka till!

• Laverna

Tack för svaret! Tyckte att jag kollade runt efter en tom sprayflaska, men hittade ingen. Det skulle ju vara det allra smidigaste, så jag kanske får kolla lite till.

Under tiden blir jag gärna tipsad om hur man använder läggningsvätska _utan_ sprayflaska också

• Brollie

Tror det blir bäst med flaska! Jag delar mitt hår i två delar och rullar upp det översta håret på huvudet först. Om jag ska ha smala spolar så delar jag håret i fyra delar och sprejar eftersom!

• Laverna

Brollie: Menar du sprayflaska?

• Lotlas

Jag häller ut i handen och "kletar" in i håret bara. Det går bra, men det går väl åt lite mer än när man sprejar. Tänk på att om du har värmespolar så ska håret vara torrt när du sätter i dem (i alla fall med vissa spolar).

• Laverna

Det är inte värmespolar.

Det står på läggningsvätskan att man ska fördela i handukstorkat hår... måste håret vara så vått, eller räcker det att bara fukta lite? Jag har så tjockt hår att det kommer att ta en evighet att få det torrt om jag ska ha handukstorkat hår...

• Lotlas

Jag brukar tvätta håret innan och sedan ha i vätskan. Jag har också tjockt hår, men tror du inte att det torkar fortare om du fönar det när du har rullat upp det på spolarna? Annars kan du nog ta en sprejflaska med vatten och fukta håret med.

• Brollie

Ja! Tycker det lätt blir massa på ett ställe, fast det beror ju på vilken frisyr man ska. Sen kan man börja med lite o puffa på mer o mer. Om du är i akut behov så kanske du har en sprejflaska när du stryker? Annars så funkar det såklart med att smeta ut oxå!

• Laverna

Skulle jag ha en ordentlig fön skulle håret säkert torka fortare, men det har jag inte

Äh, va' fan! Jag får väl prova mig fram lite. Blir duschflaska att fukta håret med, och sen får jag hitta på nåt smart sätt att kleta in vätskan.

Tack så mycket för svaren!

• Lotlas

Vassego! Lycka till! Du kommer att bli ursnygg!

• Laverna

Lotlas: Tack för det Men jag hoppas inte på för mycket. Det där med hår är inte min starka sida, men det är ju lite rolgit att försöka göra något åt det ibland.

Svar på tråden Använda läggningsvätska