• Anonym (novis)

Hjälp mig välja charter-resa!

Jag, min man och vår 2-åring ska åka på charter-resa för första gången i vårt liv. Jag och maken har rest en del men aldrig till vanliga "turist-länder" så jag behöver lite hjälp.

1. Vart är det bäst att åka i november?
    2. Kan ni tipsa om arrangörer som har bra barnklubbar (vet bara ving och fritdsresor men det kanske finns fler)
    3. Vad ska man tänka på när man bokar hotellrum/lägenhet?
    4. Vad är viktigt att ta reda på om hotellet och resan i allmänhet?
    5. Är det prisvärt att boka transfer?

6 Andra tips inför vår första charter?

• Svar på tråden Hjälp mig välja charter-resa!
  • Anonym (Resenär)

Thailand

2. Kan ni tipsa om arrangörer som har bra barnklubbar (vet bara ving och fritdsresor men det kanske finns fler)
    Varken Ving eller Fritidsresor tillåter barn som inte fyllt 3 år att vara med i deras barnklubbar.
    Känner dock inte till om andra charterbolag har barnklubbar med skandinavisktalande personal.  

3. Vad ska man tänka på när man bokar hotellrum/lägenhet?
    Om man vill kunna laga lite enkla måltider själv så är det bra med lägenhet, detsamma ifall barnet är svårsövt om det inte är mörkt/tyst - då blir det kanske för litet/krångligt att ha ett hotellrum. Eller, så kanske man kan sitta på hotellbalkongen?

Beror ju på vad som är viktigt för er...
    * Vattentemperaturen i pool/barnpool/havet vid tidpunkten
    * Avstånd/nivårskillnader till pool/hav/centrum/flygplatsen är väl sådant en del tycker är viktigt.

Vet inte. Tror det beror på resmålet. Kanske prisvärt jämfört med att boka en transport med bakåtvänd bilbarnstol...?

Överväg att åka reguljärt!

• Anonym (C)

Mexiko

Sevärdheter, närhet till saker man vill göra. Kolla upp utflykter.

I Europa i alla fall, men det är väldigt praktiskt och kanske framförallt om man inte pratar språket.

Ta er utanför hotellområdet. Även om de utflykter researrangörerna fixar är väldigt "turistiga" så får man se mycket och får mycket info!

• Anonym (novis)

Tack för era svar.

Både Mexico och Thailand känns lite långt borta. Jag vill inte sitta så många timmar på planet med min 2-åring som är mer vild än tam.

På Sunwing resort så står det att de har barnklubb för barn mellan 0-7 år. Stämmer inte det?

Vi har sagt att det ska finnas barnpool, restauranger och underhållning på området (så vi kan gå och lägga tjejen sen) och gärna butiker så vi kan ha lite självhushåll.

Det verkar vara lite si och så med stränderna, på en del ställen får man gå 1-2 km för att komma till stranden och då blir man nog kvar på hotellet hela veckan tyvärr.

• MrsC74

Då finns det ju kanske bara Gran Canaria eller någon av de Nordafrikanska länderna. Jordanien kan man åka till i november oxå.
    Vad har ni hittills tittat på ?

• Anonym (Resenär)
    Anonym (novis) skrev 2013-08-17 21:29:21 följande:
    Tack för era svar.

Både Mexico och Thailand känns lite långt borta. Jag vill inte sitta så många timmar på planet med min 2-åring som är mer vild än tam.

På Sunwing resort så står det att de har barnklubb för barn mellan 0-7 år. Stämmer inte det?

Vi har sagt att det ska finnas barnpool, restauranger och underhållning på området (så vi kan gå och lägga tjejen sen) och gärna butiker så vi kan ha lite självhushåll.

Det verkar vara lite si och så med stränderna, på en del ställen får man gå 1-2 km för att komma till stranden och då blir man nog kvar på hotellet hela veckan tyvärr.

Okej, om ni bara ska åka en vecka får ni nog hålla er på Kanarieöarna.
    Annars är det inte så jobbigt att flyga länge eftersom man ofta har delar av flygresan nattetid då barnet sover. Men för en vecka blir det jobbigt med jetlag och tidsomställningen.

Barnklubbar är på Fritidsresor för barn fr o m 3 år, men kanske har Ving en annan åldergräns? Som jag uppfattar det på deras hemsida handlar det om att de yngsta barnen kan besöka barnkubbhusen för att leka tillsammans med n förälder även om det är yngre än 3 år, men att man då inte kan lämna barnet själv där. Men det var kanske så ni tänkte er? Kanske bäst att ringa Ving och fråga!?
  • MrsC74

Många hotell som har långt till stranden erbjuder gratis buss.

• Anonym (novis)
    MrsC74 skrev 2013-08-17 21:35:41 följande:
    Då finns det ju kanske bara Gran Canaria eller någon av de Nordafrikanska länderna. Jordanien kan man åka till i november oxå.
    Vad har ni hittills tittat på ?
    Vi har tittat på Kanarieöarna, Marocco etc och allt ser ju så fint ut i katalogerna. Men sen läser man i Aftonbladet om rödsot-utbrott och hotell som är byggarbetsplatser och så blir man osäker. Ska man betala 20.000-25.000 för en resa så vill man ju att den ska bli BRA
  • Anonym (novis)
    Anonym (Resenär) skrev 2013-08-17 21:36:34 följande:

Okej, om ni bara ska åka en vecka får ni nog hålla er på Kanarieöarna.
    Annars är det inte så jobbigt att flyga länge eftersom man ofta har delar av flygresan nattetid då barnet sover. Men för en vecka blir det jobbigt med jetlag och tidsomställningen.

Barnklubbar är på Fritidsresor för barn fr o m 3 år, men kanske har Ving en annan åldergräns? Som jag uppfattar det på deras hemsida handlar det om att de yngsta barnen kan besöka barnkubbhusen för att leka tillsammans med n förälder även om det är yngre än 3 år, men att man då inte kan lämna barnet själv där. Men det var kanske så ni tänkte er? Kanske bäst att ringa Ving och fråga!?
    Nej, jag tänkte lämna henne om det går. Hon är väldigt framåt, pratar bra och har slutat med blöja så jag hoppas ju att de tar emot henne i barnklubb.

Jag ska absolut ringa och fråga, för annars finns ju ingen anledning att ens åka till sånt hotell. Barnpool finns ju nästan överallt.
  • Anonym (Resenär)
    Anonym (novis) skrev 2013-08-17 21:38:40 följande:
    Nej, jag tänkte lämna henne om det går. Hon är väldigt framåt, pratar bra och har slutat med blöja så jag hoppas ju att de tar emot henne i barnklubb.

Jag ska absolut ringa och fråga, för annars finns ju ingen anledning att ens åka till sånt hotell. Barnpool finns ju nästan överallt.
    Ju mer jag läser, desto mer uppfattar jag det som att det jag skrivit stämmer... Dvs att barnet måste vara 3 år fyllda för att kunna vara på aktiviteterna själv.
    Men annars kan ni ju åka på en vanlig resa denna gång (mycket billigare! ) och ta en Barnklubbssemester en annan gång.  
  • MrsC74

Personligen skulle jag aldrig lämna min 2 åring på en sån klubb. Har nog aldrig sett så små barn på någon av dessa klubbar.

• Anonym (novis)
    Anonym (Resenär) skrev 2013-08-17 21:46:18 följande:
    Ju mer jag läser, desto mer uppfattar jag det som att det jag skrivit stämmer... Dvs att barnet måste vara 3 år fyllda för att kunna vara på aktiviteterna själv.
    Men annars kan ni ju åka på en vanlig resa denna gång (mycket billigare! ) och ta en Barnklubbssemester en annan gång.  
     Min dotter har flyttats upp till storbarnsavdelning på fsk för att hon är så mogen för sin ålder. Så synd att hon blir diskriminerad av barnklubben på grund av ålder. Blä

Ja, då får vi nog boka en annan typ av resa denna gång, för det känns ju onödigt att betala extra för att bo på familjehotell om hon ändå inte kan dra nytta av aktiviteterna där.
  • Anonym (novis)
    MrsC74 skrev 2013-08-17 21:47:04 följande:
    Personligen skulle jag aldrig lämna min 2 åring på en sån klubb. Har nog aldrig sett så små barn på någon av dessa klubbar.
    Det beror väl på barnet? Sen kan jag väl inte tänka mig att de gör saker som är farliga för barnen?
  • Anonym (novis)

På Sunwing Arguineguin skriver man så här. Ska nog ringa dem i morgon och höra exakt vad de erbjuder för 2-åringar

"På Sunwing Family Resorts behöver ingen bli rastlös. Vi ordnar massor av barnaktiviteter för barn mellan 0-7 år, allt från skattjakt och äventyr med barnens favoriter Lollo & Bernie till Mini Stars och vattenlekar. En del av barnaktiviteterna är utan kostnad, andra kostar en slant. Vissa har åldersgräns, men det finns alltid någonting att göra för både små och stora barn!"

• MrsC74

Nej inte farligt men det är ju bara massa okända människor och jag förstår att de har en högre åldersgräns. De allra flesta barn verkar vara några åt äldre än den gränsen också. Men det finns ju massor med annat skoj för ert barn på dessa hotell. Fina lekplatser. Spelhörnor. Uppträdanden. Etc etc. :)

• Anonym (novis)
    MrsC74 skrev 2013-08-17 21:52:46 följande:
    Nej inte farligt men det är ju bara massa okända människor och jag förstår att de har en högre åldersgräns. De allra flesta barn verkar vara några åt äldre än den gränsen också. Men det finns ju massor med annat skoj för ert barn på dessa hotell. Fina lekplatser. Spelhörnor. Uppträdanden. Etc etc. :)
    Ja, det har du ju rätt i.
  • MrsC74

Ja som jag sa. Det finns massor att göra även om ni inte kan lämna bort barnet.
    Har bott på sunwing massor med gånger.

• Anonym (Resenär)
    Anonym (novis) skrev 2013-08-17 21:51:23 följande:
    På Sunwing Arguineguin skriver man så här. Ska nog ringa dem i morgon och höra exakt vad de erbjuder för 2-åringar

"På Sunwing Family Resorts behöver ingen bli rastlös. Vi ordnar massor av barnaktiviteter för barn mellan 0-7 år, allt från skattjakt och äventyr med barnens favoriter Lollo & Bernie till Mini Stars och vattenlekar. En del av barnaktiviteterna är utan kostnad, andra kostar en slant. Vissa har åldersgräns, men det finns alltid någonting att göra för både små och stora barn!"
    Om du kollar i Lollo & Bernie-kalendern för ett specifikt hotell ni tänkt er så ser du ofta vilka aktiviteter som är för alla barn och vilka som har 3-årsgräns.
    Som sagt, träffa maskoterana, se uppträden och leka i barnhuset kan hon säkert göra. Men däremot ska ni inte räkna med att kunna lämna henne där. Såvida de inte är mer flexibla angående åldersgränsen än vad de anger skriftligt.
  • Anonym (novis)
    Anonym (Resenär) skrev 2013-08-17 22:06:00 följande:
    Om du kollar i Lollo & Bernie-kalendern för ett specifikt hotell ni tänkt er så ser du ofta vilka aktiviteter som är för alla barn och vilka som har 3-årsgräns.
    Som sagt, träffa maskoterana, se uppträden och leka i barnhuset kan hon säkert göra. Men däremot ska ni inte räkna med att kunna lämna henne där. Såvida de inte är mer flexibla angående åldersgränsen än vad de anger skriftligt.
    Tack för tipset.
  • Mellanmjölkens land

Vad jag har sett av barnklubbarna är det inte så många 3åringar utan snarare 4-5åringar och äldre. Då blir det ett väldigt stort glapp till din 2åring, oavsett hur framåt hon är.

• Sirling
    Anonym (novis) skrev 2013-08-17 21:37:19 följande:
    Vi har tittat på Kanarieöarna, Marocco etc och allt ser ju så fint ut i katalogerna. Men sen läser man i Aftonbladet om rödsot-utbrott och hotell som är byggarbetsplatser och så blir man osäker. Ska man betala 20.000-25.000 för en resa så vill man ju att den ska bli BRA

Äsch, tänk på att hela Aftonbladets och Expressens affärsidé är att skrämma oss, det är på den känslan av rädsla och osäkerhet den typen av nyheter förmedlar de säljer lösnummer på. Åk och njut och ta vad de skittidningarna skriver med en stor nypa salt.
Svar på tråden Hjälp mig välja charter-resa!