Ändrade sömnvanor 23 månader
Min son blir 2 år om drygt en månad. Han har ganska snabbt ändrat sina sömnvanor, eller snarare verkar ha ett annat behov. Man kan se tillbaka att det kommit lite successivt under sommaren. Nyss börjat på dagis igen efter 2 mån ledighet. Trodde han skulle bli tröttare av att va på dagis. E dag somnade han inte ens alls på dagis, de tog upp han efter 1 h när de andra började vakna... Under dagisveckan har han sovit 11-11,5 h på natten och 0-1,5 h på dagis. 1,5 h var bara en dag, de andra mindre. Inatt sov han 10 h 15 min, vaknade 5:45, sov 1,5 h mitt på dagen, inga problem att somna, men somnade 1 h senare än vad han brukar ikväll, brukar aldrig va nå problem att somna på kvällen, utan fixar det själv snabbt och smidigt. Ikväll ville han inte alls, somnade 20:10. Sovit snitt 12 h per dygn denna vecka, lite lite eller? Dagen efter han varit vaken hela dagen sov han längre. Vaken hela dagen varje dag känns i te alls som ett alternativ. Nån dag ibland fixar han, väldigt trött vid 18:30 då men då får han sova då. Han verkar vara den enda på avdelningen som har svårt att somna, personalen är jättebra men verkar något besvärade över svåra insomningen... Men vad ska man göra? Ska man styra upp på nåt sätt eller bara låta det bli lite upp och ner som nu? Verkar vara nån Övergångsperiod mot att inte sova? Eller är det nån annan fas? Han har varit glad och harmonisk, lite väl trött dagen han bara sov 45 min och dagen utan sömn.