Vad gör en ekonom?
Funderar på att studera till ekonom och tänkte höra om det finns några ekonomer här som vill berätta hur en typisk dag ser ut för er? Vad har ni för arbetsuppgifter?
Funderar på att studera till ekonom och tänkte höra om det finns några ekonomer här som vill berätta hur en typisk dag ser ut för er? Vad har ni för arbetsuppgifter?
Menar du en företagsekonom eller en nationalekonom? Som företagsekonom kan du jobba med allt möjligt från marknadsföring, försäljning, inköp, företagsledare, redovisning och bokföring, bank eller värdepapper, undervisa på högskola, programmering och projektledning, och säkert mycket annat. Nationalekonomerna håller mer på med utpräglad matematik och statistik, analyserar trender i världsekonomin eller arbetar med landets eller bankernas ut- eller upplåning.
Jag vet inte exakt vad jag menar. Tänkte mer en person som gått ekonomprogrammet (ej civilekonom, vad nu skillnaden är?).
Vet inte riktigt vad jag vill bli men funderat på att studera till ekonom och men vill veta mer vad en ekonom gör för att få en inblick i vad jobbet innebär och om jag skulle trivas att arbeta som det.
Vet inte vad man jobbar med när man jobbar med marknadsföring, försäljning, inköp, företagsledare, redovisning och bokföring, bank och så vidare så det skulle vara jättekul om någon som är ekonom ville berätta hur en vanlig dag ser ut, vad man har för arbetsuppgifter och så vidare.
Om det är ekonomprogrammet på gymnasiet, inbillar jag mig att det nog mer lutar åt att efteråt jobba som ekonomiassistent eller administrativ assistent (även om många jobbar med helt andra saker, är chefer, osv.) Du kommer in på morgonen, tömmer posten, kollar räkningar och llikviditeten (att pengarna räcker), registrerar bankbetalningar och bokföringen, skriver ut fakturor som du frankerar (frimärken) och postar. Vid månadsskifte skriver du ut s k balans- och resultaträkningar som du presenterar för chefen, ni pratar om hur et gått med ekonomin. Sedan kanske du gör momsdeklarationer, skattedeklarationer, betalar ut löner (när du gjort avdrag för sjukdagar eller lagt till för semesterersättning). Ibland går du till banken för att träffa firmans kontaktperson, ni kanske diskuterar upplåning eller checkräkning eller hur tillfälliga övrskott ska placeras på specialinlåning. Varje dag kl 9 och 15 dricker du kaffe med kollegorna, på lunchen ofta matlåda eller kanske utelunch som du betalar med dina Rikskuponger (om firman har dem).
Jag tänkte ekonomiprogrammet på högskolan som omfattar 180 högskolepoäng.
Det leder till ungefär samma sak... om du inte riktat in dig på något av de andra områdena (marknadsföring, finans, osv.)
Jag har funderat lite på marknadsföringsinriktningen om jag skulle gå programmet. Men skulle gärna höra från olika ekonomer vad de gör.
Tja, hur långt är ett snöre?
Du kan jobba med allt från galamiddagar till miljardportföljer till postöppning till siffersnurrare
Grejen är den att jag typ inte har någon aning om vad jag skulle tycka var roligt eller intressant att arbeta med, det är det som gör det så svårt. :/
Berättar lite om mig själv så kanske de blir lättare att ge tips. :P
Är väldigt ambitiös (brände nästan ut mig på ssk-programmet då jag kände mig misslyckad om jag inte fick VG, gick dock bara 1.5 termin).
Gillar att ha kontroll på saker, veta hur allt ska bli och så vidare.
Matte har jag hatat fram till 9:an, då började det bli lite intressant. Matte är INTE mitt favoritämne men när man väl kan, kan det vara lite roligt. Exempelvis om man knepar på en ekvation och sedan ser i facit att man räknat helt rätt. Är det fel är det mindre skoj.
Tycker om att hjälpa människor.
Vill vara duktigast på allt jag gör (fast det är jag självklart inte, men med andra ord har jag väldigt väldigt höga krav på mig själv).
Är lite pysslig av mig, har tidigare gillat att scrapbooka, gillar att fota. Gillar djur och natur. intresserad av människokroppen + sjukdomar.
Är lite ängslig/orolig av mig och har varit sedan jag var liten. Därför kanske det skulle passa mig bättre att ha ett eget kontor där man kan ha koll och ett eget "krypin", än att arbeta inom vården och ha magsjukerisken hängandes över mig samt med väldigt obekväma arbetstider och dålig lön.
Låter för mig som att du kanske skulle kika lite på att utbilda dig till revisor, varför inte försöka boka in en endags-prao/studiebesök hos någon av de stora revisionsbyråerna (pwc, kpmg, deloitte, respektive ernst&young). Ring det lokala kontoret så nära som möjligt där du bor. Du kan t ex rikta in dig på att revidera bolag i hälso- och sjukvårdsbranschen, medicinsk teknik osv.
Nu kanske jag är trög men vad har en revisor för arbetsuppgifter? Tack för att ni hjälper mig.
Ingen ekonom här som vill berätta som en typisk arbetsdag?
Ekonom är en titel. Inte ett jobb. Jag sysslar med kontering, bokföring, bokslut. Jag betalar fakturor för den firma jag jobbar på. Jag sysslar med kundreskontra. Och leverantörsreskontra. Men jag gör en himla massa annat också som inte har med ekonomi att göra. Eller siffror överhuvudtaget. Jag pratar med människor i telefon.
Det är bra om du har blick för siffror. Och intresse. Som i alla jobb finns det både roliga och tråkiga sidor. Rutinjobb som är skittråkiga. Men trivs du med siffror så kanske du skall börja med att gå programmet och kanske söka in som revisorsassistent på nån revisionsfirma?
Jag jobbar som ekonom och har jobbat med mycket inom ekonomi, först IT ekonom, som konsult och då var jag med och implenterade ett nytt ekonomisystem på ett företag. Sedan har jag jobbat flera år på redovisningsbyrå/revisionsbyrå, då hade jag eget kundansvar och hjälpte dem med betalning av fakturor, fakturering, löner, bokföring,bokslut, deklarationer m m lite olika vad olika kunder hade för behov. Sedan har jag jobbat på två lite större bolag utländska och varit ansvarig för bokslutet i sin helhet. Och där var det så att dagarna såg väldigt olika ut och det var väldigt varierande uppgifter. Där jag jobbar idag, där började jag som redovisningsansvarig och det var ett tufft jobb och kul, men väldigt mycket deadlines. Idag jobbar jag på samma ställe, fast som controller och trivs väldigt bra i den rollen jag har idag och det är inte något rutinjobb mina dagar ser väldigt olika ut och jag jobbar med budget, analyser, prognoser, och en massa annat. Så ekonomijobb kan se väldigt olika beroende på vilken typ av företag och organisation du arbetar i, jag har också lite personalfrågor i min nuvarande tjänst, jätteskoj