Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (klädtvättaren)

Svettdoft ,kläder - frysen, hjälp!

Tja börjar skolan nu på måndag! tröjan jag tänkte ha börjar lukta svett efter några timmar trots att den är nytvättad! tänkte lägga den i frysen,  hört att bakterierna dör då. Nu till frågan. hur många timmar ska den vara i frysen? ska den vara blöt eller torr när jag lägger in den? 

• Svar på tråden Svettdoft ,kläder - frysen, hjälp!
  • Lena

Lägg den i ättika istället, det tar bort lukten. Sen tvättar du den så varmt den klarar.

• Aileen Allannah

Lägg den i blöt med ättika och vatten, sen tvättar du som vanligt. Eller så tvättar du den som vanligt, men tillsätter en halv till en dl ättika i en tvättboll.

• Anonym (klädtvättaren)
    Lena skrev 2013-08-17 23:03:31 följande:
    Lägg den i ättika istället, det tar bort lukten. Sen tvättar du den så varmt den klarar.
    Okej tack! då får jag köpa ättika imorgon! räcker det att ta massa vatten  i handfatet, lägga den där med ättika några timmar? eller ska det vara längre?
    Aileen Allannah skrev 2013-08-17 23:05:04 följande:
    Lägg den i blöt med ättika och vatten, sen tvättar du som vanligt. Eller så tvättar du den som vanligt, men tillsätter en halv till en dl ättika i en tvättboll.
    Tack får testa detta imorogn, har ingen ättika hemma.  Vet du hur länge tröjan behöver vara med ättikan om man lägger den i vatten? 
  • Aileen Allannah
    Anonym (klädtvättaren) skrev 2013-08-17 23:08:37 följande:
    Okej tack! då får jag köpa ättika imorgon! räcker det att ta massa vatten  i handfatet, lägga den där med ättika några timmar? eller ska det vara längre?
    Tack får testa detta imorogn, har ingen ättika hemma.  Vet du hur länge tröjan behöver vara med ättikan om man lägger den i vatten? 
    Nån timme eller lite mer tror jag, det spelar inte så stor roll, alltså, det kan inte ligga för länge. Det KAN hända att tröjan luktar lite ättika när du tvättat den, men det är bara att köra den igen så försvinner det.
  • Anonym (klädtvättaren)
    Aileen Allannah skrev 2013-08-17 23:14:26 följande:
    Nån timme eller lite mer tror jag, det spelar inte så stor roll, alltså, det kan inte ligga för länge. Det KAN hända att tröjan luktar lite ättika när du tvättat den, men det är bara att köra den igen så försvinner det.
    Ahaa tack! tänkte lägga den i handfatet nu vid midnatt med ättika. Och ta upp den när jag går upp vid 09.00 imorgon, och då börja tvätta den. eller är det för länge tror du? =) 
Svar på tråden Svettdoft ,kläder - frysen, hjälp!