• Anonym (ledsen)

Abort.. hur kommer jag igenom den?

Hej, som tråden lyder har jag genomgått en abort för ca 3 mån sedan. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 2  år, vi försökte inte bli gravida eftersom vi är så pass (unga, 18 båda två) men blev det trots p-piller.
    Både han, hans föräldrar och mina föräldrar var på mig för en abort när jag berättat om plusset jag fick på stickan. Vi gick och pratade med massa olika barnmorskor, psykologer och soc. Jag fick en uppfattning om att omgivningen ville mig till att gå igenom denna aborten. Jag ville inte, jag ville behålla detta barnet trots konsekvenserna för mitt eget ungdomsliv. Jag mådde otroligt dåligt och när jag varje dag gick igenom en krigszoon då det kändes som om folk spottade mig i ansiktet, fällde mig på vägen, till sist orkade jag inte mer, jag gav upp och gick igenom aborten. (v 11) Det var mitt livs misstag för jag gråter varje dag och jag vet inte hur jag ska kunna gå igenom detta, dem erbjöd psykolog men för mig känns det som om det är en människa som ska lyssna på mig bara för att få lönen. Jag vet om att jag är ung så jag vill gärna inte ha kommentarer om det. Jag är en mess, mitt huvud sprängs snart. Jag behöver en break från alla bebisar då jag fick reda på att kusinen väntar barn exakt samma datum i slutet på dec. Jag vet inte vart jag ska ta vägen när jag ser magen som bara växer på henne och hur hon strålar medan jag sitter här och har inget kvar. Det blir bara värre med tiden, alla låtsas om som om det inte hänt, men vadå? jag sitter och mår så in i helvetes dåligt utav detta, men ingen ser det. Inte ens min pojkvän. Han vet om att jag är ledsen men vi pratar inte om det. Jag behöver bara råd om hur man ska gå vidare eller om det ens går att gå vidare?

Dom som visste om greviditeten känner sig lättade över aborten och tycker att det är såååå enkelt att gå vidare, men hur? Varför fattar dom inte att jag mår dåligt? att ingeting är över än, aborten och hela grejen är inte över ännu. Det var smärta rakt igenom och den är inte över ännu. Vad ska jag göra??

Tacksam för svar. 

/ Ledsen 

• Svar på tråden Abort.. hur kommer jag igenom den?
  • Anonym (stackars dig!)

Stackars dig! Du sörjer ju ditt barn och det måste du få göra. Du verkar omge dig runt personer som inte är så förstående och din pojkvän speciellt borde väl se på dig att du inte mår bra. 
    Det spelar ingen roll att du är ung, du måste få känna det du känner ändå.
    Mitt tips är att gå till en psykolog och prata ändå. Dom är utbildade till att behandla just den sorgen du går igenom just nu.

Min syster gjorde en abort när hon var 18, hon tog inte hand om sina känslor då. Hon har idag en underbar 7åring men tycker fortfarande det är jobbigt att prata om sin abort även om det är flera år sen.
    Hon önskar idag att hon hade pratat med en psykolog då. 

• daxförnästa

Usch vad jobbigt. Jag har också gjort abort en gång.. Man kommer inte över den men man lever med det. Jag ville inte heller göra abort. Grät så jag knappt fick luft när jag tog tabletten. Gjorde medicinsk-abort. De som jobbade på kliniken hade tårar i ögonen de också för att jag gick emot vad jag tror på. Prata med en kurator o berätta för dina vänner, familjen å killen. De är nu du har sorgen och saknaden den kommer ju alltid efter. Innan har man fullt upp att bestämma sig. Hoppas du mår bättre snart!

• Saraa92

Hej du!

Jag genomgick en kirurgisk abort i februari 2012, trots att jag också ville behålla, men allt och alla i min omgivning pressade mig att göra en så jag gjorde det..

Jag skall vara ärlig, jag gråter ännu över den emellan åt, det svider som fan. Jag blev aldrig erbjuden att prata med någon men om du har chansen så rekommenderar jag att ta den för sist jag låg inne (har kronisk sjukdom) så frågade en läkare mig om aborten och tårarna bara rann som aldrig förr, det var första personen som frågade mig hur jag mådde... Detta var bara 3 månader sedan..

Jag gjorde så att jag skrev mycket, skrev till det barnet jag tog bort, det blev som ett avslut, jag fick ut mig allting som jag behövde Men det gör ändå ont i hjärtat. Jag känner en saknad hela tiden, men jag lovar dig att det blir bättre om du pratar om det.

Jag gjorde det också i vecka 11.

Styrkekramar!

• Anonym (ledsen)

Tack för ditt svar!
    Ja jag vet, men vad ska man göra? Mina föräldrar är inte mina biologiska då jag är adopterad och vi har inte alls far/mor-och -dotter-känslor. Hela min uppväxt har varit lite sisådär men jag har inte formats utav den så mycket för jag har min egen vilja, förutom i detta. Och jag känner en stor sorg över hur jag inte kunde stå upp för mig själv och mitt barn.. Hur ska jag någonsin kunna bli en bra mamma om jag en gång valde bort deras stor(ea)-syskon? 
    Ja, jag vet om att jag måste få känna det jag känner och att omgivningen måste accpetera det men de lyssnar inte ens på mig.  
    Jag har funderat på att söka efter hjälp och har sagt det till pojken också men jag vet inte, det känns så dumt. Har nyss avslutat kontakt med mina psykologer sen innan då den senaste var för abort för mig, när jag berättade hur jag ville och hur jag mådde. Trots det så sa hon ''abort är det bästa'' Så jag vet inte riktigt. Visst alla är inte likadana men samtidigt vill jag inte sätta mig i den arean där alla tittar ner på mig och säger åt mig vad som är bäst för mig. Aborten var inte bäst för mig, och det vet jag i efterhand. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Hur kunde jag vara så dum och låta dem fälla mig??..
    Psykolog kanske är bäst men en man som lyssnar är nog bättre. En man som hjälper en igenom det, som finns med. Menmen..

Åh, ja, man ska ta hand om sig själv. Hoppas din syster mår bra iaf!

• Anonym (ledsen)

Ja, jag vet precis hur det är, min pappa frågade mig inte hur jag mådde utan körde bara hem mig med en lättnad i kroppen efter första tabletten. Ingen frågade mig hur jag mådde utom en kompis som såg hur dåligt jag mådde i skolan då jag 2 dagar senare var tvungen att skriva prov i skolan och tårarna bara rann ner och jag gick hem, berättade att jag skulle berätta för henne senare när det var bättre så vi pratar lite grann om det idag, men det är inte så att hon förstår eftersom hon själv inte gjort en abort.
    Familjen går inte att prata med då vi inte kan prata om sådant, killen går ibland men han förstår inte för han ville inte ha barnet och han ville bara få bort det. ''april-juni (tiden vi fick reda på grav.) var den värsta tiden i mitt liv. Du kunde förstört mitt liv'' sa han.. Kurator.. mja kanske.. men läs i mitt förra svar, jag har svårt att öppna mig för dem just nu efter det min förra psykolog sa.

Tack för ditt svar!

• Anonym (stackars dig!)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-08-17 21:18:07 följande:
    Tack för ditt svar!
    Ja jag vet, men vad ska man göra? Mina föräldrar är inte mina biologiska då jag är adopterad och vi har inte alls far/mor-och -dotter-känslor. Hela min uppväxt har varit lite sisådär men jag har inte formats utav den så mycket för jag har min egen vilja, förutom i detta. Och jag känner en stor sorg över hur jag inte kunde stå upp för mig själv och mitt barn.. Hur ska jag någonsin kunna bli en bra mamma om jag en gång valde bort deras stor(ea)-syskon? 
    Ja, jag vet om att jag måste få känna det jag känner och att omgivningen måste accpetera det men de lyssnar inte ens på mig.  
    Jag har funderat på att söka efter hjälp och har sagt det till pojken också men jag vet inte, det känns så dumt. Har nyss avslutat kontakt med mina psykologer sen innan då den senaste var för abort för mig, när jag berättade hur jag ville och hur jag mådde. Trots det så sa hon ''abort är det bästa'' Så jag vet inte riktigt. Visst alla är inte likadana men samtidigt vill jag inte sätta mig i den arean där alla tittar ner på mig och säger åt mig vad som är bäst för mig. Aborten var inte bäst för mig, och det vet jag i efterhand. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Hur kunde jag vara så dum och låta dem fälla mig??..
    Psykolog kanske är bäst men en man som lyssnar är nog bättre. En man som hjälper en igenom det, som finns med. Menmen..

Åh, ja, man ska ta hand om sig själv. Hoppas din syster mår bra iaf!

du verkar behöva klara dig själv en hel del och det måste ju vara oerhört jobbigt för dig en tid som denna. Be att få prata med en manlig psykolog om det känns bättre. Psykologer är inte dömande och överlägsna utan vill verkligen bara hjälpa dig genom detta.
    Du kommer med all säkerhet bli en underbar mamma i framtiden och du FÅR  inte döma dig själv mera nu för aborten. Du lär dem fälla dig för du var i chock och du var förvirrad, Du visste säkert inte ut eller in just då. Snälla skäll inte mera på dig själv nu utan tillåt dig själv att bara vara ledsen ett tag nu. 
  • Anonym (ledsen)

Jag har skrivit hur många dokument som helst, jag vet bara inte hur jag ska avsluta det, jag kan inte än. Det svider, ja.  Som fan. Man tror man är så stark men det är man inte, hur man än vrider och vänder på det så är det en stor sorg, iaf för en kvinna.

Ja jag vet, det är det som säger.. Att en psykolog ska vara till hjälp. Men ja, vi får se.. Hoppas du har någon att prata med nu?? Annars kan du prata med mig, vi har trots allt gått igenom samma sak.

Stor kram! 

• Anonym (ledsen)
    Anonym (stackars dig!) skrev 2013-08-17 21:27:35 följande:
    du verkar behöva klara dig själv en hel del och det måste ju vara oerhört jobbigt för dig en tid som denna. Be att få prata med en manlig psykolog om det känns bättre. Psykologer är inte dömande och överlägsna utan vill verkligen bara hjälpa dig genom detta.
    Du kommer med all säkerhet bli en underbar mamma i framtiden och du FÅR  inte döma dig själv mera nu för aborten. Du lär dem fälla dig för du var i chock och du var förvirrad, Du visste säkert inte ut eller in just då. Snälla skäll inte mera på dig själv nu utan tillåt dig själv att bara vara ledsen ett tag nu. 
    Har i princip alltid fått klara mig själv, men det är en lång historia bakom det. Ja har jag testat en manlig men han sa åt mig hur jag mådde i typ meningar som lät ungefär såhär; nu är du ledsen. Berätta och; Nu tänker du, berätta. Jag blev så osäker. Men ska försöka testa en bättre och en som jag känner att jag kan berätta det jag känner för och inte en som säger åt mig hur jag känner och att jag ska berätta för honom. Jag ska försöka hitta en jag vill prata med isåfall.

tack för dina ord! jag försöker att hålla huvudet högt, det är väl därför dem inte ser att jag är ledsen. Jag är väldigt bra på att dölja det förutom när det kommer på tal.

• Anonym (stackars dig!)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-08-17 21:33:30 följande:
    Anonym (stackars dig!) skrev 2013-08-17 21:27:35 följande:
    Har i princip alltid fått klara mig själv, men det är en lång historia bakom det. Ja har jag testat en manlig men han sa åt mig hur jag mådde i typ meningar som lät ungefär såhär; nu är du ledsen. Berätta och; Nu tänker du, berätta. Jag blev så osäker. Men ska försöka testa en bättre och en som jag känner att jag kan berätta det jag känner för och inte en som säger åt mig hur jag känner och att jag ska berätta för honom. Jag ska försöka hitta en jag vill prata med isåfall.

tack för dina ord! jag försöker att hålla huvudet högt, det är väl därför dem inte ser att jag är ledsen. Jag är väldigt bra på att dölja det förutom när det kommer på tal.

en del psykologer kan ju vara yxskaft också men du får inte ge upp för det, du får typ testa dig fram hur konstigt det än låter.
    Om du skulle sätta dig ner med din familj då och verkligen berätta hur du känner? Låta dom riktiga känslorna komma fram. Skulle dom förstå dig bättre då tror du? 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (stackars dig!) skrev 2013-08-17 21:39:13 följande:
    en del psykologer kan ju vara yxskaft också men du får inte ge upp för det, du får typ testa dig fram hur konstigt det än låter.
    Om du skulle sätta dig ner med din familj då och verkligen berätta hur du känner? Låta dom riktiga känslorna komma fram. Skulle dom förstå dig bättre då tror du? 
    Ja jag får väl göra det..
    Nej jag har försökt, det går inte, dem hånar mig nästan.  
Svar på tråden Abort.. hur kommer jag igenom den?