• misscandylane

Brio Smile vs. Kronan City

Hej, här är det ännu ett inlägg om barnvagnar, att det ska va så svårt att välja barnvagn!

Vi har fastnat väldigt mycket för Brio Smile. Vi vill ha en vagn som har svängbara hjul, helst lufthjul, men hjulen får inte vara för små. Vi planerar inte att vara mycket ute i skogen eller så men jag vill att den tål några centimeters snö.

Vi bor i Göteborg och använder mest kollektivtrafik, så vi vill att det ska vara smidigt att ha vagnen med sig på spårvagnen och i stan.

Men nu har jag även kollat lite på Kronan City och ser att den har typ samma egenskaper som Brio Smile men att den har lite större hjul och längre sittdel.

Nu undrar jag om det är någons som har Brio Smile eller Kronan city och kan berätta lite om vad ni gillar/inte gillar med er vagn. 

• Svar på tråden Brio Smile vs. Kronan City
  • JennyLJ

Har ingen av dem men var och kollade på Kronan just för att jag också vill ha lufthjul som är svängbara. Tyckte inte alls om Kronan tyvärr, den känns väldigt tunn i liggdelen och inte lika 'ombonad' som Brio och Emmaljunga.

• Sajood

Vi har valt en Kronan City. Vi bor inne i stan och tänker oss att en liten och smidig med samtidigt rejäl vagn med lufthjul passar oss bra. Jag vet att vi tittade på Brio Smile och att det var någon detalj som vi kände inte var rätt för oss, men jag kommer inte ihåg var det var. Kan tyvärr inte ge dig någon review på vagnen vi valt eftersom vi inte har börjat använda den än (bf beräknad i oktober). Vi var i alla fall i butiker och kände och klämde och baserat på det så föll vi för Kronan City. Man måste ju tänka praktiskt, men också gå på vad som känns bra! 

• JennyLJ
    Sajood skrev 2013-08-19 13:16:58 följande:

Vi har valt en Kronan City. Vi bor inne i stan och tänker oss att en liten och smidig med samtidigt rejäl vagn med lufthjul passar oss bra. Jag vet att vi tittade på Brio Smile och att det var någon detalj som vi kände inte var rätt för oss, men jag kommer inte ihåg var det var. Kan tyvärr inte ge dig någon review på vagnen vi valt eftersom vi inte har börjat använda den än (bf beräknad i oktober). Vi var i alla fall i butiker och kände och klämde och baserat på det så föll vi för Kronan City. Man måste ju tänka praktiskt, men också gå på vad som känns bra! 

Den känns verkligen som att den är väldigt praktisk och inte så 'stor och klumpig', med plus för de snurrbara lufthjulen fram! :)

Hur är själva liggdelen då man beställer den? Är det ombonat med madrass osv eller måste man välja till sånt?
  • Sajood
    JennyLJ skrev 2013-08-19 18:08:32 följande:
    Den känns verkligen som att den är väldigt praktisk och inte så 'stor och klumpig', med plus för de snurrbara lufthjulen fram! :)

Hur är själva liggdelen då man beställer den? Är det ombonat med madrass osv eller måste man välja till sånt?
    Eftersom vi bor i lägenhet utan hiss i huset så har vi valt att köra på kombi-varianten och har alltså en lift att lägga i sittdelen. För Kronan City är det enbart en mjuklift som är alternativet. Den känns väldigt mysig och ombonad, men har ingen lös madrass. Hur själva liggdelen ser ut vet jag faktiskt inte eftersom vi inte såg det som ett alternativ.
  • JennyLJ

Nu har vi äntligen hittat 'vår' vagn och även köpt den. Vart en Tako Laret, helt enligt våra önskemål med stora lufthjul, svängbara hjul fram och ett babyskydd som kan klickas fast. Känns skönt att kunna lämna barnvagnsdjungeln bakom sig!

• Nenniken

Jag har köpt brio smile med mjuklift men jag kan inte säga så mycket om den eftersom vi inte börjat använda den ännu (bf 29 sept) men vi fastnade för att vi kunde klicka i babyskyddet och för att hjulen inte är supersmå... Vi bor i skogen i lerum men jag tror nog att det ska gå att promenera här så länge det är asfalt :P

• Johlin87

Vi var och kollade Kronan City idag och pratade med säljaren på Babyproffsen som verkligen rekommenderade Kronan City och inte Brio Smile som jag också hade på listan, och varit kär i!
    Dom hade inte haft några problem med Kronan medan Brio har alla haft problem med hjulen. Hon presenterade Brio Smile som Brios budgetvagn (känns inge vidare men som sagt alla vagnar har varit "måndagsexemplar") och även fast jag gillar hur man bär Smilens liggdel vinner City´n i alla andra moment. Däcken är de mest avgörande för vår del så vi kommer köpa en Kronan CIty till vår februaribebis :)
    Lycka till med valet!

• Nenniken
    Johlin87 skrev 2013-09-07 20:47:12 följande:
    Vi var och kollade Kronan City idag och pratade med säljaren på Babyproffsen som verkligen rekommenderade Kronan City och inte Brio Smile som jag också hade på listan, och varit kär i!

Dom hade inte haft några problem med Kronan medan Brio har alla haft problem med hjulen. Hon presenterade Brio Smile som Brios budgetvagn (känns inge vidare men som sagt alla vagnar har varit "måndagsexemplar") och även fast jag gillar hur man bär Smilens liggdel vinner City´n i alla andra moment. Däcken är de mest avgörande för vår del så vi kommer köpa en Kronan CIty till vår februaribebis :)

Lycka till med valet!

Det var inte Brio Sing hon syftade på då? Känns märkligt att det kommit så många negativa saker om smile när det är en uppgradering av sing för 2013. En vän till mig som jobbar på en barnaffär säger att hon nästan bara fått in positivt om den. Och jag hittar inte mycket negativt om vagnen på google.
  • Johlin87

Nej Smilen inte Singen. Smile har problem med däcken som behöver packningar för att motverka vobblande. Och vobblande hjul är inget vidare :p

• Nenniken
    Johlin87 skrev 2013-09-08 15:49:38 följande:
    Nej Smilen inte Singen. Smile har problem med däcken som behöver packningar för att motverka vobblande. Och vobblande hjul är inget vidare :p

ok :) försökt kolla runt på google ang. hjulen men hittar dock inget... Har du någon källa får du gärna länka, kan vara bra att veta vad som kan hända med vagnen man köpt :) Finns ju säkert de som haft otur med hjulen också :) både smile och kronan har ju fått fyra på barnvagnsbloggen men jag tror kronan hade något bättre på vissa moment. Överlag tror jag nog bara det är en smaksak vilken man väljer!
Svar på tråden Brio Smile vs. Kronan City