• Anonym (TS)

Vilka utbildningar ger jobb idag?

Jag sitter med en gammal bibliotekarieutbildning som jag inte får jobb på och nu vill jag plugga någo annat. Jag har bara två år kvar med CSN, så det får bli något kortare. VVad finns det för korta utbildningar som ger jobb idag? Allra hels vill jag ha något där det är vanligt med dagtid.

Har någon något förslag?  

• Svar på tråden Vilka utbildningar ger jobb idag?
  • BananaSplit

Om du googlar lite kommer du hitta en massa listor på just detta. Men några förslag: - Läkarsekreterare, 2 års utbildning, finns massor av jobb dagtid. Inte så bra lön men bättre om du jobbar på en privat vårdcentral t.ex. än i landsting. - Paralegal, kvalificerad juridisk handläggare, 2 år, rätt bra betalt tror jag. - Strategisk inköpare/upphandlare, också bra betalt, bristyrke. - Redovisningskonsult, finns mkt jobb. Googla dessa yrken om du vill veta mer...

• Eleonor01

Ky utbildningar e två åring å dessutom m praktik på arbetsplats

1,5 åt trafiklärare

• L i n n

Jag har sökt en ettårig utbildning som CNC-operatör och kommer med största sannolikhet ha jobb direkt efter utbildningen.

• Anonym (Arbetsmiljöingenjör)

Experter inom arbetsmiljö, tex arbetsmiljöingenjörer är det ont om, särskilt inom företagshälsovården. Annars så kan det vara värt att kolla in vilka KY-utbildningar det finns. Många av dessa är 1-2 år, studiemedelsberättigade och dessutom sådana där det finns brist på kompetens. Se tex www.kyutbildningar.se/

• Anonym (TS)

Tack för alla svar Det känns som en djungel där ute, nu har jag lite att titta på.

• andraadvent

Kanske kan du tillgodoräkna dig många kurser från bibliotekarieutbildningen och bli lärare i svenska? Vet inte hur arbetsmarknaden ser ut dock och det är förmodligen relativt lång utbildning.. 

• Cookiesandcream

Jag blev klar med en tvåårig YH-utbildning i våras och fick två jobberbjudanden direkt, behövde inte ens söka. Överlag är YH en väldigt bra utbildningsform eftersom de bara får statligt stöd om det finns ett behov på arbetsmarknaden, plus att det är mycket praktik!

• Cookiesandcream
    Cookiesandcream skrev 2013-08-18 16:43:11 följande:
    Jag blev klar med en tvåårig YH-utbildning i våras och fick två jobberbjudanden direkt, behövde inte ens söka. Överlag är YH en väldigt bra utbildningsform eftersom de bara får statligt stöd om det finns ett behov på arbetsmarknaden, plus att det är mycket praktik!

Redovisningskonsult läste jag till glömde jag säga
  • Anonym (x)

Språklärare i moderna språk utom engelska. Är också stor brist på kemilärare hörde jag igår, "katastrofläge"enligt radioprogrammet igår.

Svar på tråden Vilka utbildningar ger jobb idag?