• Anonym (Köpa lägenhet)

Köpa lägenhet kontant? Är det möjligt?

Hej, jag undrar om det finns möjlighet att köpa lägenhet i Sverige kontant. Alltså blir man ifrågasatt varifrån pengarna kommer? Behöver man har någon form av bevis? Godkänner banken dollar? För er nyfikna är det arv av min morfar från utlandet. Tacksam för vettiga och relevanta svar.

• Svar på tråden Köpa lägenhet kontant? Är det möjligt?
  • Anonym (Inga problem)

I den kommun jag bor i köper du en lägenhet för 10.000:- och då kan du ju betala kontant Värre i Sthlm...

• FlitigaLis

Klart man kan men det beror kanske på vad lägenheten kostar. Vi köpte våran förra kontant och svärmor har köpt flera kontant. Banken behöver du ju inte blanda in. Det går ju via en mäklare vanligtvis

• Anonym (Köpa lägenhet)

Jo, 10.000 kan vem som helst spara ihop. Jag bor i Sthlm vi pratar minst en miljonklassen!

Anonym (Inga problem) skrev 2013-08-18 21:24:02 följande:
    I den kommun jag bor i köper du en lägenhet för 10.000:- och då kan du ju betala kontant Värre i Sthlm...

• Anonym (Köpa lägenhet)

Ok, men mäklare då? Kräver hen en förklaring?

FlitigaLis skrev 2013-08-18 21:27:39 följande:
    Klart man kan men det beror kanske på vad lägenheten kostar. Vi köpte våran förra kontant och svärmor har köpt flera kontant. Banken behöver du ju inte blanda in. Det går ju via en mäklare vanligtvis

• Pallas

Du vill betala en lägenhet i flermiljonersklassen med fysiska sedlar? Eller fattar jag fel?

• Omogen citron

Varför skulle det vara något problem? Två personer jag känner har gjort det, den ena vann på hästar och den andra har ärvt pengar. Det är inga problem.

• Anonym (Köpa lägenhet)

Jo, men det inga svenska papper vi pratar om.

FlitigaLis skrev 2013-08-18 21:31:16 följande:
    Inte en aning men om det är ett arv så har du väl papper på arvskifte?

• Anonym (Köpa lägenhet)

Alltså runt 2 miljoner ja? Hurså?

Pallas skrev 2013-08-18 21:30:59 följande:
    Du vill betala en lägenhet i flermiljonersklassen med fysiska sedlar? Eller fattar jag fel?

• lillalillalillamysan

Enligt lagen om penningtvätt tror jag att mäklaren begår något brottsligt om han/hon inte tog reda på var dina pengar kommer från. Min erfarenhet från att jobba med kontanter i bankvärlden säger att du inte kan köpa en lägenhet kontant om det ska gå korrekt till. Säljaren kommer att ha stora problem att få in pengarna i det eknomiska systemet (konto el liknande) när han/hon väl har tagit emot pengarna. Jag skulle som säljare aldrig acceptera en kontant betalning vid en sådan stor affär men då är jag också väl medveten om rikserna/svårigheterna med tanke på min tidigare anställning inom bankvärlden och min tveksamhet till de brott som kan ligga bakom stora summor kontanter.  

Svar på tråden Köpa lägenhet kontant? Är det möjligt?