Någon mer som varit smal men blivit tjock?
Jag skulle vilja höra om det finns fler här som växte upp som smala men i vuxen ålder blivit kraftigt överviktiga? Alltså inte bara lite mulliga, som alla kan bli med åren, utan TJOCKA.
Vad beror er kraftiga viktökning på? Hur hanterar ni den? Har ni försökt gå ner i vikt?
Jag var på gränsen till underviktig i tonåren. Nu, 15-20 år senare, väger jag nästan dubbelt så mycket som jag gjorde då. Detta har många orsaker, bland annat flera års arbetslöshet, en förälders död med påföljande depression mm. Detta är inga ursäkter men det är förklaringar. Jag förlorade kontrollen över maten. Jag har aldrig hetsätit eller ätit enorma mängder, men haft svårt att äta måttligt och motionera tillräckligt.
Först nu - efter många år som överviktig och flera år som fet - tror jag mig ha hittat en metod som fungerar. Jag äter bättre nu, har tagit tag i mina problem och tränar lite varje dag. Jag har bara hållit på några veckor men ser redan på kroppen att det har gett resultat, vilket är oerhört peppande! Givetvis syns det inte så mycket än, men det syns. Jag mår bättre också.
Mitt mål är inte att bli smal igen, men att gå ner till en sundare vikt och må bättre både fysiskt och psykiskt. Samtidigt känner jag mig lite ensam i det här. Jag är fet men inte jättefet, känner flera som har det betydligt värre än jag, som väger 150-200 kg. (En av dem ska göra en gbp-operation snart). Skillnaden är dock att dessa personer alltid har varit runda. De har inte jag. Under uppväxten fick jag t om höra att jag var "benig". Därför är kontrasten så stor nu och jag önskar nästan att jag hade varit mullig i tonåren pga detta!
Någon som känner igen sig?