• Anonym (CT)

Löneförhöjning och sgi vid nästa barn

Hej Jag fick en dotter sept 2012. Jag ska fr.o.m. oktober jobba 2 dagar i veckan och fr.om januari 80 %. Jag kommer att få löneförhöjning och vi planerar nu för nästa barn, då vill jag givetvis få en högre sgi. Blir det ett barn beräknat till juni måste jag då from januari (om jag jobbar 80%) ta ut 2 dagar/vecka för att få den nya sgin baserad på min högre lön? Vad händer om barnet kommer tidigare och det inte blir exakt 6 mån? Om jag jobbar 2 dagar i veckan i december och vill börja täcka upp till 100 % redan då, hur många % räknas 2 dagar som? Hur många fd måste jag ta då per vecka?

• Svar på tråden Löneförhöjning och sgi vid nästa barn
  • Försäkringskassan

Hej

Så här fungerar det generellt.

Har du inte skyddat inkomsten från början, så kan du inte välja att göra det vid ett senare tillfälle. Det betyder att du från barnets 1-årsdag måste täcka upp med föräldrapenning till din heltid fram tills dess att nästa barn föds.

Om du inte skyddar din inkomst från barnets 1-årsdag så kommer den att ändras till den faktiska inkomst du har på 80%.

Om du däremot blir gravid på nytt innan barnet fyller 1 år och 9 månader, så behåller du minst samma föräldrapenning för barnet du väntar även om du inte skyddat inkomsten hela vägen.

Bedömning görs i varje enskilt ärende.

Om du arbetar 40 timmar/vecka så motsvarar 80%  32 timmar eller  fyra heldagar,  vilket innebär att du måste ansöka om minst 1 föräldrapenningdag för att skydda inkomsten.

Hälsningar
    Mia, handläggare

• Anonym (CT)

Ok, tror jag förstår. Så blir jag gravid på nytt inom 1 år och 9 månader måste jag då täcka upp till 100% de sista 6 månaderna för att få min nya högre sgi?

• Försäkringskassan

Hej

Om du blir gravid inom 1 år och 9 månader så har du rätt till samma föräldrapenning som vid första barnet, men din sjukpenninggrundande inkomst kan förändras om du inte täcker upp med föräldrapenning till 100%

För att du ska ha rätt till den högre SGI:n så ska du täcka upp med föräldrapenning från första dagen du börjar arbeta heltid.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

Svar på tråden Löneförhöjning och sgi vid nästa barn