• Anemone

Liggvagn och "locket på" i värmen

Alltför ofta ser jag det - mitt i sommarvärmen (när det varit upp till 30 grader) har folk fotsacken/locket/vindskyddet på i liggvagnen! Dessutom ofta en tjock filt över hålet. Stackars bebisar, det måste bli väldigt varm och kvavt.

Hur tänker ni?

Mitt barn föddes förra sensommarn/hösten och jag hade då inte en tanke på att ta på det då. Använde det då det blev kall vinter och/eller när det var blåsigt. Parasoll för att skydda mot solen och luftigt och öppet vid varmt väder

• Svar på tråden Liggvagn och "locket på" i värmen
  • Suzén

Ja det undrar jag med! Barnet får inget frisk luft, kvävs under filten och förmodligen har barnet lager på lager!

• Burberry

Någon duk över har jsg aldrig haft, fattar inte vitsen, men nog däremot footsack eller stängd liggdel. Orsak: det var mycket svalare i vagnen då än med med allt öppet.

• blomman07

Jag har alltid en filt över vagnen när det är soligt ute. Dummaste jag hört att ungen skulle kvävas. Jag har dessutom en vit vagn, MYCKET svalare i den än utanför.

• Hallonröd
    blomman07 skrev 2013-08-17 21:56:11 följande:
    Jag har alltid en filt över vagnen när det är soligt ute. Dummaste jag hört att ungen skulle kvävas. Jag har dessutom en vit vagn, MYCKET svalare i den än utanför.

Kan visst  vara farligt...det har varnats för det många gånger!

http://www.viforaldrar.se/Forsta-aret/Tack-inte-over-vagnen

http://www.dn.se/nyheter/sverige/varning-for-tackta-barnvagnar/

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
  • EllisBell

Människor är idioter. Häromåret varnade läkare för att bebisar faktiskt riskerar att dö när man hänger filtar för suffletten så att det inte kommer in luft. Och med tanke på hur svårt nyfödda har att värmereglera är det rent vansinne att använda locket på sommaren. Men som sagt, än är den siste idioten inte född.

• c89
    Det kan verkligen vara jättefarligt, luften står ju nämligen helt stilla där inne, blir som en bastu för barnet, precis som i en bil. Tycker du att det låter troligt att en vit bil inte skulle bli varm inuti en varm sommardag?

Locket på behöver inte vara farligt. Vet många som har flickor som bara har på de en tunn klänning och blöja eller en tunn kortärmad body och har locket på för att det inte ska dra på bebisen, men då har man ju GIVETVIS öppet in till vagnen och håller koll på temperaturen!

Blir förfärad när jag ser alla som hänger för filtar för öppningen! Finns solskärmar som går att fästa på de flesta sufletter och barnvagnsparaplyn som man kan vinkla för att ge skugga för barnet i vagnen. 
  • Aileen Allannah
    En filt var? Över suffletten, visst. En del är ju rädda att vagnen ska bli solblekt. Men SJÄLVKLART är det inte bra för en liten bebis att bli för varm! Har du lagt ner en termometer i vagnen medan du täpper till överallt?
  • Aileen Allannah

Och som svar till ts, folk som gör så är dumma i huvudet eller mindre väl upplysta. Oftast det förstnämnda.

• blomman07
    Aileen Allannah skrev 2013-08-17 22:49:21 följande:
    En filt var? Över suffletten, visst. En del är ju rädda att vagnen ska bli solblekt. Men SJÄLVKLART är det inte bra för en liten bebis att bli för varm! Har du lagt ner en termometer i vagnen medan du täpper till överallt?
    Vem har sagt att dessa människor täpper till överallt. Har ni noggrant granskat dessa vagnar med filtar? Jag sätter två hårklämmor på sidan om suffletten för att filten ska sitta kvar och vara ett ordentligt solskydd, och jag garanterar att det kommer in luft, termometer behövs inte. Temperatur och flödet av luft är ju dessutom två helt olika saker.

Tycker det är väldigt konstigt att gå runt och dra slutsatsen att andra skadar sina barn..
  • Aileen Allannah

Visst har jag gjort det, granskat noggrant. Och tre centimeters glipa nertill är inte tillräckligt. Men det är ditt barn som mår dåligt, inte du eller jag. Så kör på för all del.

Svar på tråden Liggvagn och "locket på" i värmen