• Bella1981

Min sambo sover, inte jag!

Hej, jag stör mig på min sambo som sover på dagarna.. Han sover dessutom hela nätterna utan att vakna när vår lilla tös på fem månader vaknar. Problemet är nu att jag tar det som en förolämpning när han somnar i soffan på dagtid! Jag sover dåligt men håller mig iaf vaken på dagtid. Känns som ett hån mot mig när han halvsitter bredvid och snarkar högt! Är jag kinkig eller finns det fler som känner likadant?! :/

• Svar på tråden Min sambo sover, inte jag!
  • annak81

Känner igen mig men vet av erfarenhet att man behöver vara övertydlig ibland. Vill du sova så väck honom när på dygnet det än är o säg varsågod nu är det din tur jag behöver vila! Berätta oxå om hur nätterna är så han förstår!

• norrlandsflicka

Snarkar din man mycket? Somna sovande trots sova hela nätter kan bero på sömnapné. Det hade min pappa. Han fick andningsuppehåll av sina snarkningar när han sov så han var alltid trött och somnade om han satte sig ner i soffan.

Det händer väl ibland att min man somnar i soffan men då brukar det vara efter att han varit vaken mkt på natten och tagit hand om dottern som sover dåligt ibland. Vi brukar turas om att vila på dagen om vi fått dåligt med sömn på natten. Med tre barn på snart 4 månader-4 år så händer det ju ibland att sömnen blir lidande... Blir ju maken som får gå upp om nån av de större barnen vaknar. Jag ammar minstingen och han blir rätt arg om jag kliver upp när han äter.

• ModestyBlaze

Jag gjorde så att jag började sova med ögonbindel och öronproppar. Nu vaknar mannen när sonen behöver hjälp. ;)

• Goofina

Jag känner verkligen igen mig. Min sambo arbetar dagtid i veckorna och går upp tidigt på morgonen. Det gör att jag har hand om sonen 99% av dygnet. Min sambo brukar hjälpa mig när han kommer hem, trots att han sover en stund på eftermiddagen samt åker till träningen två gånger i veckan. Det är på helgerna jag har möjlighet att vila (om jag inte sover när sonen sover). Ibland får jag påminna sambon att även jag behöver få vila, och sova åtminstonde några timmar i sträck, för att orka med veckorna. För jag känslan av att kan inte förstår hur viktigt det är för mig att få de där extra timmarnas vila, utgår jag alltid ifrån honom och säger "Hur skulle du själv känna om du inte fick sova regelbunda tider, eller hela nätter?".

Svar på tråden Min sambo sover, inte jag!