• tösami

Får inte i mig protein!

Jag får inte i mig nästan något protein alls och är lite orolig för bebis! Är i vecka 13 nu och i vanliga fall äter jag inte kött och kyckling. Nu under graviditeten har jag mått (mår) så fruktansvärt illa hela tiden och får absolut inte i mig fisk och ägg som jag annars brukar äta. Mina vanliga källor som bönor etc. går inte heller. Finns det något alternativt sätt att få i sig protein? Proteindrinkar eller liknande som man kan ta som gravid?

• Svar på tråden Får inte i mig protein!
  • gosan01

jag äter inte heller kött men jag ser till att äta mycket soya produkter som är rika på protein. finns ju även "mitt val vegeterian" som du kan äta. bönor och linser mm...

• Sinni

Klart att du kan köpa proteinpulver och blanda i smoothies eller vad du tycker smakar gott. Illamåendet blir ju mindre med tiden och då kommer säkert din aptit tillbaka.

Tror inte du behöver vara orolig för fostret. Men kolla med din barnmorska vad hon säger. Jag tror barnet får i sig det den behöver i allafall. En del kvinnor mår ju så fruktansvärt illa att de bara kan äta en mkt begränsad sorts mat under några veckor. Och det verkar inte ha negativ inverkan på deras barn.

Apoteket har ju näringsdrycker. Kanske det kunde vara något? 

• Tess1990

Har samma oro!

äter i vanliga fall inte rött kött men äter fisk, kyckling, ägg och mejeriprodukter
    men just nu funkar inte fisk eller ägg alls, mår illa av att bara tänka på det, får bara i mig lite yoghurt (dvs. om jag inte spyr upp det) och lite kyckling, veggie burgare, sojakorv och sånt som jag brukar äta äcklar mig något enormt just nu, får bara i mig väldigt lite av det när jag väl äter det

har testat proteinpulver men det smakar så himla äckligt, spyr av det utan att vara gravid =/
    men tror dom flesta är helt ofarliga när man är gravid, bara man inte överdriver

men en sak som jag märkt att jag får i mig är, low calorie bars eller proteinbars
    såna som man äter när man bantar eller tränar hårt
    kanske inte det bästa, men det innehåller mycket protein och en del näringsämnen (får läsa på paketet såklart, en del är bara skit, andra mer bra)
    så typ 0,5-1 sån om dagen har jag försökt peta i mig, något proteinigt iaf

• tösami

Tack för svaren!

Jag har ett mycket begränsat matintag just nu. De senaste kanske 3 veckorna har jag nästan enbart levt på grönsaker, frukt, potatisbullar, festis/saft och några enstaka mackor. Inget att hänga i julgranen alltså!

Kan man ta proteinpulver så vore ju det toppen! Ska kolla med min barnmorska men det dröjer innan jag ska träffa henne igen. Får maila och fråga. Nötter fick jag i mig innan vecka 10 men det känns halvkört nu också.  

Mitt val vegetarian kanske jag kan ta, men är osäker om man kan äta det samtidigt som Mitt val gravid? 

• tösami
    Tess1990 skrev 2013-08-17 20:33:11 följande:
    Har samma oro!

äter i vanliga fall inte rött kött men äter fisk, kyckling, ägg och mejeriprodukter
    men just nu funkar inte fisk eller ägg alls, mår illa av att bara tänka på det, får bara i mig lite yoghurt (dvs. om jag inte spyr upp det) och lite kyckling, veggie burgare, sojakorv och sånt som jag brukar äta äcklar mig något enormt just nu, får bara i mig väldigt lite av det när jag väl äter det

har testat proteinpulver men det smakar så himla äckligt, spyr av det utan att vara gravid =/
    men tror dom flesta är helt ofarliga när man är gravid, bara man inte överdriver

men en sak som jag märkt att jag får i mig är, low calorie bars eller proteinbars
    såna som man äter när man bantar eller tränar hårt
    kanske inte det bästa, men det innehåller mycket protein och en del näringsämnen (får läsa på paketet såklart, en del är bara skit, andra mer bra)
    så typ 0,5-1 sån om dagen har jag försökt peta i mig, något proteinigt iaf
    Skönt med någon som har samma oro!

Visst är det konstigt att man kan känna sig så extremt äcklad av allt med protein när det är just det kroppen behöver? Jag kokte ägg i vecka 8 eller något som när jag skulle äta det var befruktat.... det var ingen foster i men en rejäl navelsträng. Sedan dess känns det som jag aldrig kommer kunna äta ägg igen! 

Tack för tipset med bars! Är det något speciellt märke som är extra bra? 
  • Tess1990
    tösami skrev 2013-08-17 20:39:47 följande:
    Skönt med någon som har samma oro!

Visst är det konstigt att man kan känna sig så extremt äcklad av allt med protein när det är just det kroppen behöver? Jag kokte ägg i vecka 8 eller något som när jag skulle äta det var befruktat.... det var ingen foster i men en rejäl navelsträng. Sedan dess känns det som jag aldrig kommer kunna äta ägg igen! 

Tack för tipset med bars! Är det något speciellt märke som är extra bra? 
    Ja! 
    jag hade planerat att äta fisk oftare och ett kokt ägg om dagen till frukost!

åt lax en gång i v.7 tror jag, fyfan va jag mådde illa! petade i mig den bara för att vi hade gäster.. ryser och får kalla kårar av att bara tänka på fisk nu! det enda fiskaktiga som gått ner är en fiskburgare från mcdonalds och 5 fiskbullar, annars har jag inte ätit någon fisk alls på 6 veckor nu.. 

försökte göra omelett ungefär då också, slutade med att jag spydde i diskhon och slängde den, blev så illamående av lukten! när sambon kokar ägg får han stänga köksdörren och äta det där inne, vill inte se eller känna lukten av ägg!
    ägg blandat i tex. våfflor eller pannkakor går dock bra om sambon rör till det, men känns inte som någon bra mat och inget trevligt att spy heller tycker jag.. 

av någon anledning så tål jag inte rödlök nu heller!? vet inte varför, får rysningar av att se det, tror det är något med färgen som får min kropp att skrika nej? skumt iaf

jag hade några bars kvar hemma från förut när jag försökte gå ner i vikt (haha jo men visst, funkade inte alls, men dom är rätt goda ändå) så jag hade nutrilett hemma, men vet att det finns en jävlans massa olika, och framförallt såna som har extra mycket protein i, som är till för när man tränar hårt, ser dom hela tiden på gymmet och i typ pressbyrån, en del tar ju dom istället för tex. proteinpulver eller energidryck

och jag tänker lite så att det är ju tillfälligt (hoppas jag!) man kommer ju inte äta dom för evigt under graviditeten, utan bara tills man klarar av att äta "normalt" igen, illamåendet minskar och hittar något annat, och vad jag vet så är det inget skadligt i dom 
  • Sinni

Proteinpulver i sig smakar inget gott. Men köp ändå ett som har naturell smak. Blanda det med lite mjölk/youghurt/soyamjölk/juice. Valfria bär - själv gillar jag blåbär tex. Tja, man kan ju blanda lite olika frukter och bär. Ibland tillsätter jag lite ingefära för att jag gillar smaken. Ibland lite cocosfett. Testa er fram efter egen smak. När man blandar pulvret med bär/frukt, så känner man inte smaken av själva proteinpulvret längre. 

Svar på tråden Får inte i mig protein!