• Anonym (sgi?)

SGI innan/under studier

Jag undrar hur det fungerar med min SGI när jag studerar. Jag arbetade innan jag påbörjade mina studier och den anställningen varade under 9 månader. När jag nu studerar så arbetar jag på ett annat ställe, där jag nu fått en tillsvidareanställning på 4 timmar i veckan. Denna tjänst kommer jag bara ha under tiden jag studerar men den är inte tidsbegränsad i själva avtalet. Det jag undrar nu är om jag skulle bli gravid, och ta studieuppehåll i t ex en eller två terminer, får jag då min föräldrapeng baserad på den inkomsten jag hade innan mina studier? Alltså, att min anställning som jag fått nu under min studietid, inte kommer påverka vad jag får ut vid en eventuell föräldraledighet?

• Svar på tråden SGI innan/under studier
  • Försäkringskassan

Hej

Generellt så blir inkomsten vilandes under tiden studier bedrivs med stöd av CSN. Detta förutsatt att du har uppfyllt villkoren för att få en SGI fastställd. 
    Det du arbetar under studierna kan komma att ligga till grund för en studietidssgi.

Generellt så är det den vilande sjukpenninggrundande inkomsten som ligger till grund för ersättningar såsom föärldrapenning.

Bedömning görs i varje enskilt ärende.

Hälsningar
    Mia, handläggare

Svar på tråden SGI innan/under studier