• sawe

Hund och katt tillsammans?

Har en hund på 7 år och är sugen på att köpa katt. Hunden gillar inte katter som hon stöter på under promenaderna och jagar gärna upp dem i träden ;). Lär det vara hopplöst för henne att acceptera en katt eller vad tror ni? Nån som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Hund och katt tillsammans?
  • Gizmo

Jag skulle inte skaffa katt! Det är lättare om hunden och katten hade träffats när de var små båda två.

• sawe

Mest för nyfikenhets skull.. Är det lättare att ha katten först och sen köpa hunden eller tvärtom? :p

• Harvester

Om din hund är uppfostrad för övrigt så den lyssnar när du säger nej kan det säkert funka. Hunden kommer tycka just er katt tillhör flocken och fortsätta jaga de andra (vilket du såklart bör förhindra?)

• sawe

Ja, det känns som om det borde vara annorlunda om katten bor hos oss. Och ja, jag kämpar för fullt med att få henne att sluta jaga katter. Händer ju inte så ofta då hon är kopplad när vi är ute o går men ibland smiter dem in i trädgården ju o då blir det kaosSkrikandes.

• Dexter dot com

Jag har både haft vuxna katter och skaffat valp och haft vuxen hund och skaffat kattungar utan problem. Bara för hunden jagar katter ute betyder det inte att den kommer jaga er katt.
    Det viktigaste är att katten får undersöka hemmet och boa in sig utan att hunden skrämmer den eller är på den så 100% koll på hunden är det viktigaste, kan du inte styra hunden med rösten så ha koppel på inne i början.
    Jag har stängt av vissa rum dit bara katten har tillträde så den får lugn och ro i början och där mat/vatten + kattlådorna finns.
    Kompostgaller i dörröppningarna med 15cm öppet under under funkar bra, då kan katten sitta och titta ut och gå som den vill men hunden kommer inte in i kattens rum.

• sawe
    Dexter dot com skrev 2013-08-19 06:44:47 följande:
    Jag har både haft vuxna katter och skaffat valp och haft vuxen hund och skaffat kattungar utan problem. Bara för hunden jagar katter ute betyder det inte att den kommer jaga er katt.
    Det viktigaste är att katten får undersöka hemmet och boa in sig utan att hunden skrämmer den eller är på den så 100% koll på hunden är det viktigaste, kan du inte styra hunden med rösten så ha koppel på inne i början.
    Jag har stängt av vissa rum dit bara katten har tillträde så den får lugn och ro i början och där mat/vatten + kattlådorna finns.
    Kompostgaller i dörröppningarna med 15cm öppet under under funkar bra, då kan katten sitta och titta ut och gå som den vill men hunden kommer inte in i kattens rum.
    Då verkar det inte vara omöjligt trots allt :). Vet ni förresten hur gamla katter ska vara när man släpper ut dem? För dem mår väl bäst av att vara utekatt eller?
  • Dexter dot com
    sawe skrev 2013-08-20 14:22:33 följande:
    Då verkar det inte vara omöjligt trots allt :). Vet ni förresten hur gamla katter ska vara när man släpper ut dem? För dem mår väl bäst av att vara utekatt eller?
    Bor man på landet utan trafik och nära grannar som kanske inte vill ha katt på tomten så tycker jag absolut en katt mår bäst som utekatt. I tätbebyggt område där katten riskerar att bli inlåst i garage,källarutrymmen mm, bli överkörd,utsatt för elaka människor skulle jag aldrig släppa ut en katt. Innekatter kräver mer av dig som ägare dvs du måste aktivera och leka med katten rätt mycket + att du bör vara hemma mycket.

Man släpper aldrig ut en okastrerad och omärkt katt och hanar bör vara minst 6 månader och honor 10-12 månader vid kastrering.
  • noorrkkk

Min hund var van innan med katt, men sambon inte. Den högg kattungen första dagen tyvärr men 6 månader senare bryr han inte om katten hemma. Var inga problem när katt nr 2 kom sen tog bara 2 veckor då att fatta att katten låter vi bli.

• TheKitten

min erfarenhet är att vill man så går det bara man har pli på sin hund.
    mina föräldrars hund hade vi lärt jaga katter från tomten (vi bodde i tätbebyggt villaområde och katterna pissa på våra dynor och sket i rabatterna)
    min hund lärde sig också det beteendet men när jag och min sambo flytta till hus och skaffa katt så funka det.
    man fick bara vara med i början och säga nej till hunden om den tänkte jaga, man ser ju det rätt lätt på hunden.
    sen nu i somras fick en omplaceringshund och visste inte alls hur han skulle reagera.
    han var ju såklart skitsugen på att jaga dom och katterna sprang så fort dom såg honom, vilket inte gjorde saken bättre. men han fick lära sig och med tiden tappa han intresse för dom även om han vill försöka leka med dom ibland. och katterna lärde sig att inte spring förbi honom för dom lärde sig att det satte igång honom så nu går dom bara förbi honom och ena är lite kaxig och stryker rumpan mot hans ansikte ibland :P

Svar på tråden Hund och katt tillsammans?