• Anonym (Vad för prickar?)

Vad har barnet för prickar? (haft LÄNGE!) Bild

Mitt barn är ca 3 år och har haft dessa prickar hur länge som helst, vet knappt hur länge! Barnet är allergitestat = inga allergier. Hen är inte direkt torr i huden även om prickarna känns lite sandpapperliknande (?)  Barnet har dessa prickar på låren och överarmarna mest, ingenting på rygg eller mage eller vader. Bra knepigt! Inget i ansiktet heller.

Har testat att bada mer, bada mindre, smörja med olika typer av mjukgörande och babyolja, ingenting verkar hjälpa!

Vad ÄR det för något och hur blir man av med det?! Någon som känner igen?

• Svar på tråden Vad har barnet för prickar? (haft LÄNGE!) Bild
  • Anonym (momo)

Jag minns inte vad det heter men både min syster och hennes dotter har detta. De har haft det i år och dar och jag vet att syrran använder någon kräm på dottern men det verkar inte hjälpa. Min syster är 35 och har haft sina utslag sen hon var barn.

På min syster och hennes barn sitter det främst på överarmarna.

• Anonym (A)

Min son på fem har oxå sånna mest på överarmarna o låren.
    Vet inte vad det är men han har fått miniderm av läkaren för han hade mkt klåda
    som började redan som två åring..

Ja jag fattar inte vad det är för något?! Önskar att det fanns ett namn i alla fall så man kan kolla upp det ordentligt.

• McIris

Sådär har mina 2 yngsta oxå,de har ärvt det av min man. Det är bara en viss hudtyp tror jag.

• Fru Hussain

Ser ut som sånna prickar jag har (är 27 å haft läänge..)
    Vet inte vad de heter men jag kan klämma ut dem som små finnar fast de kommer alltid tillbaka. Går även att klia/riva bort dem även om de inte kliar isig.
    Blir bättre om man skrubbar med nån bra kräm eller blandar salt å olja hemma, sen smörjer med valfri mjukgörande.

• Anonym (eksem)

Mitt äldsta barn har också så. Det är jättevanligt och en typ av eksem. Smörj med mjukgörande.

• McIris
    Fru Hussain skrev 2013-08-18 21:32:50 följande:
    Ser ut som sånna prickar jag har (är 27 å haft läänge..)
    Vet inte vad de heter men jag kan klämma ut dem som små finnar fast de kommer alltid tillbaka. Går även att klia/riva bort dem även om de inte kliar isig.
    Blir bättre om man skrubbar med nån bra kräm eller blandar salt å olja hemma, sen smörjer med valfri mjukgörande.
    Precis så! Verkar vara ärftligt, min mans syster har likadant.

Blandar salt och olja? och sen tar på ren torr hud?

• Anonym (momo)

Keratosis pilaris kanske det heter när jag tänker efter. Det är ärftligt.

• MajaMaria79

Jag hade sådana förr men har blivit av med dem efter att jag har smort flitigt och bytte till eucerin duscholja isf vanlig duschtvål

• linnea1977

Keratosis pilaris

En rubbning i hudens förmåga att bilda hornlager. Det finns ingen medicinsk behandling utan smörja med mjukgörande och ev exfolierande krämer. Kläm inte på dem. Det ger ärr och ger risk för hudinfektioner.

/Sjuksyrran

• Fru Hussain

Precis, man skrubbar med salt och olivolja på fuktig hud å sen sköljer av. Som en vanlig skrubb.
    Dock vet jag inte hur mycket du ska hålla på å pilla/skubba när det är ett barn det handlar om, jag är inte lika kinkig med min egen hud..
    Skulle nog bara smörja med mjukgörande!

Fru Hussain skrev 2013-08-19 00:53:00 följande:
    Precis, man skrubbar med salt och olivolja på fuktig hud å sen sköljer av. Som en vanlig skrubb.
    Dock vet jag inte hur mycket du ska hålla på å pilla/skubba när det är ett barn det handlar om, jag är inte lika kinkig med min egen hud..
    Skulle nog bara smörja med mjukgörande!
    Jaha du menade så, nej skrubb är nog inte särskilt bra att använda på små barn så jag får precis som du säger hålla mig till mjukgörande.
Svar på tråden Vad har barnet för prickar? (haft LÄNGE!) Bild